Byta ut Canon EOS 1100D

Vala

Trådstartare
Hej!
Behöver lite hjälp av er foto kunniga härinne.
Har en Canon 1100D som jag nu haft i några åt och känner att jag vill byta upp mig.

Jag fotograferar lite allt möjligt men främst hästar och då i rörelse.
Det blir mest islandshästar på ovalbana men även en del hoppning.
Och ibland i ridhus.

Kamerorna jag tittat på är 700D, 70D, 750D, 760D och 80D
Detta då jag har ett 70-300mm och ett 18-200mm objektiv som jag hade tänkt behålla när jag säljer min 1100D.

Alla tips är välkomna även om ni rekommenderar märkesbyte.

Vill ha bättre sekvens tagning, wifi och bra fokuspunkter.

Hej!
Har en Canon 1100D som jag nu haft i några åt och känner att jag vill byta upp mig.

Och ibland i ridhus.

Detta då jag har ett 70-300mm och ett 18-200mm objektiv som jag hade tänkt behålla när jag säljer min 1100D.

Jag bytte för många år sedan från 350D till 50D. Det gav klara förbättringar i det du efterfrågar utom wifi förstås, som inte fanns alls på den tiden. Jag antar att dagens uppdaterade motsvarighet är 70D? Jag är idag sugen på att byta till 6D - men det är ju fullformat, så blir lite annorlunda. En viktig sak tycker jag är att känna hur de ligger i handen. Jag har små händer (6,5 i handskstorlek) och fotar ofta långa dagar - då blir det jobbigt med ett för stort kamerahus. Det är det viktigaste skälet till att jag inte köpte t ex 5D - den är helt enkelt för obekväm för mig att hålla långa stunder.

Jag har en 70D, har fotograferat mycket islandshästar på ovalbana och en del i ridhus med ljusstarka objektiv. Har även sålt en hel del bilder. Hade tidigare 40D i många år så det var i stort sett samma kamera men uppdaterad. Det är en underbar kamera, snabb serietagning och bra fokusering (jag använder dock i stort sett enbart den mittersta fokuspunkten, tycker det är lättast att få skärpa på rätt ställe så). Och wifi-funktionen är GULD! :love: Älskar att kunna spara ner bilderna direkt till mobilen eller paddan från kameran via camera connect-appen, supersmidigt!

Kvalitetsmässigt är det förstås en riktigt bra kamera och till ett mycket bra pris dessutom. Valde länge mellan den och 6D, men valde sedan bort fullformatet då den dels är långsammare och så är ju ofta förstoringsgraden på cropkameran en fördel.

Ska säga att 80D inte fanns när jag köpte min, så den är ju ett alternativ om man tycker den är värd merkostnaden. Men när jag läser om den känns det tveksamt om man får så mycket mer för de extra tusenlapparna, jag skulle nog hellre lagt dem på ett roligt objektiv istället. Garanterar att du kommer bli nöjd med 70D!

Ett tillägg, jag hade tidigare 350D och sedan 650D på jobbet, i jämförelse var både min 40D och 70D mycket skönare att fotografera med. Lagom storlek, och scrollhjulet på baksidan är ovärderligt! Saknade det massor på jobbets kamera.

Hej!

Och ibland i ridhus.

Är du nöjd med objektiven ser jag ingen anledning att göra ett märkesbyte, resten handlar egentligen om vilken budget du har.

80D och 70D är relativt lika frånsett att 80D har fler fokuspunkter vilket hjälper AF, vet dock inte hur många som är korslagda. Sekvenstagningen tillåter 7 fps på både 70D och 80D, 5 fps på 750D. Däremot verkar 750D klara högre ISO (bra till ridhus) utan boost, på pappret, i förhållande till 70D.

Är objektiven som du har ljusstarka? Tänker främst på att fota i stallmiljö ofta kräver mycket av både hus och glugg .

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ... 2
Svar
25
· Visningar
2 151
Senast: Rialavargen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka