Sofie.S

Trådstartare
Jag fick chansen att träffa en kostrådgivare med inriktning hund under personens utbildning för att personen behövde frivilliga till sitt examensarbete och detta gjorde att jag fick en ögonöppnare angående foder.
Jag har tidigare bara köpt ”bra” foder av kända tillverkare som vid analys inte visat sig vara så bra..
Men min fundering är nu, vad är det i valpfoder som valpen måste få i sig?
Jag har suttit och analyserat uppfödarens valpfoder och många andra sorter också och jag blir inte värst imponerad..

Det är en stor hundras (50-60 kg som fullvuxen) som jag får hem och jag funderar helt enkelt om jag kan ge valpen samma foder som min vuxna av samma ras.
”Mitt” foder har samma procent av protein, kolhydrater som valpfodret men högre procent av råaska och fett. Valpfodret har 14% fett och mitt foder har 20% fett. Samma viktiga vitaminer och mineraler. Valpfodret har dock Omega 3 och 6 men jag ger fiskolja som komplement.

Vd säger ni? Hur viktigt är valpfoder och vad är det i fodret som är viktigt för valpen?
 
Jag fick chansen att träffa en kostrådgivare med inriktning hund under personens utbildning för att personen behövde frivilliga till sitt examensarbete och detta gjorde att jag fick en ögonöppnare angående foder.
Jag har tidigare bara köpt ”bra” foder av kända tillverkare som vid analys inte visat sig vara så bra..
Men min fundering är nu, vad är det i valpfoder som valpen måste få i sig?
Jag har suttit och analyserat uppfödarens valpfoder och många andra sorter också och jag blir inte värst imponerad..

Det är en stor hundras (50-60 kg som fullvuxen) som jag får hem och jag funderar helt enkelt om jag kan ge valpen samma foder som min vuxna av samma ras.
”Mitt” foder har samma procent av protein, kolhydrater som valpfodret men högre procent av råaska och fett. Valpfodret har 14% fett och mitt foder har 20% fett. Samma viktiga vitaminer och mineraler. Valpfodret har dock Omega 3 och 6 men jag ger fiskolja som komplement.

Vd säger ni? Hur viktigt är valpfoder och vad är det i fodret som är viktigt för valpen?
En valp av en storväxt ras är det enormt viktigt att fodret håller rätt kvot av kalcium/fosfor (1.2 rekommenderas) och en lägre fetthalt än vuxenfoder, för att valpen inte ska bli överviktig. Min unghund är uppvuxen på Brit Care junior large breed med lax och potatis. Han har vuxit jämnt, och hållit ett fint hull under hela uppväxten. Fick tipset av en borzoiuppfödare som haft bra resultat av det och är väldigt nöjd.
 
En valp av en storväxt ras är det enormt viktigt att fodret håller rätt kvot av kalcium/fosfor (1.2 rekommenderas) och en lägre fetthalt än vuxenfoder, för att valpen inte ska bli överviktig. Min unghund är uppvuxen på Brit Care junior large breed med lax och potatis. Han har vuxit jämnt, och hållit ett fint hull under hela uppväxten. Fick tipset av en borzoiuppfödare som haft bra resultat av det och är väldigt nöjd.
Valpfodret har 0,85% kalcium och 0,73% fosfor medan ”mitt” foder har 1,2% kalcium och 1% fosfor.

Kollade innehållet för Brit Care vilket hade samma värden gällande kalcium och fosfor.
 
Senast ändrad:
När jag gick SKKs uppfödarutbildning så fick vi i uppdrag att syna vårt foder och se om det tillgodosåg digivande tik samt valpar. De flestas foder gjorde det.
Vi gav Standardt och det höll måttet. Lite får man titta på ras också.
Vi har aldrig gett valpfoder.
 
Valpfodret har 0,85% kalcium och 0,73% fosfor medan ”mitt” foder har 1,2% kalcium och 1% fosfor.

Kollade innehållet för Brit Care vilket hade samma värden gällande kalcium och fosfor.
Det är kvoten av kalcium/fosfor som ska bli 1,2 inte ämnena var för sig. Jag själv hade valt ett bra valpfoder och inte ett vuxenfoder men det är jag.
 
Jag ger alltid valpar över 8 veckor samma foder som de vuxna äter, alltså ett normalt vuxenfoder. Både chow chow och mastiff har vuxit upp utan tillväxtrubbningar. Viktigt är dock att hålla valpen slank under uppväxten, för övervikt är en mycket stor riskfaktor för tillväxtrubbningar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Eftersom det nog kommer bli valpis här strax så funderar jag kring valpfoder. Jag gillar ju Purizon men valpfodret känns väldigt...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 845
Senast: isafore
·
S
Övr. Hund Fick höra från "min" uppfödare att jag absolut inte skulle ge min golden retriever valp ett valpfoder, det ger en för snabb...
Svar
9
· Visningar
2 862
Senast: Sweet
·
Övr. Hund Är för tillfället mycket konfunderad... (stavfel pga att valp sovet i knät över ena armen :o) Jag fick ju med valpfoder av...
Svar
8
· Visningar
2 092
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp