Byta sovplats för hunden, hur? Tips?

MM

Trådstartare
Jag behöver byta sovplats för min hund, som under sina 4 1/2 år har sovit i våran säng och är väldigt flockbunden (eller mattebunden).
Detta fungerar inte längre och hon behöver tyvärr se sig efter en ny sovplats. Lättare sagt än gjort när man inte kan vakta henne från att hoppa upp i sängen när man själv somnat.
Första natten hade vi henne inlåst i hundburen (fy på oss!, men vi känner våran hund och vet vad som krävs), dom andra två nätterna efter det fick hon bo hos dottern men det gick inte. Hon väckte dottern med sitt gnällande och krafsande på dörren. Vi satte hennes bädd nedanför våran säng vid min sida och försöker få kvar henne där, men hon är ju givetvis i sängen när vi vaknar.

Hur löser vi det smidigast utan att väcka hela hushållet och göra övergången lättsam för hunden?
Uppenbarligen misslyckas vi så tar gärna emot lite tips.
 
Jag behöver byta sovplats för min hund, som under sina 4 1/2 år har sovit i våran säng och är väldigt flockbunden (eller mattebunden).
Detta fungerar inte längre och hon behöver tyvärr se sig efter en ny sovplats. Lättare sagt än gjort när man inte kan vakta henne från att hoppa upp i sängen när man själv somnat.
Första natten hade vi henne inlåst i hundburen (fy på oss!, men vi känner våran hund och vet vad som krävs), dom andra två nätterna efter det fick hon bo hos dottern men det gick inte. Hon väckte dottern med sitt gnällande och krafsande på dörren. Vi satte hennes bädd nedanför våran säng vid min sida och försöker få kvar henne där, men hon är ju givetvis i sängen när vi vaknar.

Hur löser vi det smidigast utan att väcka hela hushållet och göra övergången lättsam för hunden?
Uppenbarligen misslyckas vi så tar gärna emot lite tips.

Obekväm lösning och inga garantier att det funkar, men en tanke är väl tyvärr att sova med hunden. Alltså "hädanefter sover vi här, tillsammans", och när hunden vant sig flytta tillbaka sig själv till sängen igen... En omedelbar förändring men som är mindre av en chock för hunden, om det är det ni är ute efter?

En effektiv lösning men som tar lite mer tid(?) är att associera en specifik doft till sovplatsen, och sen helt enkelt flytta iväg doften. De kan bli nästan beroende av en väl betingad doft, och söker (oftast) självmant upp den.

Mittemellanvariant, visa bort hunden från sängen konsekvent (krävs väl då att man håller sig vaken om ni inte vaknar av att hon ska upp igen) tills hon accepterat situationen och letar sig en egen plats. Eller den hårda vägen, att helt sonika stänga henne ute...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är ju ingen jätteseriös tråd att det är ett problem, men ändå vore det ganska skönt om vi kunde synka ihop oss lite bättre:p...
2
Svar
20
· Visningar
7 316
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp