Byten i varje?

T

tralopp

Någon här som är bra på det? Tipps? Vartannat går väl bra men i varje.. jisses säger jag bara :crazy: (och tränaren lär inte dyka upp förrän i mars månad och tills dess får jag klara mig med mig själv o hästen).
 
Jobba med grunderna (lätthet, takt osv) tills tränaren kommer. Om det blir fel från början får du större problem sen. :) T_B
 
Okej, tack! :) Börjar förstå varför man mer räknar byten i varje till "cirkus" än de i vartannat. Ner till vartannat känns det på något sätt ganska logiskt, man ber om ett byte och får det. I varje måste man be om något nytt innan hästen hunnit utföra det man först bad om.. :crazy: Jag måste nog också öva upp min egen snabhet misstänker jag.. :crazy: Varför har man en tränare på över 60 mils avstånd!?! :(
 
Vad jag har hört så bör byten i varje steg ses som en helt ny gångart för hästen, just för att man inte kan be om bytena utan hästen måste förstå "från början" att den ska utföra dem.

mvh Jessica
 
Saker man bör jobba på som förberedelse är att grundgaloppen är bra, med mycket aktivitet och framåtbjudning, så att hästen kan föra fram bakbenen och få lyft i bytena. Hästen måste vara lösgjord och liksidig, så att bytena blir raka. Alltså det som man jobbar på dagligen :)
Sen kommer ryttarens koordination in, som du själv säger, det gäller att hänga med och så fort hästen påbörjar bytet åt ett håll så är ryttaren redan beredd att be om bytet åt andra hållet. Man måste få in en bra rytm i hjälpgivningen.
 
Problemet är att jag tycker det är en bra rytm när man byter i vartannat, känns som om man måste bryta rytmen för att kunna byta i varje? :confused:
 
Precis, instämmer att det är en bra rytm i vartannat som är svår att bryta. Rider en häst på jobbet som byter bra i varannat men som jag inte kan få att byta i varje. Beror på att lyhördheten för hjälperna inte är tillräckligt bra.
Håller med de andra om att grunden är a och o, och att bara be om ett byte i början.
 
hoppsan.. vartannat steg.. här är man glad för att man lyckades göra ETT galoppombyte förra veckan.. ehh... har en bit kvar tror jag :smirk:
 
När jag lärde Billy detta så tragglade jag i ganska kort galopp och bytte på långsidorna från rättvänd till förvänd och tillbaka till rättvänd galopp. Man måste så fort man gett hjälpen till ny galopp direkt ge ny hjälp för nästa byte. Tänk på att inte flytta överlivet för mycket, Det blir svårar med hästens balans då..
Sen är det bra att ha sporrar i början så att man får lite mer effekt på hjälpen så att det inte blir tvåor istället...
Lycka Till! ;)
 

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 173
Senast: Fazeem
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 991
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 003
IT & mobiler Jag söker tipps på hållbar laddkabel (2 meter) till IPhone. Nu vet jag inte om jag haft extrem otur, eller om jag misshandlat...
2
Svar
37
· Visningar
1 470
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp