Går det ända hundens morgonpigghet?

makarontanten

Trådstartare
Detta är ju ingen jätteseriös tråd att det är ett problem, men ändå vore det ganska skönt om vi kunde synka ihop oss lite bättre:p

Ja, alltså min hund är morgonpigg, det är inte jag ;). På lediga dagar vaknar hon runt 07-08 och som nattarbetare är det tidigt för mig som aldrig ställer klockan dessa dagar och skulle behöva sova ut ibland.

Hon sträcker på sig, börjar slicka mig i ansiktet och tar till någon metod där hon lägger sig på rygg, sparkar på mig med baktassarna och säger, nu ska vi upp!

Ja, som den "slav" under hunden man nu är, så är det bara att gå upp ;). Har försökt vända på mig och somna om ( säga till hunden att nej, inte gå upp än!), men nä, då börjar hon gnälla lite, och det dåliga samvetet kommer om att hon säkert behöver gå ut, och då går det definitivt inte att somna om igen.

Väl ute, så gör hon till 100% både 1:an och 2:an och vi går sällan någon längre promenad just här. Jag vill hem, få i mig kaffe och frukost för att piggna till. Ett par timmar senare är jag alertare och tar gärna ett par timmar ut, och vi är nöjda med detta för stunden. Under em är vi ganska aktiva, det är promenader, hundträffar, bus, skogen, hälsa på folk eller vad det nu kan vara vi hittar på. Detta är ju egentligen perfekt på lediga dagar och vi är båda rätt nöjda när kvällen kommer med vår dag.

Men, när sista rundan ut för dagen är avverkad ( ca klockan 19-20) somnar hunden och vill inte vara med mer. Ja självklart så myser vi i soffan, tittar på tv mm om kvällarna, men hon är alltså slö och slapp denna tid. Brukar gå och lägga mig runt 22-00, och går då bara ut på gården för sista kvällskisset innan, men då har ju hon redan sovit några timmar före mitt sänggående.

Och så börjar vi om igen. Jag vill sova längre på morgonen, hunden vill ut tidigt ( för mig räknat då). Har jag folk hemma och vi kanske dricker lite vin en kväll och umgås lite längre in på kvällen/natten, så är det samma sak ändå. Hunden sover på kvällen och trots senare kvällskiss, så är det tidigt hon vill ut på morgonen ändå.. Går jag och lägger mig för "sent" enligt henne, så bäddar hon ner sig i sängen långt innan jag kommer in i sovrummet och "blänger" på mig när jag stör/väcker henne för kvällskiss.

Så går det få in andra rutiner, och hur göra det i sådana fall? Jag längtar efter sovmorgon, men det gör inte vovve som redan ikväll sovit ett par timmar nu :D:p
 
Sv: Går det ända hundens morgonpigghet?

Ja visst går det. Om hunden är rastad någorlunda sent och det inte finns nån anledning till att tro på magsjuka etc så hade jag ignorerat. Låtsas sova eller säg på sin höjd åt hunden att gå och lägga sig.

Min yngsta hade en period när hon skulle upp kl 5 på morgonen...
 
Sv: Går det ända hundens morgonpigghet?

Kanske bara är jag men.. jag brukar smyga ner i sängen igen och sova lite till efter morgonpromenaden:D
 
Sv: Går det ända hundens morgonpigghet?

Ja visst går det. Om hunden är rastad någorlunda sent och det inte finns nån anledning till att tro på magsjuka etc så hade jag ignorerat. Låtsas sova eller säg på sin höjd åt hunden att gå och lägga sig.

Min yngsta hade en period när hon skulle upp kl 5 på morgonen...

Fast, hon är väldigt välrastad under dagen, sen tar vi det lugnare efter 19-20 på kvällen och det är då hon sover när jag ändå är vaken ( och får flera timmars mer nattsömn än mig som går och lägger mig lite senare än 19 ;-) )

Jag försöker först ignorera, men när man blivit sparkad i ansiktet/ryggen på morgonen och blir överöst med "pussar" ( slick i ansiktet) och sen hör gnället så kan jag ändå inte somna om, utan gör som hon vill, går upp och ut ;)

Har försökt sova "räv" för henne, men det köper hon inte alls ;) Odåga till hund :p
 
Sv: Går det ända hundens morgonpigghet?

Kanske bara är jag men.. jag brukar smyga ner i sängen igen och sova lite till efter morgonpromenaden:D

Tänker tanken varje dag när jag går upp, men när jag väl är uppe har jag svårt att lägga mig igen... Hunden sover dock gärna ett par timmar till under köksbordet när jag vaknar till med kaffe och frukost efter morgonpromenad och är sen helt på med alla aktiviteter som erbjuds efter det ;)
 
Sv: Går det ända hundens morgonpigghet?

Första stycket förstår jag inte var du vill komma? Menafe bara att du får räkna bort möjligheten att hon faktiskt har bråttom ut.

Vad gör hon om du stänger ut henne från sovrummet? Om du ligger kvar trots att hon väcker dig?
 
Sv: Går det ända hundens morgonpigghet?

Ja! Inte en chans att hundarna får upp mig före 9 när jag har sovmorgon. Jag springer aldrig ut med hundarna direkt (om de inte är magsjuka) utan väntar tills efter jag druckit mitt kaffe. Så de har inte så mycket förväntningar på att jag ska gå upp. Det tror jag är det viktigaste. Och ve den hund som tjatar på mig i onödan på morgonen. Jag låtsas inte sova, jag talar väldigt tydligt om att jag tänker sova och att det ska de också göra.
 
Sv: Går det ända hundens morgonpigghet?

Första stycket förstår jag inte var du vill komma? Menafe bara att du får räkna bort möjligheten att hon faktiskt har bråttom ut.

Vad gör hon om du stänger ut henne från sovrummet? Om du ligger kvar trots att hon väcker dig?

Hon sover alltid i sängen och de kommer vi antagligen inte ändra på..

Jag vaknar ju av hennes "lek/spel/gos" på morgonen och har svårt att somna om efter det. Där blir det att gå upp, trots att jag gärna hade haft någon ( ibland ett par) timmar till i sängvärmen...

Men just det att ha bråttom ut. Hon får färskfoder två gånger om dagen, ca 08-09 på morgonen efter morgonpromenaden, och sen vid 16-18 på kvällen. Därefter har hon fri tillgång till torrfoder som hon endast äter när "suget" sätter in. Hon håller vikten bra, så detta funkar utmärkt.

Jag tänker mest på nummer 2 ( avföring) när det känns som hon behöver ut på morgonen. Oftast bajsar hon ett par gånger på morgonrundan/ alternativ en gång, då hon sen kör en gång till på nästa runda. Eftermiddag och kväll är det sällan hon gör något, och därför blir jag alltid lite "nojjig" att hon är nödig på morgonen och akut ut?! ( stör min sömn på morgonen alltså;))

Går det att "reglera" avföringen genom att ge mat på andra tider? Hon är ju ganska "rutinmässig" men sin avföring annars? Låter så hemskt att skriva och styra över sådana saker, men om man kan ändra lite på livet och få våra liv mer balanserat vore de ju ändå kanon och lite bättre för mig :)
 
Sv: Går det ända hundens morgonpigghet?

Jag tror inte det behöver ändras på något. Jag tycker inte att friska vuxna hundar brukar ha så bråttom?
Mina hundar kissar alltid så fort vi kommer ut och bajsar även på korta rundor. Detta oavsett om vi var ute nyligen eller om de borde vara mer nödiga.
Hon lär anpassa sig till nya rutiner. Men som sagt, då krävs ju en ändring i form av att inte gå upp och ut så fort hon väcker dig.


Är du orolig kan du ju rasta henne lite senare än vanligt.
 
Sv: Går det ända hundens morgonpigghet?

Men alltså, går inte du också på toa det första du gör på morgonen? Oavsett om du stiger upp kl 5 eller kl 10?
 
Sv: Går det ända hundens morgonpigghet?

Men om hunden behöver kissa då så är det väl bara att gå upp? :crazy:

Gå o lägg dig en stund när ni kommer tillbaka? :)
 
Sv: Går det ända hundens morgonpigghet?

Min tik anpassar sina sovrutiner efter mina.

När hon var liten vaknade hon gärna runt 07 och ville sätta igång och härja, men efter kiss och bajs gick vi direkt in och lade oss igen och myste tills vi somnade.
I takt med att hon blivit äldre behöver hon inte längre ut det första hon gör när hon vaknat, och ibland kan det dröja flera timmar efter att hon vaknat tills vi går första kisspromenaden. Hon börjar alltid sträcka på sig och vakna till när jag går upp, oavsett om klockan är 06.30 eller 10.30.

Är det akut säger hon dock alltid till, och då måste man naturligtvis ta det på allvar och gå ut så fort det bara går.

Jag har egentligen inte gjort något aktivt för att det ska vara så, men hon är ganska vältajmad med min aktivitet över lag. När jag är lugn/vilar/sover gör hon det samma, och när jag är uppe och rusar gör hon det med. Det är nog faktiskt ganska sällan som hon inte är i samma "fysiska mode" som jag är.
 
Sv: Går det ända hundens morgonpigghet?

Alltså, jag gick in i mitt hundägande med tanken att jag skulle slippa det där - så jag har helt enkelt lärt in att sover vi så sover vi. Det är endast vid akut nödighet som det är accepterat att väcka matte. Väcker Plex mig så får han bara order om att gå och lägga sig igen, eller så låtsas jag sova.
Jag kan bli ganska sur om jag blir väckt vid fel tidpunkt, så..
Tycker man märker snabbt om det är krisigt eller bara att man vill gå upp.
 
Sv: Går det ända hundens morgonpigghet?

Eftersom att hunden märker att det fungerar att väcka dig så gör hon ju det. Hon har tränat dig bra ;)
Om mina hundar väcker mig (det är iof bara den ena som gör det, den andra sover gärna till lunch) säger jag "Gå och lägg dig" var det inget nödvändigt gör hon det och så sover vi vidare. Väcker hon mig igen blir det samma "Gå och lägg dig". Om hon försöker en tredje gång tar jag henne på allvar och går ut med henne.

Hundar kan hålla sig längre än vi tror, under nyår när det smäller, rastar jag min skotträdda vid 15:30 och sen är hon inte ute igen förrän vid 8-tiden dagen efter, någon gång har hon väckt mig tidigare och behövt gå ut men inte någon gång det senaste nyåret.

Det är när de kommer upp och börjar röra sig som systemen sätter igång precis som hos oss människor. Så det är bara att vara konsekvent och bestämma att det är du som bestämmer när det är dags att gå upp.
 
Sv: Går det ända hundens morgonpigghet?

Min yngsta kan sova hur länge som helst på morgonen om hon inte råkar bli akut nödig, så om hon väcker mig så vet jag att hon verkligen måste ut. Min äldsta har perioder när hon väcker mig tidigt på morgonen, men då är det för att magen är tom och hon behöver frukost. Hon är lite känslig i magen och tycker att det är obehagligt när magen är tom. Jag går alltid upp när hundarna säger till eftersom jag vet att de hellre hade legat kvar i sängen om det inte vore för något som brådskade.
 
Sv: Går det ända hundens morgonpigghet?

Ja! Inte en chans att hundarna får upp mig före 9 när jag har sovmorgon. Jag springer aldrig ut med hundarna direkt (om de inte är magsjuka) utan väntar tills efter jag druckit mitt kaffe. Så de har inte så mycket förväntningar på att jag ska gå upp. Det tror jag är det viktigaste. Och ve den hund som tjatar på mig i onödan på morgonen. Jag låtsas inte sova, jag talar väldigt tydligt om att jag tänker sova och att det ska de också göra.

Haller med. Miss Mandy gar ofta in och lagger sig i sovrummet innan jag gor det vid 9-10 tiden och sedan ligger hon somnigt kvar tills jag gar upp. Jag gar inte ut med henne igen efter sista turen in fran hastarna vid 6-8 pa kvallen och om jag oppnar dorren sa hon kan ga ut senare tittar hon bara pa mig med ett uttryck som; "but why?". Lika sa om jag oppnar dorren innan jag gar ut sjalv pa morgonen om jag tar lang tid pa mig. Om jag gar ut pa trappen gar hon ner och nosar lite om det inte ar daligt vader, men kissar inte forran vi gar till stallet lite senare i alla fall.
Hon har lart sig mina (icke) rutiner och har tydligen en enorm "festblasa" och nu ar Princess Diva pa gang att bli lika dan. Hon lagger sig pa kvallen och tittar fragande pa mig varfor jag star dar med dorren oppen, fast pa morgonen skulle hon rusa ut om jag oppnade dorren, men att gora sina behov tar tid, sa jag tror inte att det direkt behovs medetsamma sa jag erbjuder henne inte att ga ut innan jag ar klar att ga upp till hastarna.
 
Sv: Går det ända hundens morgonpigghet?

Jag tror nog att det bästa är att börja med att inte gå ut direkt du går upp. Lite som Milosari (har du bytt namn?) skriver, att går man upp och exempelvis dricker kaffe eller något innan man går ut så får inte hundarna några förväntningar på att det blir utgång bara man får upp matte/husse ur sängen. Istället blir det "väcker jag matte/husse går han/hon och sätter sig vid köksbordet" och det lär knappast vara lika belönande för en hund.

Själv hade jag nog världens mest morgontrötta hund tidigare, gick man upp före åtta öppnade han ena ögat lite och kikade på en, suckade och somnade om... Var man tvungen att få ut honom innan dess fick man dra ut hunden och så fort han kom in gick han raka vägen till sängen igen. Fick han välja själv gick han aldrig upp före nio och då var det en kelpie det handlade om, så det var ju ingen soffpotatis direkt. Men jag gick aldrig ut med honom direkt (så länge han var frisk och mådde bra) utan gick alltid upp och exempelvis åt lite frukost eller något först för att han inte skulle ha vanan att så fort matte går upp går vi ut.
 
Sv: Går det ända hundens morgonpigghet?

Testa att ge mat andra tider, är man akutnödig så måste man ju faktiskt hur trött man än är.

Mina hundar får faktiskt bara mat en gång om dagen. Förut alltid på kvällen när de kom in. Men för att få sova längre så har jag börjat med mat på morgonen istället, och jag ställer undan vattnet när jag går och lägger mej.
Resultatet: Hundarna kliver upp när jag kliver upp, vilket vid några tillfällen har vart närmare 12 på dagen! Då har de blivit kvällsrastade runt 21 tiden.

De vaknar inte ens när sambon kliver upp och åker till jobbet, eller på helgen kan barnen vakna rätt tidigt och gå upp och titta på tv. De är så skönt!
 
Sv: Går det ända hundens morgonpigghet?

Hugger sista knappen och svarar allmänt.

Ja, hon har fostrat mig bra;)

Helt allvarligt tror jag inte att hon är akut nödig på morgonen, utan det har blivit en rutin att vi går ut ganska snabbt ( jag typ kissar själv och klär på mig innan vi går). Visst, hon både kissar och bajsar på denna runda, men inte så hon har bråttom med det på en gång när vi kommer ut. Kissar gör hon ju någorlunda sent på kvällen, så att vara jättenödig 7-8 timmar senare tror jag inte, men självklart går jag ut med henne om hon är nödig.

Ska testa det där med att kanske ta en kopp kaffe innan vi går ut, och se om det hjälper något med att inte stressa ut på morgonen. Idag skulle jag dock upp tidigt på möte, så hann inte testa, utan jag väckte henne idag ;).

När hon är med mig på jobbet, så får hon kissa runt 20.30 innan jag börjar jobba och sen bara ut snabbt på morgonen vid 06 runt huset på jobbet. Då är hon inte alls lika "på" att få komma ut, trots att hon hållt sig ett par timmar längre än vad hon gör hemma på natten.
 
Sv: Går det ända hundens morgonpigghet?

Kan det funka att istället för att gå upp när hon väcker dig hålla henne nära och gosa? Så att även om du är vaken så ligger ni kvar och till sist kanske hon inte väcker dig så tidigt längre. Gjorde så när jag passade en ung Riesen, började han härja tidigare än jag ville så bad jag honom bara komma upp i sängen och vara lugn, snart somnade vi båda två en stund till :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
664
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
681
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 639
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 754
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp