Miljon

Trådstartare
Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt programmen behöver (men jag vet att han behöver mer, så det är lugnt) men även mycket mer protein än han behöver.
Då har jag räknat med rätt mycket lusern, vilket behövs eftersom hösilaget inte har tillräckligt hög MJ och jag inte vill ge massa kraftfoder. Men det ger ju även rätt mycket protein.
Såg nu att kraffts lusern (som han brukar få) har 8,5 MJ och 105 g smrp. Jämförde med granngårdens betfiber mix (eftersom jag förstått att det också räknas som grovfoder?) och det har 10,5 MJ och 100 g smrp. Växttråd på lusernen 27%, betfiber 14%. Är det helt onödigt då att minska luserngivan och ge betfiber? Smrp är ju nästan lika, även om MJ är lite högre. Och är det väldigt lite växttråd i betfibern, hur påverkar det hästen?

Sen står det även på granngårdens betfiber (på granngårdens hemsida) att det innehåller 5 g Ca, 4 g P och Mg. Måste de inte mena mg/kg och inte g/kg?
 
Snälla skilj på betfibermix och betfibrer.

Ca P o Mg är makromineraler som mäts i g/kg. En betfibermix innehåller väldigt troligt ngt i mängden g/kg o inte mg/kg.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
931
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 201
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 500
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 665
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp