Byta ut en par kg hö mot halm?

tgd

Trådstartare
Vad tror ni om detta?

Häst i lätt träning/promenadridning, 575kg med överhull. Behov just nu kanske 59 MJ, 355 g smrp, 24 g Ca, 18 g P och 9 g mg

Höet (per kg foder): 32 g smrp, 8.0 MJ, 2,3 Ca, 1,6 P och 1,0 mg

5kg hö
2kg halm
1.2 kg "Lusern" (greenline 8,8 MJ, 123 g smrp, 12 Ca, 2 P, 2 mg)
0.2 kg Racing protein (12 MJ, 185 g smrp, 10 Ca, 4 P, 2 mg)
0.2 kg vetekli

Det skulle ge hyfsade balanser och kvoter (något hög kvot Ca/P men det är ju från grovfodret "lusern" det mesta kommer) MEN hur OK är det att byta bort två kg hö mot två kg havrehalm? Jag får inte ihop det speciellt bra med full högiva.
 
Han får ju sitt minimibehov tillgodosett i alla fall. Hans minimibehov är 5,75 kg ts han får nu 6 kg ts.

Inte idealiskt men det funkar antagligen.

mvh Jessica
 
Jag tycker att du ska skippa uträkningarna eftersom du bara har hästen till promenadridning!!!
Jag tycker att du ska ta bort lusernen och veteklit och istället ge hästen havre och hö. Vad står hästen på för strö? :banana:
 
De beror på vad de är för jävla häst de förstår du väl!!!!
:devil:
Skämt å sido :p
 
Kanske du skulle ge hästen betfor istället för havre?
Och kanske 7kg hö?
:bump:
 
Hästen är en finsk kallblodshäst, travarstam. Den används inte egentligen till promenadrining men nu är det fruset och knöbbligt överallt utomhus så nu blir det promenadridning tills underlaget blir bättre. Till sommaren är det tänkt att hästen skall gå i full träning.
 
Men då försämras ju kvoten ytterligare?

Bara för att hästen promenadrids ska den väl inte behöva gå på svältkost vad gäller protein? Kroppen försvarar sig ju med att ta av musklerna om det är proteinbrist i fodret den stoppar i sig.

Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 811
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Sitter och fipplar med min grovfoderanalys och blir inte klok på mikromineralerna. Kvoten skall vara ca 4:4:4:1 om jag förstått...
Svar
11
· Visningar
2 504
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 684
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt...
Svar
2
· Visningar
753
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp