Fiorano

Trådstartare
Vad är ditt absolut bästa tips för att göra ett bra galoppombyte i språnget? Hästen kan och jag kan egentligen, men jag hittar inte riktigt känslan och det blir oftast ett efter bak. Det blir rena byten om jag gör en serie.

Så hit me med erat bästa tips😃!
 
Jag tycker att göra bytet ur sluta kan hjälpa. Då har man mer koll på baken, liksom. Oftast använder jag då nån form av volt tillbaka, flyttar ut till spåret och byter där. Eller på meddellinjen.
 
Jag tycker att göra bytet ur sluta kan hjälpa. Då har man mer koll på baken, liksom. Oftast använder jag då nån form av volt tillbaka, flyttar ut till spåret och byter där. Eller på meddellinjen.
Ja ur en rörelse fixar jag det också. Lättast just nu är att rida långsidan i förvänd, göra några tempoväxlingar och sen byta. Men just att göra det på en diagonal verkar helt omöjligt.
 
Ja ur en rörelse fixar jag det också. Lättast just nu är att rida långsidan i förvänd, göra några tempoväxlingar och sen byta. Men just att göra det på en diagonal verkar helt omöjligt.
Vad händer om du rider sluta på diagonalen då och byter från sluta till sluta?

Om det är svårt att hinna räkna och komma rätt i galoppen kan man testa rida sluta till sluta i både skritt och trav innan du ger dig på galopp och byten.
Att rida sluta- till sluta-övergångar på tex medellinjen där du inte har stöd av sargen och där man inte är närmre ena sidan och får en dragning dit och fokusera på att bogarna inte vinglar brukar vara gynnsamt för att sedan rida byten med balans i bogarna och då inte efter i bak.
 
Lösningen på problemet är att hoppa upp i klasser som kräver serier. 🙃

Jag har märkt att jag inte sitter riktigt rakt över hästen efter min nackskada. Vet inte om det är samma för dig men det kan kanske hjälpa dig att verkligen koncentrera på din egen bål och tyngdpunkt i galopparbetet så att du verkligen har lika mycket balanserad tyngd ”runt om”, så att säga. Byten blir ju aldrig bra om man begränsar hästens rörelse över ryggen genom att vara sned åt ena sidan eftersom de behöver ”extra space” i själva språnget.
 
Enligt min erfarenhet så glömmer ryttare ofta hur viktiga bogarna är i bytena. När man byter på diagonal är det lätt att vikten hamnar på blivande inner fram eftersom hästen är på väg i den riktningen, vikten och bogarna måste ut till nya yttersidan.

Jag gillar också att byta från förvänd efter tempoväxlingar, fundera gärna på om du lyckas få ut bogarna mot staketet innan du byter vilket kan vara varför det bli rent. Prova sen att flytta linjen in en bit. Fungerar det kan du prova rida en svag diagonal, typ kvartslinje till kvartslinje. Hästen får inte ändra riktning innan bytet och var noga med att även om riktningen är rätt att hästen inte börja luta till nya innersidan. (Det går väldigt bra att använda en ledande yttertygel för att visa hästen var det finns utrymmer för den att ha sina bogar/"tyngdpunkt".)
 
Jag tycker det enklaste tipset varit att tänka ”galoppfattning” helt enkelt. Och galoppfattning från galopp då, istället för från skritt eller trav men egentligen är ju hjälpgivningen densamma (åtminstone för oss) i bytet som i fattningen.
Ska jag försöka tänka mer blir det bara för mycket hjälper eller för komplicerat 😅
 
@Fiorano Tror mycket sitter i ditt huvud sen Barb där det var lite samma problem va? Speciellt eftersom du kan göra serier.
Vad händer om du tänker serie men inte gör nästa byte?

När vi lärde unghästar i Tyskland att byta så red vi bara framåt på diagonalen typ nästan mellangalopp och bytte innan spåret, gav helt enkelt ny galoppskänkel. Det gjorde det lite lättare att rida framåt i själva bytet och då bytte de ganska otvunget och rent. Zacke är ju inte direkt unghäst men tänker att det kanske är lättare för dig att komma ur om du rider lite mer framåt och inte så samlat.

Jag hejar på dig iallafall! Du kommer lösa det.
 

Liknande trådar

Mat Kan inte va enda som sug på grytor nu till hösten? :d 🍂 Jag gör ofantligt lite grytor, typ bara Kalops. :rofl: Så känner behöver...
2
Svar
28
· Visningar
1 547
Senast: Linta
·
Kropp & Själ Vad är hemligheten bakom ett riktigt bra skumtäcke i badet? Jag badar ibland som smärtlindring, och ett bra skumtäcke är ju inte bara...
Svar
6
· Visningar
546
Senast: Praefatio
·
Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
3 433
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Någon som gjort det? Jag förstår att det blir mindre ekonomiskt.. även att det påverkar pensionen. Påverkar det semesterdagar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 551
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp