Byta golv i en hästtransport

Penny_Lane

Trådstartare
Finns det någon här som bytt golv i sin hästtransport? Jag har köpt mej en 3 år gammal Cheval Liberté där golvet är kasst på en bit stort som en handflata ungefär. Golvet är av formplyfa som i så många andra transporter.

Jag har en äkta durkplåt i nästan rätt storlek som jag tänkt lägga in och sedan slänga på en nya gummimatta. Nu till min stora fråga skall man lägga durken på flyfan eller skall man ta ut plyfan eller skall man köpa en ny plyfa och lägga i och strunta i durken??

Någon som har några förslag??

Sv: Byta golv i en hästtransport

För ljudets skull hade jag valt bara plyfa. Lättare att kolla status på också.

Plåt gissar jag blir tyngre, och durk och plyfa lär bli svårkollat (vad händer mellan plåt och trä?).

3 år va? Det var lite oflyt att det blivit dåligt så snabbt. Är det limmad eller lös matta?

Hm jag skulle nog satsa på ny plyfa om det inte blir för dyrt. Det är ju en ganska ny vagn och värd en "ordentlig" reparation.

Om jag ville planera o spara till det så skulle jag lägga durkplåten ovanpå så länge. Vikten blir högre på släpet dock även om durkplåt är ganska lätt.

Vi bytte golv i vår kärra för drygt ett år sedan. Lade in en ny formplyfa 22 mm. Tror att skivan kostade 2000:- inkl moms och fick såga till den själva efter den gamla skivan. Finns färdigsågade att köpa men tror nog att det kan vara det dubbla priset.

Jag köpte en helt färdig skiva från återförsäljare till min gamla transport. den kostade 3500kr. och den har nån behandling på sig, de kallas för båtplyfa tror ja.

Det är nog marinplyfa du menar?

Jag bytte i ett gammalt släp för runt 9 år sedan. Då kostade skivan (marinplyfa) runt 2000 kr.

Lät ju inte alls nå dyrt att byta golv :) Ska kolla över mitt släp i sommar ordentligt! Ev byta golv då om det behövs, fast jag tror inte det gör det. Vi kollade när vi köpte släpet för två år sedan och då va det i toppskick typ. Trots att vagnen är från slutet på 80talet, fast golvet lär vara bytt senare... Om man ska sätta sparkskydd på sidorna, vad rekomenderar ni att man använder då? Plåt, trä eller gummimatta?

Lät ju inte alls nå dyrt att byta golv :) Ska kolla över mitt släp i sommar ordentligt! Ev byta golv då om det behövs, fast jag tror inte det gör det. Vi kollade när vi köpte släpet för två år sedan och då va det i toppskick typ. Trots att vagnen är från slutet på 80talet, fast golvet lär vara bytt senare... Om man ska sätta sparkskydd på sidorna, vad rekomenderar ni att man använder då? Plåt, trä eller gummimatta?

Helt klart gummimatta, är min rekommendation

Du behöver inte byta hela golvet för att det är ett hål det går att laga. Hade en bilmekargubbe som lagade en transport åt mig när hästen sparkat sig igenom golvet. Ett hål på 3x2 dm ungefär. Det lagades med bra och hållbart resultat. (inga problem än i alla fall. Lagades för 3 år sen)
Om man vill vara säker på att ingen fukt kommer ner till själva golvet är det bra att byta ut gummimatta mot gummimassa. Det håller tätt. (finns på gilo.se)

Senast ändrad:

Vi har bytt på en och då blev det vanlig plyfa, någon sorts väderbeständig var det nog förresten när jag tänker efter.
Jag planerar byte av golv om ca 1 år på mitt släp och då blir det plyfa. Enklare att byta, skramlar ej och det är lätt att se när det blir dåligt.

Liknande trådar

Utrustning Tips på vilken typ av färg jag kan använda för att måla utsidan av transporten ( vit) och insidans väggar samt mellanväggen som är blå...
Svar
5
· Visningar
5 965
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Torrfoderdjungeln..
  • Guldfasanerna