Byte från spjälsäng till "stor" säng! Vad? När?

YaHilweh

Trådstartare
Vi börjar gå i tankarna att flytta över vår dotter från spjälsängen till en storsäng. Det är allt svårare att lägga henne om kvällarna och hon får panik om nätterna när hon vaknar av att ha fastat mellan spjälorna med benen. Ett spjälsängskydd fick vi ta bort för länge sedan då hon fastnade mellan skydd och spjälor flera gånger.
Hon är snart 16 månader.

Vad rekommenderar ni för säng? Hur gjorde ni? och när bytte ni till stor säng?
 
Vi börjar gå i tankarna att flytta över vår dotter från spjälsängen till en storsäng. Det är allt svårare att lägga henne om kvällarna och hon får panik om nätterna när hon vaknar av att ha fastat mellan spjälorna med benen. Ett spjälsängskydd fick vi ta bort för länge sedan då hon fastnade mellan skydd och spjälor flera gånger.
Hon är snart 16 månader.

Vad rekommenderar ni för säng? Hur gjorde ni? och när bytte ni till stor säng?

Vi bytte när L var runt 15-16 månader (minns inte exakt). I samma veva fick hon eget rum och vi la henne bara där istället för i spjälsängen, inte mer med det.

Vi har en växa-säng av gammal modell från Ikea där man kan vika ner fot- och huvudände vartefter barnet växer. Vi har kompletterat med en Vika-bräda (även den från Ikea) för att hon inte ska trilla ur.

Här ser man halva sängen, huvudänden ser likadan ut.

13975539_781060225368993_8198598618323922922_o.jpg
 
Vi bytte när L var runt 15-16 månader (minns inte exakt). I samma veva fick hon eget rum och vi la henne bara där istället för i spjälsängen, inte mer med det.

Vi har en växa-säng av gammal modell från Ikea där man kan vika ner fot- och huvudände vartefter barnet växer. Vi har kompletterat med en Vika-bräda (även den från Ikea) för att hon inte ska trilla ur.

Här ser man halva sängen, huvudänden ser likadan ut.

13975539_781060225368993_8198598618323922922_o.jpg

Den ser stabil ut? :)
Får an plats vuxen och barn i? Sett att de flesta växasängar är 70/80 cm breda.
 
Den ser stabil ut? :)
Får an plats vuxen och barn i? Sett att de flesta växasängar är 70/80 cm breda.

Den är stabil som tusan! Jag tror att den är 80 cm bred så på bredden får man plats bredvid, men vi har den uppfälld både vid huvud och fötter så man får inte plats på längden. Vi ligger dock aldrig bredvid när L ska sova, så för oss är det inget problem. Sängen är låg så det går att sitta bredvid på golvet och klappa och gosa om det behövs.
 
Den ser stabil ut? :)
Får an plats vuxen och barn i? Sett att de flesta växasängar är 70/80 cm breda.

Det går om man måste. Men största problemet är ofta att madrasserna är så jäkla tunna... vi hade juniorsäng från Ikea (Kritter? Vit med nåt får på) men har bytt till en dagbädd som även vuxna sover relativt bra i.
Hade samma bräda som @Tassetass länge eftersom avkomman druttade ur titt som tätt.
 
Våra barn har fått börja sova i egen säng från ettårsåldern.
De har fått helt vanliga 90sängar/resårbottnar som står direkt på golvet utan ben.

Fördelarna är att barnen kan ta sig ur själva ifall de behöver knata in till oss mitt i natten, vi har plats att ligga (bekvämt!) bredvid och det är inte så högt ifall barnet rasar ned. Plus att om barnen plötsligt har tagit vår dubbelsäng så kan vi ta varsin 90-säng och ändå sova gott, det hade varit lite tajt med plats för oss vuxna i en växasäng :)
 
Vi börjar gå i tankarna att flytta över vår dotter från spjälsängen till en storsäng. Det är allt svårare att lägga henne om kvällarna och hon får panik om nätterna när hon vaknar av att ha fastat mellan spjälorna med benen. Ett spjälsängskydd fick vi ta bort för länge sedan då hon fastnade mellan skydd och spjälor flera gånger.
Hon är snart 16 månader.

Vad rekommenderar ni för säng? Hur gjorde ni? och när bytte ni till stor säng?

Sonen började somna i egen säng vid 15 månader tror jag det var. Han har vår gamla 140 säng ståendes på golvet. Vi lägger kuddar runt om, men han har bara ramlat ur några få gånger och då ligger han allt annar än stilla. Det är hur gött som helst med en säng som man lätt kan sova tilsammans i om det skulle behövas. Jag skulle minst köpa en vanlig 90 säng just för att få plats bredvid.
 
Lutar åt att vi bär upp 120 sängen vi har som reserv i verkstaden, i morgon. Fått många tips om att lägga en sådan på golvet istället. Då är fallhöjden inte så stor om hon skulle trilla ned, samt att vi får plats när behovet finns.

Hon har ett väldigt stort rum, så sängen får utan problem plats :)
 
J är lite drygt två år och vi sover fortfarande i någon slags samsovningsvariant med spjälsängen som bedside crib pga enkelt.

Han fick en växasäng i lördags och vi köpte madrass och bäddade i söndags - och han var väldigt engagerad, men han vill än så länge hellre sova i spjälsängen.

(Han har varit väldigt svårsövd och är fortfarande ganska motvillig till sömn, jag nattar honom just nu och vi har i regel bra nattningar på cirka 30 minuter nu för tiden. Skönt! Han har också haft problem med förkylningsastma, vilket innebär kraftiga hostattacker och ledsen kille ett par gånger om natten i förkylningsperiod och vi hade ALDRIG orkat springa genom huset flera gånger varje natt.)
 
J är lite drygt två år och vi sover fortfarande i någon slags samsovningsvariant med spjälsängen som bedside crib pga enkelt.

Han fick en växasäng i lördags och vi köpte madrass och bäddade i söndags - och han var väldigt engagerad, men han vill än så länge hellre sova i spjälsängen.

(Han har varit väldigt svårsövd och är fortfarande ganska motvillig till sömn, jag nattar honom just nu och vi har i regel bra nattningar på cirka 30 minuter nu för tiden. Skönt! Han har också haft problem med förkylningsastma, vilket innebär kraftiga hostattacker och ledsen kille ett par gånger om natten i förkylningsperiod och vi hade ALDRIG orkat springa genom huset flera gånger varje natt.)

Vi har turen att hon har rummet precis bredvid oss, ser hennes säng från vår :)
Har aldrig funkat med samsovning hos oss, jag sov inte en blund de nätterna vi testade :( Och så fort hon fick sova i eget rum började hon sova bättre om nätterna, tror det beror på att sambon snarkar något sjukt om nätterna.
 
A är nyss fyllda 2 och har spjälsängen än. Hon har farit runt en del när hon ska sova och i sömnen så vi har väntat lite längre men nu är det dax att köpa större, tanken är en växa säng från Ikea.
 
Vi sover i samma rum och har sen barnet slutade med spjälsäng en juniorsäng stående intill vår säng. Inga ur-ramlingar, det är bekvämt att natta, han kan kravla över till oss på natten utan att vi knappt behöver vakna, och somnar vi föräldrar under nattningen (vilket inte händer så sällan) så är det bara att sova vidare.
 
Vi börjar gå i tankarna att flytta över vår dotter från spjälsängen till en storsäng. Det är allt svårare att lägga henne om kvällarna och hon får panik om nätterna när hon vaknar av att ha fastat mellan spjälorna med benen. Ett spjälsängskydd fick vi ta bort för länge sedan då hon fastnade mellan skydd och spjälor flera gånger.
Hon är snart 16 månader.

Vad rekommenderar ni för säng? Hur gjorde ni? och när bytte ni till stor säng?
Vi tog bort sidan på spjälsängen där runt ett tror jag, men han sov i den till han var säkert precis fyra i alla fall, de är ju ganska stora, och fick en 90 säng. Men då blev ju spjälsängen vanlig säng med tre höga sidor mer.
 
Äldsta dottern fick en barnsäng från Ikea när hon var drygt 2 år har jag för mig. Yngsta dottern fick ta över den när hon var drygt 1 år gammal för hon sov dåligt i spjälsängen. Äldsta dottern fick då en vanligt 90 säng :)
 
Vi börjar gå i tankarna att flytta över vår dotter från spjälsängen till en storsäng. Det är allt svårare att lägga henne om kvällarna och hon får panik om nätterna när hon vaknar av att ha fastat mellan spjälorna med benen. Ett spjälsängskydd fick vi ta bort för länge sedan då hon fastnade mellan skydd och spjälor flera gånger.
Hon är snart 16 månader.

Vad rekommenderar ni för säng? Hur gjorde ni? och när bytte ni till stor säng?

Vår dotter sov i spjälsängen (med en borttagen sida) tills alldeles nyligen. Hon var då 2, 5 år. Eftersom vi då väntade nr 2 och har begränsat med rum köpte vi en normalstor våningssäng. Hon är jätteglad för den och sov gott från första natten.
 
Dottern bytte till stor säng strax efter hon fyllt 2. Dels för att hon blev så tung att lägga ner (hon somnade i vår famn) och för att vi ville kunna bädda åt gäster i hennes rum. Vi köpte en Hemnes dagbädd som man kan dra ut och göra till dubbelsäng. Vi är jättenöjda med den, och dottern också. I början la vi en madrass nedanför på golvet. Nu har vi en stödbräda, Ikeas billiga.
 
A vägrade spjälsäng så han sov i vår säng fram till han vad ca 18 månader. Då fick han flytta in i eget rum och fick en barnsäng från IKEA, med bräda så han inte ramlar ut.

Vi ligger med honom tills han somnat. Han vaknar på natten och kommer in till oss. I början fick vi hämta honom, men numera går han själv.

Den är inte så väldigt bekväm att ligga i som vuxen, även om jag som är 165 cm absolut får plats.

Här är en bild på första natten i nya sängen :love:

11225221_10153717628976663_2530536934264458987_n.jpg
 
Vi kastade in extrasängen vi hade i verkstaden i natt. en bäddmadrass på 120, vad skönt det var att natta henne utan panikskriken som vart senaste tiden :love:
Hon vaknade mitt i natten så jag gick in, då tog det ett tag för henne innan hon kom till ro igen, skulle upp och gå lite. Men kom sedan tillbaka i sängen igen. Hon sover verkligen i alla sängens hörn.. Helst utan täcke med.
Men det var inte alls den paniken vi upplevt sista tiden, utan bara lite vanligt gnäll för att man inte vill sova :love:
 
Men en följdfråga från en vars barn snart säkert vill byta upp sig:
När barnet är så litet som 1-1,5 år, är ni inte nervösa för att de ska typ gå upp och härja runt på natten utan att man märker nåt? Om jag känner vårt barn rätt skulle hon väl typ rulla ur sängen, smyga förbi babyvakten och sen typ gå och slänga sina fina Kavat-skor i toaletten, smaka på kattbajs eller nåt annat kul som man inte får göra när mamma och pappa är vakna. Eller skada sig på något, vad vet jag. Hur tänker man kring det? Håller ni dörren till barnets sovrum stängd?
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 020
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 028
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
1 000
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 649
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp