Byte av däck

Apollo

Trådstartare
Snart dags att byta till dubbdäck på transport och bil. Detta kommer av olika anledningar inte ske samtidigt eller av samma firma. För att köra lagligt vad byter jag först.

Sv: Byte av däck

Jag har fått lära mig att det ska vara vinterdäck på hela ekipaget, för att det ska vara helt lagligt att köra. Försökte hitta något undantag på Transportstyrelsens hemsida, men icke.

Om personbilar och lätta lastbilar har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Detta gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck. Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.

Man får ju dock köra en bil med fel till verkstad, så frågan är om man inte borde få köra släpet raka vägen till firma för däckbyte - åtminstone om det inte är vinterväglag redan? Hm..

Senast ändrad:

Snart dags att byta till dubbdäck på transport och bil. Detta kommer av olika anledningar inte ske samtidigt eller av samma firma. För att köra lagligt vad byter jag först.

Släpet !
Släpet får alltid ha bättre däck än bilen men ALDRIG tvärtom...

Dvs

Bil Släp

dubb dubb JA
dubb ej dubb NEJ
ej dubb dubb JA
v däck v däck (se ovan)
v däck s däck NEJ
s däck v däck JA (om ej vinterväglag för då har du ju egentligen olagliga däck på bilen)

Man ska alltid tänka "bäst grepp bak".

Dubbat på bilen kräver dubbat på släpet.

Dubbat på släpet kräver inte dubbat på bilen.

Och när man byter på bilen ska däcken med mest mönsterdjup sitta bak för att minska risken för sladd, det gäller både framhjulsdrivna bilar såväl som på bakhjulsdrivna.

Släpet !
Släpet får alltid ha bättre däck än bilen men ALDRIG tvärtom...

Dvs

Bil Släp

dubb dubb JA
dubb ej dubb NEJ
ej dubb dubb JA
v däck v däck (se ovan)
v däck s däck NEJ
s däck v däck JA (om ej vinterväglag för då har du ju egentligen olagliga däck på bilen)

Jag tror inte att detta stämmer fullt ut. Man får köra med odubbade vinterdäck på släpet men sommardäck på bilen, förutsatt att det inte råder vinterväglag. Det är ju dessutom så att odubbade vinterdäck har sämre fäste vid varm väderlek jmf med sommardäck så i själva verket kör man med sämre grepp bak.

http://www.abswheels.se/information.php?id=3

Och när man byter på bilen ska däcken med mest mönsterdjup sitta bak för att minska risken för sladd, det gäller både framhjulsdrivna bilar såväl som på bakhjulsdrivna.

Precis tvärt om får man lära sig både på körskolan och på verkstan som byter däck.
Alltid bäst däck fram.. Oavsett vart drivningen är.

Precis tvärt om får man lära sig både på körskolan och på verkstan som byter däck.
Alltid bäst däck fram.. Oavsett vart drivningen är.
Fast det kan nog variera i så fall. Alla fem i vår familj har fått lära oss på körskola, från 80-talet till i år, att bästa däcken (läs: största mönsterdjupet) skall sitta bak. Det är även vad Transportstyrelsen anser.

Och vad påstår du att jag skrev då ? :banghead:

Läste nog lite fel, din uppställning var inte så tydlig.
Fast om det inte råder vinterväglag får man köra med odubbade vinterdäck på bilen och sommardäck på släpet. Och i det läget har man faktiskiskt i alla fall i teorin bäst däck bak.

Senast ändrad:

Näe, det är vad dem lär ut på körskolan just nu.
Å det är vad båda verkstäderna sagt också.

Det var ju oturligt för er som bor på platsen att ni har missinformerade människor på verkstäder och körskolor. Eller så är det kanske ändå så att minnet sviker dig, det verkar ju helt vansinnigt att flera i "branchen" inte skulle känna till en sån grundläggande sak.

https://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/fordonsregler/Dack/Vinterdack/

http://www.ntf.se/konsument/fraga1281.asp?katid=30

http://www.unt.se/motor/basta-dacken-pa-bakhjulen-1994838.aspx

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20060428/vagverket-farligt-med-samre-dack-bak

Fast om det inte råder vinterväglag får man köra med odubbade vinterdäck på bilen och sommardäck på släpet.

Är detta så?

Finns det att hitta på transportstyrelsens sida?
Jag hittar bara information om vad som gäller vid vinterväglag.

Tillåtna däckkombinationer för personbil och släp vid vinterväglag:

Bil Släp
Dubbade Dubbade
Odubbade Odubbade eller dubbade

Högst aktuellt för mig just nu, ska ut och köra med sommardäck på transporten och har inte bytt på bilen än. Vore fantastiskt praktiskt :)

Ja skulle faktiskt lösa de genom ATT lämna in bilen där du får byta både på bil å släp. Annars skulle jag byta själv hemma..
Det är faktiskt inte så svårt=)

Låter ju bara onödigt krångligt att behöva åka 2 ggr för att byta däck??

För att sammanfatta allt svammel.

På våren byter man på bilen först.
På hösten byter man på släpet först.

Ja på BILEN.

Men när man pratar hela ekipaget så ska bästa däcken sitta på släpet.

Just NU är det sommarväglag.
Jag har sommardäck på transporten.
Kan jag då köra med bilen som har odubbade vinterdäck?
(odubbat på bil + odubbat på släp)
Eller måste jag först byta däck på bilen så det är sommardäck överallt?

Du får köra med den kombinationen som du har nu, så länge det inte är vinterväglag.

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 746
Senast: Edla
·
Utrustning Jag har råkat ha handbromsen dragen på transporten hela vintern. Tanken var inte att den skulle stå, utan faktiskt användas, men av...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Loma
·
Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
263
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023