Får inte till mikromineralkvoten..

fraggelzebra

Trådstartare
Hej! Sitter och fipplar med min grovfoderanalys och blir inte klok på mikromineralerna.

Kvoten skall vara ca 4:4:4:1 om jag förstått det riktigt. Eller 3:3:3:1. Mitt hö har lite Cu och lite Zn i förhållande till Fe och Mn. Bör jag tillsätta zink och koppar? Har läst att överutfodring av zink påverkar upptaget av koppar, det vore ju också dumt. I övrigt bra hö för mitt behov, bättre än väntat.

Såhär ser mineralanalysen ut (g/kg foder - g/kg ts)
P 2,3 - 2,7
Ca 3,3 - 3,9
K 13,3 - 15,9
Mg 1,4 - 1,7
Na 1,3 - 1,5
S 1,7 - 2,0

(Ca:P 1,4)

och mikro (mg/kg foder - mg/kg ts)

Cu 6 - 7
Fe 168 - 201
Mn 105 - 125
Zn 30 - 36

Några tankar?
 
Ungefär som höet jag köpte förra året..... massa järn:crazy: Jag hade massor av mangan också. Jag fick balansera upp zinket mot järnet, o så koppar mot det. Köpte zink, koppar o selen fr Forage Plus. Det var ett h-vete att få i hästen det.... Gick med ung halva dosen hon behövde, blött (mash, betfor gick inte), fick krama in pulvren i müsli med melass. Årets hö (fr annan bonde) är mkt bättre balans. Funkar med Vimitals Macro Balance och deras Micro Balance Pro. Innehåller inte järn, som typ alla andra mineraler. Behöver bara tillsätta lite zink. Kolla på det, om det kan funka.
 
Hej! Sitter och fipplar med min grovfoderanalys och blir inte klok på mikromineralerna.

och mikro (mg/kg foder - mg/kg ts)

Cu 6 - 7
Fe 168 - 201
Mn 105 - 125
Zn 30 - 36

Du kommer aldrig att kunna balansera mikromineralerna i foderstaten med VIMITAL Multi Pro Balance eftersom denna produkt innehåller lika mycket mangan som zink. Mängden mangan och zink i foderstaten ska i princip vara densamma för att vara i balans och ditt grovfoder innehåller mer än 3 gånger så mycket mangan som zink. Du har redan för mycket mangan i foderstaten så du behöver sannerligen inte tillföra mer.

För att balansera mikromineralerna i foderstaten gör du så här.

Järn påverkar upptaget av zink och koppar negativt så börja med att sätta kvoten Fe:Cu till 4:1. Eftersom ditt grovfoder innehåller 168 mg järn per kg så bör mängden koppar i foderstaten vara ¼-del av detta, dvs. 42 mg. Eftersom ditt grovfoder bara innehåller 6 mg bör du tillföra 36 mg koppar per kg grovfoder.

Ja, zink påverkar upptaget av koppar och tvärtom så kvoten Zn:Cu i foderstaten bör vara 3:1, dvs. du bör ha 3 gånger mer zink än koppar i foderstaten. Mängden zink per kg foder bör således vara 3 x 42 = 126 mg. Detta är något mer än manganet i ditt grovfoder men detta gör ingenting. Du ska inte ge mer mangan. Eftersom ditt grovfoder innehåller 30 mg zink bör du tillföra 96 mg zink per kg foder du ger din häst.

Jag tror att det finns någon i Sverige som säljer zink- och koppartillskott men jag kommer inte ihåg vilket företag det var. Kanske någon annan här kan hjälpa dig med det.
 
Du kommer aldrig att kunna balansera mikromineralerna i foderstaten med VIMITAL Multi Pro Balance eftersom denna produkt innehåller lika mycket mangan som zink. Mängden mangan och zink i foderstaten ska i princip vara densamma för att vara i balans och ditt grovfoder innehåller mer än 3 gånger så mycket mangan som zink. Du har redan för mycket mangan i foderstaten så du behöver sannerligen inte tillföra mer.

För att balansera mikromineralerna i foderstaten gör du så här.

Järn påverkar upptaget av zink och koppar negativt så börja med att sätta kvoten Fe:Cu till 4:1. Eftersom ditt grovfoder innehåller 168 mg järn per kg så bör mängden koppar i foderstaten vara ¼-del av detta, dvs. 42 mg. Eftersom ditt grovfoder bara innehåller 6 mg bör du tillföra 36 mg koppar per kg grovfoder.

Ja, zink påverkar upptaget av koppar och tvärtom så kvoten Zn:Cu i foderstaten bör vara 3:1, dvs. du bör ha 3 gånger mer zink än koppar i foderstaten. Mängden zink per kg foder bör således vara 3 x 42 = 126 mg. Detta är något mer än manganet i ditt grovfoder men detta gör ingenting. Du ska inte ge mer mangan. Eftersom ditt grovfoder innehåller 30 mg zink bör du tillföra 96 mg zink per kg foder du ger din häst.

Jag tror att det finns någon i Sverige som säljer zink- och koppartillskott men jag kommer inte ihåg vilket företag det var. Kanske någon annan här kan hjälpa dig med det.

Och @fraggelzebra sparat den här länken och tror det kan vara rätt.

http://www.greenfoot.se
 
Ungefär som höet jag köpte förra året..... massa järn:crazy: Jag hade massor av mangan också. Jag fick balansera upp zinket mot järnet, o så koppar mot det. Köpte zink, koppar o selen fr Forage Plus. Det var ett h-vete att få i hästen det.... Gick med ung halva dosen hon behövde, blött (mash, betfor gick inte), fick krama in pulvren i müsli med melass. Årets hö (fr annan bonde) är mkt bättre balans. Funkar med Vimitals Macro Balance och deras Micro Balance Pro. Innehåller inte järn, som typ alla andra mineraler. Behöver bara tillsätta lite zink. Kolla på det, om det kan funka.
 
Du kommer aldrig att kunna balansera mikromineralerna i foderstaten med VIMITAL Multi Pro Balance eftersom denna produkt innehåller lika mycket mangan som zink. Mängden mangan och zink i foderstaten ska i princip vara densamma för att vara i balans och ditt grovfoder innehåller mer än 3 gånger så mycket mangan som zink. Du har redan för mycket mangan i foderstaten så du behöver sannerligen inte tillföra mer.

För att balansera mikromineralerna i foderstaten gör du så här.

Järn påverkar upptaget av zink och koppar negativt så börja med att sätta kvoten Fe:Cu till 4:1. Eftersom ditt grovfoder innehåller 168 mg järn per kg så bör mängden koppar i foderstaten vara ¼-del av detta, dvs. 42 mg. Eftersom ditt grovfoder bara innehåller 6 mg bör du tillföra 36 mg koppar per kg grovfoder.

Ja, zink påverkar upptaget av koppar och tvärtom så kvoten Zn:Cu i foderstaten bör vara 3:1, dvs. du bör ha 3 gånger mer zink än koppar i foderstaten. Mängden zink per kg foder bör således vara 3 x 42 = 126 mg. Detta är något mer än manganet i ditt grovfoder men detta gör ingenting. Du ska inte ge mer mangan. Eftersom ditt grovfoder innehåller 30 mg zink bör du tillföra 96 mg zink per kg foder du ger din häst.

Jag tror att det finns någon i Sverige som säljer zink- och koppartillskott men jag kommer inte ihåg vilket företag det var. Kanske någon annan här kan hjälpa dig med det.

TACK! Hade hoppats att du skulle svara.
Bor i Tyskland, tänkte ägna min lediga dag imorgon åt att sondera terrängen. Finns den där polska återförsäljaren fortfarande, liknande Forage Plus?

Kollade snabbt på de större tyska återförsäljarna idag, väldigt mycket skräp. Vad sägs t ex om "mineralblandning" där huvudingrediensen är persilja? Absurt
 
På den polska sidan finns en blandning med Cu, Zn och biotin, där mängden Cu och Zn nästan exakt täcker dagsbehovet enligt @spaderÄss uträkning ovan. Dock skriver de följandr: " 1800 g weight - the amount for 3 months - 90 doses daily of 20g - 100% of the daily demand for a horse weighing about 500 kg in the average work. For a different weight and dose of work please modify the dose!"

För att täcka behovet skulle jag dock behöva ge dubbel dos, och min häst väger ca 390 kg. Hur ska jag tänka här?

Och biotinet, det "ska" ju vara bra för hovarna, men bara göra skillnad om hästen faktiskt lider av biotinbrist? Hur fastställs detta? Min häst har fått rätt taskiga hovar, de börjar bli bättre (kanske tack vare stall/grovfoderbyte), men tänker att det blir bättre enbart av att balansera Zn och Cu.

Tl;dr: blandning med biotin, eller köpa Cn och Zn separat och blanda själv?
 
För att täcka behovet skulle jag dock behöva ge dubbel dos, och min häst väger ca 390 kg. Hur ska jag tänka här?

Du ska naturligtvis gå efter din hästs behov och inte bekymra dig om vad Marcin som äger webbutiken skriver på sin websida. Han vet ingenting om din häst eller vilka mineraler som ditt grovfoder innehåller.

Han anger förmodligen minimimängder för underhållsbehovet, dvs. för en häst som inte arbetar. Dessa minimimängder är framtagna för att undvika att hästen blir sjuk. Mineralmängder som ger hästen optimal hälsa är mycket högre. Dessutom bygger dessa minimimängder på ett mineralupptag som har tagits fram vid studier där hästarna fått en noggrann uträknad och balanserad foderstat. Är mineralerna i foderstaten i obalans kommer det verkliga upptaget av vissa mineraler (zink och koppar när mängden järn och mangan är hög) att vara lägre än vad man antagit vilket leder till mineralbrist hos hästen.

Och biotinet, det "ska" ju vara bra för hovarna, men bara göra skillnad om hästen faktiskt lider av biotinbrist? Hur fastställs detta?

Mängden biotin som hästen tar upp går i princip inte att fastställa. Biotin finns dels i grovfodret, dels tillverkar mikroorganismerna i hästens grovtarm biotin. Det är inte skadligt att överdosera biotin. Det värsta som kan hända är att det inte tas upp i kroppen utan hamnar i träcken till ingen nytta. Vanligtvis ger man bara extra biotin till hästar med hovproblem och/eller hästar som är insulinresistenta.
 
Du ska naturligtvis gå efter din hästs behov och inte bekymra dig om vad Marcin som äger webbutiken skriver på sin websida. Han vet ingenting om din häst eller vilka mineraler som ditt grovfoder innehåller.

Han anger förmodligen minimimängder för underhållsbehovet, dvs. för en häst som inte arbetar. Dessa minimimängder är framtagna för att undvika att hästen blir sjuk. Mineralmängder som ger hästen optimal hälsa är mycket högre. Dessutom bygger dessa minimimängder på ett mineralupptag som har tagits fram vid studier där hästarna fått en noggrann uträknad och balanserad foderstat. Är mineralerna i foderstaten i obalans kommer det verkliga upptaget av vissa mineraler (zink och koppar när mängden järn och mangan är hög) att vara lägre än vad man antagit vilket leder till mineralbrist hos hästen.



Mängden biotin som hästen tar upp går i princip inte att fastställa. Biotin finns dels i grovfodret, dels tillverkar mikroorganismerna i hästens grovtarm biotin. Det är inte skadligt att överdosera biotin. Det värsta som kan hända är att det inte tas upp i kroppen utan hamnar i träcken till ingen nytta. Vanligtvis ger man bara extra biotin till hästar med hovproblem och/eller hästar som är insulinresistenta.
Varför behöver insulinresistenta hästar extra Biotin? Har jag helt missat.
 
Du ska naturligtvis gå efter din hästs behov och inte bekymra dig om vad Marcin som äger webbutiken skriver på sin websida. Han vet ingenting om din häst eller vilka mineraler som ditt grovfoder innehåller.

Han anger förmodligen minimimängder för underhållsbehovet, dvs. för en häst som inte arbetar. Dessa minimimängder är framtagna för att undvika att hästen blir sjuk. Mineralmängder som ger hästen optimal hälsa är mycket högre. Dessutom bygger dessa minimimängder på ett mineralupptag som har tagits fram vid studier där hästarna fått en noggrann uträknad och balanserad foderstat. Är mineralerna i foderstaten i obalans kommer det verkliga upptaget av vissa mineraler (zink och koppar när mängden järn och mangan är hög) att vara lägre än vad man antagit vilket leder till mineralbrist hos hästen.



Mängden biotin som hästen tar upp går i princip inte att fastställa. Biotin finns dels i grovfodret, dels tillverkar mikroorganismerna i hästens grovtarm biotin. Det är inte skadligt att överdosera biotin. Det värsta som kan hända är att det inte tas upp i kroppen utan hamnar i träcken till ingen nytta. Vanligtvis ger man bara extra biotin till hästar med hovproblem och/eller hästar som är insulinresistenta.

Jag som har en insulinresistent häst har också missat att de behöver biotin. Hur mycket bör man ge och varför?
 
Låner tråden med en fråga om man kan säga något om hur stor skillnad det är på mineralinnehållet i 1,2 och evt. 3 slåning från samma vall?
 
Varför behöver insulinresistenta hästar extra Biotin? Har jag helt missat.

Det har länge varit känt att biotin kan förbättra insulinkänsligheten hos människor och försöksdjur. Dock finns det inga studier på hästar.

Här är en studie på möss:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21596550

“Our results suggest that biotin deficiency promotes hyperglycemic mechanisms such as increased glucagon concentration and decreased insulin secretion and sensitivity to compensate for reduced blood glucose concentrations”

Man måste dock vara försiktig när man försöker tillämpa resultat från studier på människor och försöksdjur på hästar. Glukagon är ett blodsockerreglerande hormon som utsöndras från bukspottkörteln vid sänkt blodsockernivå. Glukagon stimulerar frisättning av glukos från kroppens lager t.ex. från levern.

Ingen vet dock om biotin kan förbättra insulinkänsligheten hos hästar eller hur stor dos som i så fall skulle erfodras. Den rekommenderade dosen av biotin till hästar med hovproblem är 20 mg/dag. Ska man extrapolera från rekommendationer för människor med diabetes så bör man ge 30 – 40 mg/dag till en normalstor häst.

Tillskott av biotin är väl inte det första jag skulle rekommendera till en häst som är insulinresistent. Har hästen problem med återkommande laminitis/fång symtom och ingenting annat hjälper så kan man kanske prova att ge tillskott av biotin.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
642
Senast: maddie202
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 009
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 323
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
907
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp