Byta in sadlar?

lady_vip

Trådstartare
Varför har de flesta slutat med det???

Jag är i stort behov av en dressyrsadel, men vill sälja min andra sadel först. Superfin sadel, bra märke, bra pris, knappt använd etc, men inte en själ är intresserad:crazy:.

Iaf, tänkte att jag kunde byta in den, men då tar affären bara emot sadeln till försäljning och där kan den ju bli hängandes länge. Ringde till några andra i närheten, men samma sak, de tar bara emot till försäljning:confused:

Snart får jag väl vräka bort den, men jag tycker att jag har gått ner 1/3 i pris och på en sadel som knappt är använd är det ett normalt pris... *suck*

Sv: Byta in sadlar?

Har märkt samma sak med min dressyrsadel.
Men jag tänker invänta hösten ,tror det blir bättre snurr då!
Annars får sadeln hänga i sadelkammaren så länge,jag tänker inte dumpa priset:devil:

En del affärer tar inte ens emot till försäljning längre... De har så mycket begagnat inne att det inte blir sålt i den takt de får in nya. Jag har också samma problem. Nästan ny sadel, desutom i vid bomvidd, men det verkar inte finnas något intresse. Kanske är folk mer inne på att all utrustning ska vara sprillans ny?

//M

Ibland är det ju så, sålde tre skitsadlar förra hösten, som varit till salu jättelänge. Så visst, is i magen tills folk tar in från betet och inser att hästen har ändrat sig...

Har samma problem, har en kvalitetssadel till salu sedan februari. Inget intresse trots att jag säljer den billigare än vad det blivit värderad till. Har inte heller lust att "skänka" bort den heller, så det blir väl till att ha is i magen och vänta tills rätt köpare dyker upp. Jag hade dock pengar till inköp av en ny sadel, men det är himla trist om man är tvungen att sälja först INNAN man kan köpa en ny själv. Så kan det ju ofta vara.

Förhoppningsvis blir det väl lite snurr på sadelförsäljningen nu till hösten när ryttare vill komma igång efter sommaren osv.

/Lizzie

Är i samma sits som dig. Det är tråkigt när de bara blir hängande. Min sadel är i nyskick och har hängt i butiken till försäljning sedan december. Ändå säljer jag den mycket billigare än sadelmakaren värderat den till. Det är svårt att sälja nästan nya sadlar. (och svårt när man inte får loss pengarna)

KL

Svaret är nog att de flesta butiker nu har fördelaktig finansiering vid köp av nya sadlar så därför föredrar många detta alternativ - man får en sprillans sadel för ingen eller liten kontantinsats.

Din fråga har du besvarat själv, sadelsäljaren vill ju inte heller ha sadeln hängande, för att den tagits i inbyte. Det är dålig ruljans på begagnade sadlar, själv har jag suttit med vår sedan i våras.

*kl*

Jag har själv letat efter begagnade sadlar till min unghäst och känner till situationen. En anledning till att jag såsom säkert många andra hellre köper nytt än begagnat är dessa överpriser... Tre utav de sadlar jag har haft hemma nyligen har jag kunnat hitta sprillans nya på andra ställen till nästan exakt samma pris, har bara skiljt några hundralappar... Den ena av dem kostade 1500:- mer begagnad än ny i butik - till ord.pris! Är lite synd att butikerna som tar emot sadlar för försäljning inte har bättre koll på priser och kan informera säljaren om detta och rekomendera ett lägre pris.

Sedan verkar det ju finnas oändligt mycket begagnat på marknaden efter de senaste årens sadelhysteri och sadelbytartrend... Inget ont i det, men det bidrar säkert...

Men priset verkar inte vara det enda viktiga. Min sadel är flera tusen billigare än en ny, men den är helt i nyskick och garanti kvar. Ändå blir den inte såld.

Nu ska jag inte vara gnällig för när jag kom dit och tänkte hämta hem sadeln så var den såld.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 088
Senast: Barret
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 645
Senast: Stergo
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 121
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka