Bukefalos 28 år!

Byte av bett mellan klasser

Leah

Trådstartare
Om man inte frågar får man inget veta.. ;)

Är det okej att rida tex pleasureklassen på stångbett men sedan byta till ett vanligt tränsbett om man tex ska rida WH eller WR klasserna efter?

Min häst är skolad på stångbett och är gammal i "gemet". Vi har dock inte fått till det helt på stången och vill därför kunna använda två händer i mönstergrenarna. I pleasure kan vi dock hålla oss finfint där vi ska vara och i rätt hastighet (givetvis även svänga och hålla oss åt sidan).

Jag är så nervös för min tävlingsdebut att jag håller på att gå upp i linningen!! :crazy:
 
Sv: Byte av bett mellan klasser

har inte regelboken framför mig, men om jag inte minns fel är det från B-nivå som man måste rida på stång så rider du lägre än det borde du få byta
 
Sv: Byte av bett mellan klasser

Tack!

Jag vet att jag får rida honom på tränsbett (är bara D och C klasser) men jag tänkte om det finns någon dold regel om att man inte får byta.
Antar att det inte är så men tänkte se om någon vet nåt annat för säkerhetsskull? Skulle vara rätt trist att bli dq för nåt sånt.
 
Sv: Byte av bett mellan klasser

Du får byta bett mellan klasser :) Även sadel och dina kläder om du så vill :)
 
Sv: Byte av bett mellan klasser

har inte regelboken framför mig, men om jag inte minns fel är det från B-nivå som man måste rida på stång så rider du lägre än det borde du få byta

Är hästen 3-6 år får du rida på valfritt bett som är tillåtet och efter att hästen fyllt 6 måste du rida på stång och en hand. Iallafall inom AQHA/SQHA :)

Har du en häst som är yngre än 6 år får du till exempel gå in i på stång i ena klassen och sedan gå in i t.ex en western riding på ett snaffle.


TS:
Det är helt okej att byta mellan klasserna.:)
 
Sv: Byte av bett mellan klasser

jag vet, men jag antog att hästen var över 6 då TS skrev att den var "gammal i gemet" ;)
 
Sv: Byte av bett mellan klasser

Jaa, hästen är 13 och det gäller enbart WRAS.
Men nu vet jag hur det är så får se vad jag vågar rida med! :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 032
Senast: shia
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 567
Senast: Efwa
·
Islandshäst Får man rida tex T8 och V2 på samma tävling? Om man får det hur fungerar det då med framridning på olika bett? Rider jag fram till T8...
Svar
2
· Visningar
1 027
Senast: Michis
·
Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 733
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Hjälp med fundering
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Hästtransport - Golv

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp