Byta påskjutsbroms?

Estivuz

Trådstartare
Besiktigade släpet idag som inte gick igenom eftersom det knappt fanns någon bromsreserv kvar på påskjutsbromsen.
Antar att det är något man hyfsat enkelt justerar på verkstad?

Jag har funderat på att typa upp släpet, har ju be och i dagsläget är det för låg lastvikt för att jag ska lasta ena hästen helt enligt reglerna...

Visst måste man byta påskjutsbromsen för att få typa om släpet? Vad kostar det? Vad kostar det att bara justera? Försöker kolla lite om det är värt att byta det nu och typa upp när jag ändå måste ficka påskjutsbromsen..

Sv: Byta påskjutsbroms?

Beror på vilken förändring som gjordes när släpet vägdes ner. Vissa släp går ju inte att väga upp heller.

Antagligen är det bromsbackarna som börjar bli dåliga och behöver justeras ut, ditt problem med kort rörelsereserv har oftast inget med påskjutbromsens delar att göra, det det hänger i hopa med för stort glapp i bromsbackarna mot trumman, en justeringssak. Vad jag kommer ihåg om du ska typa om släpet är att man behöver den stora kulhandsken till släp med lastvikt över 1700 kg, och det görs på ett kick, ett par skruvar bara. Men du ska ha den stora kulan på bilen med. Om det är det du kommer ihåg gällande uptypning och påskjutbromsen. Hoppas någon annan har bättre komihåg om det än jag.

Sum summarum, kort rörelsereserv= utjustering av bromsbackar= normal rörelsereserv i påskjutbromsen.

Senast ändrad:

Ser dessutom att jag har använt kom i håg en miljon gånger, tidig morgon:D

Beror på vilken förändring som gjordes när släpet vägdes ner. Vissa släp går ju inte att väga upp heller.

Jag mailade Thule och de sade att på min modell måste man byta påskjutsbroms. Men det känns lite som att ingen riktigt har rätt svar. På besiktningen sa de att vadå "man byter väl bara hjulen typ"....

Hur får jag reda på vilken förändring som gjodes när släpet vägdes ner? Pappa som skötte den affären och jag har för mig han sa att de nedtypade det en bit för att det skulle funka till deras bil. Släpet hade varit uthyrningsvagn.. Men det kan ha varit så att den hade totalvikten på 1410 redan från början.

Antagligen är det bromsbackarna som börjar bli dåliga och behöver justeras ut, ditt problem med kort rörelsereserv har oftast inget med påskjutbromsens delar att göra, det det hänger i hopa med för stort glapp i bromsbackarna mot trumman, en justeringssak. Vad jag kommer ihåg om du ska typa om släpet är att man behöver den stora kulhandsken till släp med lastvikt över 1700 kg, och det görs på ett kick, ett par skruvar bara. Men du ska ha den stora kulan på bilen med. Om det är det du kommer ihåg gällande uptypning och påskjutbromsen. Hoppas någon annan har bättre komihåg om det än jag.

Sum summarum, kort rörelsereserv= utjustering av bromsbackar= normal rörelsereserv i påskjutbromsen.

Okej, bromsbackarna är ju inget avancerat att fixa iaf.
Men vad menar du med att jag måste ha stor kula? Typ den som Landrover har med olika kulstorlek? 50 +60?? Har aldrig sett att ngn som dragit släp på runt 1900 kg haft annan kula än den på 50.. Eller är det 55 det ska vara, hursom :)

Vad har kulan med det att göra?? En 50mm kula får ju dra 2000kg, är bilen hel EUgodkänd 3500kg. Så det beror ju HELT på hur mycket hon tänker typa upp släpet.

Vi fick byta däck och handske när vi typade upp, det var de förändringar som gjorts när den typades ner.

Ja just det. Det har ingenting med att typa upp släp att göra. :)

För att typa upp släpet krävs förändringar på släpet inte bilen. Sen om du får köra släpet med bilen är en helt annan fråga och hör inte hemma under att typa om släp. Det är det jag menar.

Jag mailade Thule och de sade att på min modell måste man byta påskjutsbroms. Men det känns lite som att ingen riktigt har rätt svar. På besiktningen sa de att vadå "man byter väl bara hjulen typ"....

Hur får jag reda på vilken förändring som gjodes när släpet vägdes ner? Pappa som skötte den affären och jag har för mig han sa att de nedtypade det en bit för att det skulle funka till deras bil. Släpet hade varit uthyrningsvagn.. Men det kan ha varit så att den hade totalvikten på 1410 redan från början.
Det kan räcka med justering.
På en del trummor finns det ett hål för en skruvmejsel som man kan justera i utan att öppna trumman. Är rörelsereserven för kort märks det även på att handbromsen tar först när du drar upp den till fullt utslag.

Ang. Thule så lämnade jag släpet till en som de rekommenderade o fick lämna tillbaka den 2 ggr samt att han bytte fjäderdämparen i draget till en för klen.

Inte för att bråka men läs mitt första inlägg igen är du snäll:) jag hade fel om vikten, men jag svarade på varför TS kanske trodde att det hade med påskjutbromsen att göra när man typar om.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
795
Senast: Cavallo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 936
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 286
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka