byta foder?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare lund93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 668
L

lund93

Jag ska köpa en ponny men är inte så bra på foder..:crazy:
Där ponnyn står nu äter den hösilage (3 ggr om dagen) + kraft.
I nya stallet äter dem andra hästarna hö (4 ggr om dagen) + betfor, vilket ingår i stallhyran.
Kan jag då byta från hösilage till hö på en gång?
Och kan man börja ge betfor, eller ska ponnyn fortsätta att bara äta kraft?:confused:

Sv: byta foder?

jag kan inte svara på om du ska ge betfor, jag har alltid gett det men mest av gammal vana..

men en sak som jag brukar göra om jag säljer en häst är att skicka med hösilage av vårat, och kraftfoder, så nya ägaren kan blanda med sitt hö eftersom jag tycker att det är viktigt att inte omställningen blir så tvär. jag har alltid gjort så så jag kan inte berätta om motsatsen.

Hur mycket hö och om den ska ha kraft beror på analysvärdena, tänk bara på att det oftast går åt mer hösilage än hö.

kul med ny häst! lycka till

Sv: byta foder?

hästar kan få fång av för tvära foderbyten. du bör under minst 3 veckors tid blanda det gamla grovfodret med det nya. Sen säger jag som ovanstående, analysera grovfodret så du vet vad du ska tillsätta. Om inte så är det bara att chansa på och ge det du vill eftersom ingen ändå kan säga om det blir rätt eller fel.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 004
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
870
Senast: matson
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 147
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 377
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka