byte av hingst? eller fortsätta med samma? eller inte alls?

myfairlady91

Trådstartare
i morgon är det dags att kolla Karthago igen, har inga förhoppningar alls att hon ska vara dräktig :crazy: hon uppför sig inte alls som hon brukar göra när hon är dräktig. Jag hoppas ju egentligen på att hon ska vara dräktig med Ludwigs Champion och gå tiden ut - men det känns inte som om det kommer att ske! :(

Hon är ju ett krångelsto egentligen, det är bara att inse det - även om jag gärna vill blunda och tänka att det inte är fel på henne utan omständigheterna.. :cool:

nu då - till mitt problem - ska jag byta hingst? fortsätta med samma? eller ska jag sluta och rida/sälja henne i stället? :confused:
har blivit seminerad 2 gånger på 2 brunster med Ludde, vid första semineringen så togs baktprov som inte visade något fel - tror dock att hon tog sig och sen resoberade. Vid andra semineringen(midsommarafton - därför blev det endast en seminering) så togs ännu ett baktprov som visade att hon hade e-coli (har jag för mig och så var det något mer - men jag kommer ej ihåg ), blev behandlad 7 dagar med Penovet.
Ska jag ta Ludde en gång till? ta ett nytt baktprov? ta en biopsi och kolla läget på livmodern? byta hingst? kanske ta Guido - då blir det AI.. fast jag vet ej om han passar till henne egentligen? eller kanske skulle köra henne till A-dur? eller ska jag testa naturlig betäckning? :confused:

Vad hade ni gjort?

går det ej att få henne dräktig så kommer jag nog att sälja henne, för kan hon ej få föl så borde hon tävla - hon älskar det plus har kapacitet! jag har inte tid/lust att tävla henne själv och har då ingen användning för henne - hon är ingen skogsmullehäst. Har hästar att rida så det räcker ändå..

bild på henne (hon är e Cortus-Ceylon-Pompe-Hurricane xx, f-98, 170 cm hög)

20529003.jpg
 
Sv: byte av hingst? eller fortsätta med samma? eller inte alls?

Vad tråkigt för dej! Vet hur det är! Skickade mitt sto till Askö förra året o skulle prova Wilton (ganska ny hingst) tog sig inte på 1:a inte heller 2:a brunsten, det togs bac prov (iaf betalt för det) hade inga bakterier. Vi bytte hingst till Cartdor (vet ej stavning) men tog sej inte heller med honom trots 2 försök: Alltså 4 försök utan resultat plus en dyr räkning på kalaset. Dom ville oxå göra en livmodersundersökning men den skulle bli svindyr så jag tacka nej... Konstigt det där när dom inte tar sej, skulle vilja veta varför om dom är konstaterad friska!

Nu är hon dräktig med Lasandos som finns på Markebäck. Tog sig inte på 1:a, tog bacprov o hon hade infektion, behandlades o spolades, seminerades igen och tog sig! Kollad på 14 dygn men ska kolla igen på 40 för att vara 100!


Mitt sto har oxå ceylon i sej:)
 
Sv: byte av hingst? eller fortsätta med samma? eller inte alls?

Snygg häst! Du vill inte byta mot ett dräktigt sto istället :p ?
 
Sv: byte av hingst? eller fortsätta med samma? eller inte alls?

Snygg häst! Du vill inte byta mot ett dräktigt sto istället ?

då får det vara ett riktigt fint sto för Karthago är inte billig om hon ska säljas.. ;) :p
 
Sv: byte av hingst? eller fortsätta med samma? eller inte alls?

HUr kommer det sig att hon får e-coli ?
Kan en caslick göra nån skillnad ?
 
Sv: byte av hingst? eller fortsätta med samma? eller inte alls?

Eftersom du redan provat Ludde två gånger så skulle jag byta till en annan hingst.

Lämpligen då en hingst på direkt semin med bra Kvalitét (typ Guido) eller naturlig, huvudsaken är ju att få henne dräktig varpå det kanske kan vara värt att byta hingst även om den inte passar lika väl som ditt första alternativ.

Guido är ju en väldigt underskattad bra hingst, men möjligt att han blir lite i grövsta laget? Fast Ludde är ju inte direkt lätt i typen han heller :grin:

På naturligt så har du ju annars Advokat och Haydn i närheten, (antar det iaf iom att du använder Guidos hemma station)

Fint sto för övrigt!

Jag är ju lite i samma sits med Grållan, ska jag testa med samma hingst igen, byta till färskt eller strunta i alltihop?
Dock resonerar jag som att jag har redan lagt så mycket pengar på det i år redan så det är lika bra att fortsätta säsongen ut och sen hoppa över nästa år.
 
Sv: byte av hingst? eller fortsätta med samma? eller inte alls?

uppdatering: ej dräktig :( visste ju det redan så det var ju ingen överraskning.. pratade lite om hur vi ska gå vidare nu.. gör vi en biopsi så missar vi en brunst och får isf spruta igång henne..

så alternativen är följande:
1. fortsätta med Ludde och ev byta hingst till brunsten efter (borde hinna med det)
2. seminera på en brunst till och sen göra en biopsi om hon ej är dräktig då
3. göra en biopsi nu och spruta igång henne och seminera
4. byta hingst till en på färsk isf Guido
5. seminera och hoppas på att hon blir dräktig, göra en biopsi nästa vår i stället i början på säsongen
6. sluta nu och rida igång/sälja henne

cirkus: ingen aning faktiskt varför hon har e-coli :confused: caslick har vi pratat om, men efter att hon är konstaterad dräktig isf!

Quickstar: den stora frågan är ju dock om det är fel på Ludde eller om det var omständigheterna iom midsommar?! hon borde ha seminerats en gång till nämligen..
Guido och Ludde är ju rätt så lika exteriörmässig egentligen - ja jag gillar rejäla/maffiga hästar :angel:
naturlig vet jag ej om jag vill prova, risken finns att det ej går - hon är rätt så grinig vid seminering och när hon är brunstig - måste bremsa henne när hon semineras! :crazy: Men Advokat tror jag annars hade varit bra till henne!
När ska du kolla Grållan?
 
Sv: byte av hingst? eller fortsätta med samma? eller inte alls?

Kör på alternativ 1!

Sen om hon inte tagit sig trots hingstbyte så kan ni ju göra en biopsi då och så har du svaret i hand redan innan hösten.
Hittar ni nåt fel på henne som gör att hon inte går att få dräktig så kan du rida igång henne under hösten och sen sälja henne.

Att vänta med biopsin känns dumt, då har du ju stått och fött henne i minst ett halvår till i onödan för att sen stå där med skägget i brevlådan.

Ska till stationen med Grållan på söndag om hon inte visar brunst innan. Finns ju en mini chans på att hon är dräktig men jag tror inte hon är det och pendlen står still (brukar vara ganska tillför litlig på att sia om dräktighet.)
Provar henne på fryst med Laptop en gång till om brunsten verkar vettig. Tar det sig inte då så avvaktar jag tills nästa år.
Då får hon åka till stationen samma dag de öppnar typ :grin:
 
Sv: byte av hingst? eller fortsätta med samma? eller inte alls?

ja vänta med att göra biopsin känns inte som ett alternativ, det är ju precis som du säger - då har jag fött henne i onödan i ett halvår, hon behöver ju komma igång igen om hon ska säljas.. Vill dock inte sälja henne innerst inne egentligen :( min vackra fina häst! :love:

så det lutar åt alternativ 1 - blir det hingstbyte så blir det nog Guido isf! enklast så.. och han är ju ingen dålig hingst heller så det blir nog jättebra!

håller tummarna för Grållan! :laugh:
 
Sv: byte av hingst? eller fortsätta med samma? eller inte alls?

Jag har själv Guido som lite reserv till fröken Grå om det skulle bli så att det råkar bli ett byte till färsk. Dock inte så troligt..

Jag tror det är en bra väg att gå, prova Ludde en gång till, därefter Guido och sen gör en biopsi om hon inte tagit sig nåt av försöken..

Hoppas det går vägen för dig! (och för mig själv ;) )
 
Sv: byte av hingst? eller fortsätta med samma? eller inte alls?

Penovet till Colibakterier är väl inte mitt förstahandsval, kanske.
Visar hon ordentlig brunst för hingst? Jag gissar på nej, eftersom ni får bremsa när ni seminerar?
 
Sv: byte av hingst? eller fortsätta med samma? eller inte alls?

är ej säker på om det var E-coli hon hade?! skrev det i mitt första inlägg.. kan ha fel, kommer ej ihåg vad veterinären sa.. :crazy: Penovet var det bästa tyckte h*n iaf, Hippotrim är ej lika effektivt.. hon fick även antibiotika inlagt i livmodern..

har inte provat henne för hingst, endast valack - hon visar ordentlig brunst - men blir asförbannad när man är där och "petar"


Quickstar: jag håller tummarna för dig :laugh:
 
Sv: byte av hingst? eller fortsätta med samma? eller inte alls?

Men det är ju stor skillnad på att bli seminerad och att få äkta vara. Vid naturlig betäckning brukar även lite sura ston stå fint när de väl fattat att hingsten ska upp. Då tar naturen över liksom.

Hade jag varit du hade jag seminerat med Guido. Det verkar vara det rimligaste. Hade hon inte tagit sig med honom hade jag sålt henne faktiskt. Vill man ha ett avelssto vill man inte ha ett som krånglar. Det kostar bara massa extra pengar och tar det roliga ur att avla. Bättre att köpa någonting som man vet tar sig lätt.
 
Sv: byte av hingst? eller fortsätta med samma? eller inte alls?

Och framförallt måste jag ponnynörd få tillägga som är mån om etologin, så är det bättre att inte avla vidare på dålig fertilitet. Sådant sprids ju vidare till nästa generation och varför envisas med att avla på alla dessa krångelston. Man gör det ju bara svårare för sig framöver.

Krångla något år får det lov att göra, men inte gång på gång på gång utan synbar anledning. Nä, då är det bättre att kassera stoet ifrån avel.
 
Sv: byte av hingst? eller fortsätta med samma? eller inte alls?

när du säger så då tar jag åt mig rejält :devil: för jag själv har svårt för att bli gravid - behöver ha hjälp för att bli gravid.. betyder det att jag borde kasseras och att min dotter inte ska finnas till?! :cry:

det är andra året som hon är i avel, förra året tog vi inget baktprov. Hon blev dräktig, men resorberade - antagligen pga bakterier! Har pratat med Kerstin Darenius och hon tycker inte alls att hon är ett krångelsto egentligen - utan tvärtom - hon är väldigt fertil då hon har så många ägg :D
Jag tror att i år beror det bara på omständigheterna, hon borde ha seminerats en gång till på sista brunsten.. och gången innan så visade ju baktprovet negativt - hade hon fått behandling då så hade hon nog tagit sig!

för övrigt så är Karthago den enda i syskonskaran som "krånglar" - hennes mamma är en riktig fölgurka och så även ena systern..
 
Sv: byte av hingst? eller fortsätta med samma? eller inte alls?

när du säger så då tar jag åt mig rejält :devil: för jag själv har svårt för att bli gravid - behöver ha hjälp för att bli gravid.. betyder det att jag borde kasseras och att min dotter inte ska finnas till?! :cry:
Du kan ju inte jämföra dig som människa med ett avelssto. När det gäller avel på hästar så handlar det ofta om lönsamhet, och ju fler gånger man måste betäcka ju mer kostnader blir det. Vi som föder upp klagar ofta på att vi inte får tillräckligt för våra avkommor, och det är ännu svårare att konkurrera om man har ett krångligt sto. Det blir ju en helt annan femma om man föder upp en avkomma för sin egen skull, men ett sto som bara får en avkomma anser jag inte vara ett avelssto. Ett avelssto är ett sto som det är menat ska få avkommor så ofta som möjligt egentligen.

Vi människor skaffar inte barn av samma anledningar som vi avlar på hästarna. Du har ju knappast avlat fram din dotter för hennes prestationsgener skull, eller hur? Och du valde inte hennes pappa pga samma anledningar som du valde Ludde till ditt sto!
 
Sv: byte av hingst? eller fortsätta med samma? eller inte alls?

Nu överdriver du och det förstår du nog själv. Så såna utspel om att du borde kasseras har du ingenting för. Det rinner av mig som vatten på en gås.

Du säger ju själv att du funderar på att sälja henne för ridning.
Du har ju inte försökt färdigt ännu så hästen är ju inte dömd eller hur?
Jag fyller bara i föregående talare. Varför ha ett sto i avel som kostar mer än det smakar? Fertilitet är faktiskt en egenskap som nedärvs, det är inte att förakta att tänka både 3 och 4 ggr om man har ett sto som verkar vara kört att få dräktig, eller har en erkänt svår stolinje. Dock tycks fertilitet vara det allra sista uppfödarna tänker på när de lägger ut tusentals kronor på att få dräktigt.
Sen undrar man i generation efter generation varför hästarna inte tar sig som de ska...
 
Sv: byte av hingst? eller fortsätta med samma? eller inte alls?

Köpte aldrig K för att ha henne som rent avelssto utan som min ridhäst/tävlingshäst - nu passar det bra att hon ska få ett föl eller två, sen ser jag hur jag gör. Antingen om hon ska fortsätta i avelsboxen eller om hon ska tävla. Hon är ung och fräsch så jag ser ingen anledning till att hon bara ska få föl..

och jag tror nog att jag kan få sålt K´s avkomma oavsett om hon krånglar eller ej vid betäckning.. Hon är en bra häst med bra möderne!
Och jag avlar faktiskt inte bara för lönsamhet utan för att jag tycker att det är roligt med avel, föl, unghästar..
 
Sv: byte av hingst? eller fortsätta med samma? eller inte alls?

jo jag kanske överdriver, men jag tar åt mig ändå..

jag vet att fertilitet nedärvs, men varken KD eller min veterinär tycker att hon är ett hopplöst fall.. vi får väl se hur det går om hon blir dräktig eller ej..

jag ville inte ha en diskussion om hon ska vara i avelsboxen eller ej utan jag ville veta hur ni hade gjort!? fortsätta med samma hingst? byta hingst? eller avsluta?

kommer köra på med Ludde en gång till, tar hon sig ej så blir det Guido och sen en biopsi..
 
Sv: byte av hingst? eller fortsätta med samma? eller inte alls?

Och jag avlar faktiskt inte bara för lönsamhet utan för att jag tycker att det är roligt med avel, föl, unghästar..
Fast det är ju surt att behöva förlust-sälja avkomman. Räknar man på det med bensin, stationsavgifter, behandlingar, språng på olika hingstar etc så kommer man upp i en mycket högre summa än vad man tror. Ett eller två föl är ok, det klarar man av, men ska man avla på ett sto långsiktigt så är det en annan femma.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp