Bukefalos 28 år!

Byta dagis(?)

lady_mike

Trådstartare
Sonen har gått på en jättetrevlig dagis i 3 terminer. Jag trivs med att ha honom där och länner mej trygg. Sonen har det bra där och trivs med kamrater och fröknar.
Han går ytterst få timmar i veckan och mindre ska de bli nu när jag blir mamma.

Saken är att jag har 1,5 mil till dagis. Och det har funkat eftersom jag gått i skola i samma område. (grannbyn).
Nu när jag ska vara hemma med barn känns det ohållbart att åka 1,5 mil dit, lämna sonen för att åka hem med bebis och vara hemma för att åter åka tillbaka och hämta sonen och åka hem igen. Det blir 6 mil om dagen:o. Ekonomiskt känns det lätt galet när jag har en volvo som är fyrhjulsdriven. (slukar bensin). Bor på landet och efter oskottade vägar rätt ofta. Så bilen vill jag inte byta.

Det finns ett dagis i närheten (ca 2 km bort) som jag bett om att få komma o se hur dom har det.. Med tanke på att jag troligen bara vill ha honom där 10 timmar i veckan så va chansen stor att jag får byta dit rätt snart.
Men då fick jag ångest. Alla mina vänners barn i samma ålder går på sonens gamla dagis.
Jag själv försöker se det som ett ypperligt tillfälle att lära känna folk i den by jag nu bor i.


Tala om för mej att jag gör rätt som byter:crazy:. 6 mil om dagen mot 8 km om dagen är ju en enorm skillnad. (två dagar i veckan ska ha gå).. Inte bara ekonomiskt utan även för en klimatkämpe somjag så är det viktigt.....

(buss är uteslutet så som jag bor).


Lägger till att jag vet inte om jag ska säga upp min plats redan nu.? Det har strulat med csn, sonen har nån bakterie som gör att han inte får vara på dagis. Så jag ska ta ut sparade mammadagar. Men frågan är hur länge?
Ska jag säga upp platsen helt och riskera att inte få någon plats alls förän till hösten?
Har jag råd att betala dagis och åka ca 12 mil i veckan för att ha honom på ett dagis.
När bebis kommer så behöver nog jag få lite avlastning i form av dagis. Sambon jobbar ju på annan ort så jag är ensam på vardagarna.
Sonen behöver ju få ut sitt behov av att leka med jämnåriga..
Planen va/är att ha honom på dagis tisdag och torsdag 5 timmr åt gången.


Nån som varit med om liknande?
 
Senast ändrad:
Sv: Byta dagis(?)

Om bytet är rätt eller inte skulle jag inte uttala mig om förrän jag hade sett det andra dagiset.

Det jag funderar på är hur gammal han är, ska han börja skola snart? Kommer han isf att hamna i skola där barn från det närmare dagiset eller det han går i nu kommer att hamna? Dagiset ser jag som en inträdesport till skolan, att ha vänner med sig därifrån tror jag är värdefullt.

Är han en känslig och blyg kille eller är han framåt och tar för sig?
 
Sv: Byta dagis(?)

Kan bara hålla med om att det inte är försvarbart varken ekonomiskt eller miljömässigt att åka så många mil om dagen "bara" för dagis.
Det som kan vara positivt förutom miljö/pengar är att din son har chans att hitta vänner i sin egen ålder som bor närmare! Vilket jag kan tänka mig blir guldvärt när han blir äldre och kan ta sig till kompisar själv. Och så får du chansen som du säger att lära känna andra personer i byn vilket kan vara väldigt praktiskt.
 
Sv: Byta dagis(?)

Har är två år och tre månader. Jag vet inte vilken ort vi bor på när han är i den åldern. Troligen det som är på orten vi bor. Men vi har båda sagt att vi inte utesluter att flytta hemmåt om ett bättre hus dyker upp. (det här är drömhuset så nästa ska ha bra mkt att erbjuda).

Jag tänkte oxå på det med kompisar. Han kanske ska gardera sej och lära känna några här. I vår hemby känner vi ju många med barn i samma ålder. Som vi umgås med. Så flyttar vi tillbaka känner han många redan..

Han är rätt framåt tror jag. En rätt vanlig busig tvååring..


När jag resonerar så kan jag bara komma fram till att ett byta är bra. Så jag vet inte varför jag känner mej så "anti" att göra det:grin:
 
Sv: Byta dagis(?)

Nä inget känns försvarbart när det gäller att stanna.. Men det är just att jag har sån ångest. Kanske just för att rota upp sonen från det som är tryggt. Och mej själv. Är lite i behov av kontroll. Att flytta sonen till ny miljö och med nya människor är ju skitläskigt......

Det jobbiga är att det inte finns platser. Har jag tur så kan han klämmas in eftersom jag vill ha honom där så lite...
Grubblar på om jag ska säga upp hans gamla dagis helt tills vidare.. Han har ju lek-kamrater i sin ålder ändå....
 
Sv: Byta dagis(?)

Vore jag dig så skulle jag säga upp hans plats, har han lekkamrater hemma och om det finns tex öppen förskola så varför ska han gå på dagis ?
 
Sv: Byta dagis(?)

Jag hade definitivt bytt till en närmare förskola. Det är ju de barnen han naturligt kommer att umgås med senare och (åtminstone där jag bor) hamnar barnen i samma område i samma klass.
Dina vänners barn kommer ni säkert att kunna träffa ändå.
 
Sv: Byta dagis(?)

Lite avlastning vill jag nog ha på veckorna när bebis kommer. 5 timmar tis- 5 timmar tors hade jag hoppas på att ha sonen på dagis.
Så jag får chansen att sova ut lite om bebisen vill/tillåter det. I vilket fall kan jag behöva avlastning.
Min sambo jobbar på annan ort så från söndags kvällen till torsdag kl 22 är jag ensam med snart två barn.
Sonen är enkel, rar och duktig men väldigt vild.

Enbart därför jag inte riktigt vågar säga upp dagis. Får jag ett kolikbarn eller liknande kan det vara jätteskönt att få lämna iväg den äldre då och då och åka hem för att sova nån/några timmar, eller bara kunna engagera mej i den lilla.


Sar:
Det är en egen skola på den här orten från åk 1-6. Sen från åk 7-9 så är det i garnnbyn. (min hemby).
Jag har fått intrycket av att den skola här är bättre. Mest för att den är mindre och ha mindre elever i varje klass så lärara jobbar inte ensam med 30 ungar..

Jag har iaf sökt hit. Jag har bett om att få komma på besök när det blir mer aktuellt om att få chansen att byta.


Jag tror min ångest kommer ifrån att jag har svårt att lämna bort mitt barn över huvud taget. Och har lärt mej känna mej trygg med det dagis vi har.
Sen att jag känner nästan alla föräldrar i sonens grupp kännes ju tyggt det oxå.
 
Sv: Byta dagis(?)

Väcker tråden då jag är frustrerad.. Ringde ju rektorn på det dagis jag ville få sonen flyttad till sama dag jag startade tråden.
Enligt honom gick det inte att ansöka om förflyttning. Bara lämna önskemål vilket han då tog emot via mitt samtal.
Kunde tidigast få plats till hösten men han skulle kolla med förskolan om det fanns någon möjlighet med tanke på de få timmar jag ville ha honom där.
Jag talade med honom om det ekonomiskt ohållbara att åka så långt varje vecka samt betala den dyra avgiften för platsen.
Han "talade om" för mej att även om jag sa upp platsen jag har så kunde jag inte heller ansöka om ny plats i hopp om att söka till hans förskola.
Jag kunde bara söka till en förskola i komunen och det va troligast att jag skulle hamna på samma dagis igen.. Dom tog inte hänsyn till avstånd..

Hur som så har jag funderat på det med att inte kunna ansöka om förflyttning. Bara lämna önskemål muntligt:confused:. Lät konstigt enligt mej..

Ringde den rektor som ansvarar för förskolan som sonen går på. Och hon har iaf skickat en blankett om ansökan till förflyttning... ( den som inte fanns).

Samt att det delvis är sant att man bara kan bli garanterad en plats innom komunen. Men det handlade om att bli garanterad "en plats" innom 4 månader efter första ansökan. Men att dom jobbade hårt för att man skulle få det dagis som låg lämpligast till i avstånd mm.
Det va inte alls logiskt att jag ska åka 1,5 mil när det låg ett dagis ca 2 km bort. Så jag skulle absolut söka dit snarast..

Känner mej lite irriterad och ska försöka samla ork att ringa den andra rektorn i morgon. Känner att jag antingen skulle börja skrika eller gråta om jag ringer honom idag:cry:. För mycket hormoner och för mycket krångel och förvirrande information..... (dessa avskyvärda graviditets-hormoner)
 

Liknande trådar

Småbarn En månad kvar till BF och jag börjar bli väldigt nervös över det här med nattning och sömn med en treåring och en bebis. Vi samsover...
2
Svar
35
· Visningar
3 140
Senast: Magnum
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 544
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 282
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 350
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp