Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om personbilar och lätta lastbilar har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Detta gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck. Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.
Snart dags att byta till dubbdäck på transport och bil. Detta kommer av olika anledningar inte ske samtidigt eller av samma firma. För att köra lagligt vad byter jag först.
s däck v däck JA (om ej vinterväglag för då har du ju egentligen olagliga däck på bilen)
Släpet !
Släpet får alltid ha bättre däck än bilen men ALDRIG tvärtom...
Dvs
Bil Släp
dubb dubb JA
dubb ej dubb NEJ
ej dubb dubb JA
v däck v däck (se ovan)
v däck s däck NEJ
s däck v däck JA (om ej vinterväglag för då har du ju egentligen olagliga däck på bilen)
Jag tror inte att detta stämmer fullt ut. Man får köra med odubbade vinterdäck på släpet men sommardäck på bilen, förutsatt att det inte råder vinterväglag. Det är ju dessutom så att odubbade vinterdäck har sämre fäste vid varm väderlek jmf med sommardäck så i själva verket kör man med sämre grepp bak.
http://www.abswheels.se/information.php?id=3
Och när man byter på bilen ska däcken med mest mönsterdjup sitta bak för att minska risken för sladd, det gäller både framhjulsdrivna bilar såväl som på bakhjulsdrivna.
Fast det kan nog variera i så fall. Alla fem i vår familj har fått lära oss på körskola, från 80-talet till i år, att bästa däcken (läs: största mönsterdjupet) skall sitta bak. Det är även vad Transportstyrelsen anser.Precis tvärt om får man lära sig både på körskolan och på verkstan som byter däck.
Alltid bäst däck fram.. Oavsett vart drivningen är.
Och vad påstår du att jag skrev då ?![]()
Precis tvärt om får man lära sig både på körskolan och på verkstan som byter däck.
Alltid bäst däck fram.. Oavsett vart drivningen är.
Då hoppas jag att det är du som minns fel.
http://www.vibilagare.se/video/darfor-ska-basta-dacken-sitta-bak-1454
Näe, det är vad dem lär ut på körskolan just nu.
Å det är vad båda verkstäderna sagt också.
Fast om det inte råder vinterväglag får man köra med odubbade vinterdäck på bilen och sommardäck på släpet.
Dubbfria vinterdäck får man ju åka med året om om man vill
Dock är det ju sjukt oekonomiskt...