Jag hade nog tagit det VÄLDIGT lugnt med det där, om jag var TS. TS har fått behålla jobbet och jobba hemifrån, trots flytt långt från arbetsplatsen. I ts ursprungliga avtal är det alltså på plats på kontoret som anställningen gäller.
När jag skulle flytta var plan A att först hitta ett nytt jobb och sedan att hitta en bostad nära nya jobbet. Nu blev det inte så eftersom chefen inte ville bli av med mig och istället föreslog att jag skulle ha nuvarande arbete på distans när jag flyttade. Det är alltså chefens lösning för att inte bli av med mig.

"Dessa människor"? Fy, vilket obehagligt förakt för de som har ett annat sätt att leva än du själv.

Tror jag avslutar diskussionen där, det här blev för svårhanterat för mig.
De har en verklighetssyn som jag är väldigt främmande inför. Det tycker jag är jobbigt. Det är enklare att umgås med folk som inte är alltför olik en själv.

De har en verklighetssyn som jag är väldigt främmande inför. Det tycker jag är jobbigt. Det är enklare att umgås med folk som inte är alltför olik en själv.

Jag tror att det är problematiskt att uttala sig om "troende" som en enhetlig grupp. Jag är själv ateist och tycker att troende numera känns ganska sekulariserade. Självklart skulle jag inte vilja umgås med homofober och abortmotståndare. Men vet du, de är faktiskt i minoritet även inom kyrkan! De flesta av mina vänner är liberala ateister men så har jag en vän A som är troende. En helt underbar kille, gift med en man, gillar bondage, katter och sin rosenträdgård. Kristna är inte en homogen grupp.

Helt uppriktigt så tror jag att du måste bryta det här mönstret att sätta folk i grupper och döma dem efter det fack du placerar dem i. Jag förstår att det känner dig utsatt och deprimerad med den människosynen.

Finns det inget sånt där kontor där frilansare och småföretagare hyr plats då? Där jobbar ju alla, så det är helt ok att ta telefonsamtal. För all del sitter man ju i landskap då, men alla pysslar med sitt. Och så har man nån att luncha och fika med. De brukar vara rätt trivsamma - det är ju det de lever på, att kunna skapa en trevlig arbetsmiljö.
Hur hittar man sådana ställen?

Jag förstår att du är trött och känner dig omotiverad att arbeta när du gör det ensam hemma. Det kräver järndisciplin och stark inre motivation.

Jag tror inte att kyrkogårdsarbete är något för dig, om du har en stor egen trädgård att arbeta i hemma där du får göra som du vill. Vem orkar vara ute och fixa en arbetsdag för att sedan komma hem och göra samma sak några timmar till?

Behåll ditt jobb i nuläget. Undersök möjligheten att din arbetsgivare betalar tågpendling, och åk dit oftare. Tror du kan koppla av, läsa, planera privata aktiviteter etc. på tåget, för då blir resan en tid av återhämtning?
Det tar 5 timmar minst att åka tåg. Eller 4 timmar. Det beror på om jag åker direkt till kontoret eller stannar i centrala Stockholm för övernattning.

Jag åkte tåg förra året när jag skulle hämta min bil och blev då lite åksjuk om jag inte tittade ut eller på omgivningen, så det begränsar vad jag kan göra på ett tåg.

Hur hittar man sådana ställen?

Det tar 5 timmar minst att åka tåg. Eller 4 timmar. Det beror på om jag åker direkt till kontoret eller stannar i centrala Stockholm för övernattning.

Jag åkte tåg förra året när jag skulle hämta min bil och blev då lite åksjuk om jag inte tittade ut eller på omgivningen, så det begränsar vad jag kan göra på ett tåg.
Här i Stockholm finns de lite överallt, men man borde också kunna googla fram dem (typ entreprenör+kontorsplats+örebro eller egenföretagare+kontorsplats+örebro eller liknande), de brukar ha bra hemsidor. En del är så att man har en permanent plats, andra är mer som ett abonnemang där man betalar för den tid man är där.

När jag skulle flytta var plan A att först hitta ett nytt jobb och sedan att hitta en bostad nära nya jobbet. Nu blev det inte så eftersom chefen inte ville bli av med mig och istället föreslog att jag skulle ha nuvarande arbete på distans när jag flyttade. Det är alltså chefens lösning för att inte bli av med mig.

Tja, men om du nu har valet mellan att umgås med ingen eller umgås med folk som är olika dig? Om du inte kan tänka dig arbeta någonstans där du riskerar behöva arbeta tillsammans med människor som har en tro blir du ju väldigt begränsad. Det är ju inte bara i kyrkan det finns människor som tror.

Just detta har vi diskuterat förr.

Det är inte rimligt (avtalsenligt!) att du reser på din fritid. Du behöver baka in restiden i din arbetstid. Åka hem så att du är hemma vid 17 när du slutar jobba. Alternativt kompenserar restiden med ledigt nästa dag.

Jag tror att du behöver titta över ditt liv och dina aktiviteter ordentligt?

Jag har i perioder haft väldigt begränsad ork. Har tvingats att skära ner massor. Jag brukar uttrycka det som att jag "ges ut i mindre upplaga"
Dvs att jag är som vanligt men kortare stunder än förr.

Du rider flera gånger i veckan. Det låter för mig - som ändå är skapligt frisk - som ett STORT åtagande. Hur ska du hinna med ditt övriga liv när det går åt så väldigt många timmar till hästeriet?
Antingen sänka dina krav rejält eller rida mindre?

Sedan är det ju onekligen så att de flesta av oss behöver bränsle för att göra något. Dvs vi behöver input för att kunna skapa output. Något som fyller på energi och lust och ork. Din påfyllning just nu känns minimal? Eller snarare att du behöver mer än du får in?

Jag tror också att du inte kan hitta ett annat mer perfekt jobb för dina krav men att du måste göra förändringar eller få hjälp så att ditt hela liv hamnar mer på plus. Det är inte jobbet som är bekymret utan ditt liv i övrigt.

Om du mådde strålande skulle de där 8 timmarnas arbete vara en piece of cake och du skulle ha energi till massor av saker. Nu är livet OCH jobbet tungt.
Det beror väl på vad man har för överenskommelse med arbetsgivaren?
Jag har uppfattat det som att TS egentligen har en anställning på kontoret utanför sthlm?
Men är schysst och låter hen jobba på distans.
Så TS får väl avgöra om man vill ta den fajten? Kanske säger arbetsgivaren att alternativet är att bara jobba på kontoret i Sthlm?

Det beror väl på vad man har för överenskommelse med arbetsgivaren?
Jag har uppfattat det som att TS egentligen har en anställning på kontoret utanför sthlm?
Men är schysst och låter hen jobba på distans.
Så TS får väl avgöra om man vill ta den fajten? Kanske säger arbetsgivaren att alternativet är att bara jobba på kontoret i Sthlm?
Mmmmm...

och samtidigt - ingen arbetsgivare är "snäll" eller "schysst" per se. Man betalar det man måste.

TS arbetar inte hemma för att arbetsgivaren är snäll och givmild. AG ville ha kvar TS och erbjöd denna lösning. Den är på AGs initiativ.

Med lösningen följer vissa problem som behöver förhandlas. Eftersom TS inte ens varit medveten om detta med reskostnader och restidsersättning är det väl ändå klokt att diskutera det?

Detta med ersättning för resa.

Inom föreningslivet där man utgår från skatteverkets summor får man 18,50 för resa med egen bil. ELLER billigaste färdsätt.

Dvs om jag väljer att åka bil trots att det finns tågresor så får jag betalt för resa med tåg fastän jag tagit bilen. Det blir i alla fall en ersättning även om den inte täcker bilkostnaden.
Bättre nå' än nothing - som de säger häromkring ;)

Senast ändrad:
Mmmmm...

och samtidigt - ingen arbetsgivare är "snäll" eller "schysst" per se. Man betalar det man måste.

TS arbetar inte hemma för att arbetsgivaren är snäll och givmild. AG ville ha kvar TS och erbjöd denna lösning. Den är på AGs initiativ.

Med lösningen följer vissa problem som behöver förhandlas. Eftersom TS inte ens varit medveten om detta med reskostnader och restidsersättning är det väl ändå klokt att diskutera det?
Jag tycker TS kan diskutera det. Men sen får hon ju avgöra hur hårt hon vill dra det. Krasst sett beror det ju på hur mkt arbetsgivaren vill ha kvar TS och vad man är beredd att betala för att TS ska stanna. Och TS får ju bestämma hur viktig det är att driva det.

Jag tycker TS kan diskutera det. Men sen får hon ju avgöra hur hårt hon vill dra det. Krasst sett beror det ju på hur mkt arbetsgivaren vill ha kvar TS och vad man är beredd att betala för att TS ska stanna. Och TS får ju bestämma hur viktig det är att driva det.
Exakt.
Man får ta en diskussion. Är arbetsgivaren ovillig att möta en så får man tugga i sig det. Men inte undvika att ta upp det!

Jag brukar alltid läsa hela tråden innan jag svarar, men har inte tid nu, så ni får stå ut om jag skriver dubbelt.

Magiana, kolla på arkivarieyrket, arbetsgivarna brukar kräva 60 hp vilket är ett års studier. Mitthögskolan har distanskurser. Du kanske också skulle kunna passa som registrator på ett företag eller en myndighet, eller sköta lager och varuhantering för någon webshop (så att du även får packa och skicka grejerna och därmed får omväxling).

Mmmmm...

Fast det är ju just en förhandling. Då måste man ju veta vilka kort man har på handen. Om TS säger att jo, men jag vill ha kortare arbetstid nu pga att jag flyttat, då får man ju räkna med att AG säger att Tja, din anställning enligt ditt avtal är här i Stockholm, take it or leave it. Och då är det TS som måste hitta ett nytt relativt välbetalt jobb man kan göra hemifrån som inte inbegriper siffror eller är stressande på något sätt. TS har mer att förlora än AG, och det behöver man ju ha med i beräkningen.

Jag har aldrig hört talas om att man har ett jobb på en ort, själv väljer att flytta därifrån, och sen får reseersättning och förkortad arbetstid från AG för att kompensera för den längre resvägen. Det är ju inte AG som är orsaken till den långa resvägen, så jag har svårt att tro att man har ett case som anställd i det läget rent juridiskt. @Björk kanske har koll på hur det juridiska ser ut? Och har man inte lagen på sin sida när man ska förhandla så bör man ju vara medveten om att man inte har den starkaste förhandlingspositionen.

Så TS har inget stöd i lagen för sin begäran, och mycket att förlora på att bli av med jobbet. Det är ju inte den bästa positionen om man vill driva saken till sin spets.

Fast det är ju just en förhandling. Då måste man ju veta vilka kort man har på handen. Om TS säger att jo, men jag vill ha kortare arbetstid nu pga att jag flyttat, då får man ju räkna med att AG säger att Tja, din anställning enligt ditt avtal är här i Stockholm, take it or leave it. Och då är det TS som måste hitta ett nytt relativt välbetalt jobb man kan göra hemifrån som inte inbegriper siffror eller är stressande på något sätt. TS har mer att förlora än AG, och det behöver man ju ha med i beräkningen.

Jag har aldrig hört talas om att man har ett jobb på en ort, själv väljer att flytta därifrån, och sen får reseersättning och förkortad arbetstid från AG för att kompensera för den längre resvägen. Det är ju inte AG som är orsaken till den långa resvägen, så jag har svårt att tro att man har ett case som anställd i det läget rent juridiskt. @Björk kanske har koll på hur det juridiska ser ut? Och har man inte lagen på sin sida när man ska förhandla så bör man ju vara medveten om att man inte har den starkaste förhandlingspositionen.

Så TS har inget stöd i lagen för sin begäran, och mycket att förlora på att bli av med jobbet. Det är ju inte den bästa positionen om man vill driva saken till sin spets.
Fast man måste väl kunna fråga om man kan få resa på arbetstid? Säger AG nej, då får man ju ta ställning till om man vill jobba kvar och åka på sin fritid eller byta jobb.

Jag hade nog tagit det VÄLDIGT lugnt med det där, om jag var TS. TS har fått behålla jobbet och jobba hemifrån, trots flytt långt från arbetsplatsen. I ts ursprungliga avtal är det alltså på plats på kontoret som anställningen gäller.
Håller med. @Magiana har fått tillåtelse att jobba hemma, det betyder knappast att hemma är hennes stationeringsort.

Fast man måste väl kunna fråga om man kan få resa på arbetstid? Säger AG nej, då får man ju ta ställning till om man vill jobba kvar och åka på sin fritid eller byta jobb.
Klart man kan fråga, det kan man alltid. Men man får väl också ta med i beräkningen att AG får uppfattningen att man är lite märklig. Lite som att fråga grannen om man kommer få betalt när de ber en vattna blommorna en semestervecka - sjävklart kan man fråga, men man får kanske vara beredd på att få nej, och att de tycker man är lite maxad.

Klart man kan fråga, det kan man alltid. Men man får väl också ta med i beräkningen att AG får uppfattningen att man är lite märklig. Lite som att fråga grannen om man kommer få betalt när de ber en vattna blommorna en semestervecka - sjävklart kan man fråga, men man får kanske vara beredd på att få nej, och att de tycker man är lite maxad.

Jag tycker det är viktigt att förstå att man väcker frågetecken hos AG, som man kanske inte vill väcka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka