Byta ut permanent stoppning (paneler) mot ull?

Sv: Byta ut permanent stoppning (paneler) mot ull?

Det gör det helt säkert men varför vill du göra det? Childerics permanetstoppning är ju 10ggr bättre än ull. Ull är stenhårt och stumt jmfvis.

Men om du vill göra det så får du troligtvis byta hela bossan, dvs sy nya bossor. Eftersom en ullstoppning måste vara tjockare för att uppnå samma tryckfördelning. Så det är ju en rätt stor och kostbar operation... Equipe kan du väl kanske få med ull från fabriken? Det skulle jag tro eftersom det är samma som gör Amerigo och dom är ju ullstoppade.

Tack för svar.

En vän till mig letar beggad sadel och vill helst ha ullstoppning så man kan anpassa lite efter hästen, och Equipes sadlar brukar ju tendera till att vara lite takformade i bossorna. Men då GÅR det alltså att byta, men måste man sy om bossor och hela köret så blir det nog en dyr historia.

Ja det mesta går ju, men det är en kostnadsfråga som du säger.

Vet inte hur tjocka bossorna på Equipe är, dom kan ju vara tillräckligt stora för att det ska fungera med ullstoppning. Bästa är nog att visa upp aktuell modell för en duktig sadelmakare och fråga om det kommer bli ett bra resultat vid att bara byta stoppning eller om allt måste bytas och isf vad det kostar.

Men om jag vore din kompis så skulle jag se mig om efter en sadel som passar hästen från början. :) Inte kul att lägga ner tusentals på att fixa till en sadel som kanske ändå inte blir bra.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 205
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag har ett hus som jag funderar på att flytta till permanent, det ligger i grannkommunen men också i ett annat län. Jag är för...
Svar
2
· Visningar
346
Senast: manda
·
Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
514
Utrustning Hoppas det finns någon som är riktigt duktig på olika ullstoppningar här! Jag har en superduper känslig, riktig prinsessa på ärten...
Svar
15
· Visningar
1 734
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka