Byta valpfoder

Jempa

Trådstartare
Fick hem lilla tikvalpen för drygt två veckor sedan. Fick med mig en påse hundmat XX från uppfödaren. Valpen hade ätit XX hos uppfödaren och sades äta med god aptit. Fodret XX är anpassat för hundar av större raser, vilket min valp räknas vara.

Hemma hos mig vill valpen inte alls äta XX-fodret. Gör i ordning maten enligt instruktioner från uppfödaren, men nej, valpen petar bara lite i maten, äter kanske en fjärdedel av portionen. Jag slänger resterna och gör i ordning ny till nästa utfodringstillfälle. Valpen lika ointresserad. Jag tycker ju att den borde bli hungrig och äta ändå, men icke.

Min vuxna hund av samma ras som valpen äter fodret YY anpassat för "vuxna normala" hundar. Detta foder är valpen väldigt intresserad av. På tillverkarens hemsida står det att fodret YY även passar valpar av storvuxna raser. Efter en del funderande provade jag att ge valpen YY-fodret och då åt den med god aptit.

Ska man fortsätta med YY-fodret och sedan kanske försöka smyga över till XX igen? Eller bara köra på med YY? Jag har inte hört så mycket om YY-fodret som valpfoder, men desto mer om XX. Min vuxna hund åt XX under sin unghundsperiod och mådde bra av det och åt med god aptit.

Frågar lite här och ska prata med uppfödaren också.
 
Sv: Byta valpfoder

Ett vuxenfoder innehåller inte allt vad en växande hund behöver, och kan leda till bristsjukdomar. Ge vilket fodermärke du vill, men ge valpfoder för storvuxen ras! Det är vanligt att valpen inte äter så bra när den har lämnat sina syskon, var konsekvent och försök att inte blanda i en massa annat i maten.

Min valp åt varannan säck Hill's Natures Best och varannan vanlig Hill's. Hon tröttnade på fodret i slutet på varje säck...

Tolvis, djursjukvårdare
 
Sv: Byta valpfoder

samt delvis KL.

Förtydligande:

- Jag har inte blandat in andra "läckerheter" med valpens mat, men provat att ge två olika foderstorter.

- Valpen har god aptit så länge den serveras fodret YY i matskålen, erbjuds godis som belöning vid lättare träningsgrejer etc.


Självklart kommer jag att ge ett foder anpassat för valpar av storvuxna raser. Min undran var dock lite hur pass viktigt det kan vara att köra på med det foder som uppfödaren rekommenderar. XX-fodret vet jag används av många uppfödare och YY-fodret har jag i princip bara hört folk ge till sina vuxna hundar. Jag väljer att skriva fodren med bokstavskombinationer då jag inte vill påverka eventuella kommentarer med vilka märken det handlar om.
 
Sv: Byta valpfoder

Jag kör samma foder på alla mina 8 hundar. 4 vuxna och 4 valpar. Jag kör helt enkelt valp/junior för alla och anpassar givorna till dom vuxna. Då slipper jag tjafset om att det inte är någon som äter en viss mat. Jag har storvuxna hundar och 1 liten hund och det här fungerar klockrent.
Sen vilket fodermärke man kör spelar ingen roll bara näringsvärdet ligger på ungefär samma nivå konstant. Jag kör med size nutrion health och jag upptäckte att det är storleken på bitarna som skiljer åt och då är det lättare att anpasa fodergivorna till dom vuxna.
 
Sv: Byta valpfoder

Ett vuxenfoder innehåller inte allt vad en växande hund behöver, och kan leda till bristsjukdomar. Ge vilket fodermärke du vill, men ge valpfoder för storvuxen ras! Det är vanligt att valpen inte äter så bra när den har lämnat sina syskon, var konsekvent och försök att inte blanda i en massa annat i maten.

Min valp åt varannan säck Hill's Natures Best och varannan vanlig Hill's. Hon tröttnade på fodret i slutet på varje säck...

Tolvis, djursjukvårdare

Källa tack - många vuxenfoder kan visst duga åt valpar OM de har de halter som den växande hunden behöver.
Pigan - uppfödare av "stora raser" och foderlära från SLU i bagaget
 
Sv: Byta valpfoder

Jo visst, men har de då tex rätt Ca/P kvot till en vuxen hund?
 
Sv: Byta valpfoder

Ett vuxenfoder innehåller inte allt vad en växande hund behöver, och kan leda till bristsjukdomar. Ge vilket fodermärke du vill, men ge valpfoder för storvuxen ras! Det är vanligt att valpen inte äter så bra när den har lämnat sina syskon, var konsekvent och försök att inte blanda i en massa annat i maten.

Min valp åt varannan säck Hill's Natures Best och varannan vanlig Hill's. Hon tröttnade på fodret i slutet på varje säck...

Tolvis, djursjukvårdare

Enda skillnaden är att det är mer fett i valpfodret. Har jag fått lära mig i alla fall.
 
Sv: Byta valpfoder

Jo visst, men har de då tex rätt Ca/P kvot till en vuxen hund?

Jag har granskat en hel del foder och kollat mot NRC rekommenderade behov. Vuxenfoder halt Ca mellan 0,9 till 1,3 % och P 0,7 till 1 % och det blir o till valpen. obs / inte studerat alla foder utan du ska kolla resp foder
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 633
Senast: Bison
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 865
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Vi hämtade hem en 8-veckorsvalp i tisdags som har ätit dåligt sedan han kom hem, UA på veterinärbesiktningen och avmaskad innan...
Svar
10
· Visningar
1 619
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Cliff blev magsjuk förra veckan på torsdag. För att göra en lång historia kort, var han hos veterinären hela fredagen för understödjande...
Svar
2
· Visningar
763
Senast: Kivina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp