Byta dagis / flytta??

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Warmia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 6 424
W

Warmia

Vi har planer på att flytta till annan ort, mitt störrsta bekymmer är ju dottern som är 3år och då får byta dagis. Jag har jätte ånger ang detta att hon ska behöva byta sin trygga miljö, mot en ny och skaffa nya kompisar på det dagiset mm.
Hur har era barn tagit er flytt, för er som har gjort detta detta?

För övrigt är hon ett väldigt öppet barn som älskar dagis, kompisar mm. Lätt att lämna då hon alltid vill till dagis!!

Sv: Byta dagis / flytta??

Vi brukar sällan ha problem med nya barn som redan är inskolade. Det jag inte riktigt gillar är att många föräldrar bara kastar dem innaför dörren 8-17 från dag ett. Lite ledsna blir de... Jag tycker att man iaf kan ge det någon dag. Vara med lite och ha kortare dagar. Men få kan/vill ta ut mer än 1-2 dagar semester för sina barn.

Vi bytte dagis i höstas när dottern var 2,5 år. Inte pga av flytt utan för att jag inte var helnöjd med gamla dagis och vi fick chansen att få ett annat precis där vi bor (det gamla låg ett par km bort).

Trots att jag alltså inte var supernöjd med gamla dagis så hade jag ångest för bytet då faktiskt dottern verkade trivas bra (inga problem vid lämning bl.a).

Men jag kan säga att jag ångrar absolut inte att vi bytt! Detta trots att även nya dagis har saker som jag inte är helt nöjd med (svårt att bli 100% nöjd inser jag :crazy:). Ska man byta är det nog senast vid 3-årsåldern (om man kan undvika) för sen börjar de verkligen få kompisar.

Vi körde ordinarie inskolning på två veckor (apropå Brandguls inlägg), hade ingen tanke på att göra på något annat sätt även om dottern gått på dagis 1,5 år sen tidigare. Det har flutit på bra. Vi hade en period där dottern ville ha ett kramdjur vid lämning och det har dröjt ett tag innan hon närmat sig de andra barnen, men nu ett halvår senare är hon väldigt etablerad där!

Vi har även haft en kompis som bytt dagis med sitt barn som ÄLSKADE sitt gamla dagis. Konstigt nog har de haft mer problem (vi har bytt till samma). De vet inte vad det har berott på men de hade några riktigt jobbiga veckor vid lämning samt att det då och då fortfarande blir bakslag.

När barnen blir lite äldre (kanske 3-4 år) inser de att de blir lämnade. De förstår inte riktigt det när de är små. Så oavsett byte och att de trivs kan det gå upp och ned. Jobbigt som förälder, men oftast släpper det när föräldern inte syns mer :) Men det ÄR jobbigt känslomässigt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 186
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 822
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 240
Senast: Raderad medlem 147980
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 235
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III