• Western
  • Trådstartare Trådstartare fnillson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 324
F

fnillson

Hej!!

Jag har ett dilemma. Jag har en häst som är fem år som jag har börjat prova byten på men han byter inte :cry: . Jag har ridit för flera tränare och fick tipset av en att jag skulle träna mycket förvänd galopp så det har jag gjort och nu undrar jag om han inte är FÖR stark. När jag exempel ligger i höger varv på våran lilla ridbana och han har vänster galopp så händer det ju att han bryter av om jag lägger honom på en väldigt liten volt och då brukar han själv fatta galopp igen för han vet att han gjort fel och då tar han ändå förvänd. Han är ganska stor men smidig som en katt. Jag kan flytta alla kroppsdelar på honom åt båda hållen i galopp och jag har verkligen överdrivit hjälperna. Han bär sig oxå väldigt bra och har en väldigt trevlig galopp. Han gör väldigt fina enkla byten. Han är väldigt lydig och när jag ger honom hjälperna så försöker han verkligen. Det brukar komma som ett grymtande ljud från honom men inget händer. För ca två år sen så provade jag byten på en clinic och då bytte han iaf fram, det gör han inte längre. Känns som om jag gjort allt som står i min makt snart. Snälla hjälp mig!!

MVH Frida

Sv: Byten???

Hej!

Jag tänker inte fråga något eller ha synpunkter på hur förberedd din häst är, säger du att han är det så är det så. Så till en övning som jag tycker har fungerat bra på min häst och som jag fick av PL på en clinic innan jul:

Rid i tex höger galopp på en normal volt. Se till att du har en bra galopp. När du kommer till mitten på plan, där du kan byta om volt till nästa volt (så att det blir en åttvolt till slut, gud vad jag krånglar till det!;)) Så gör du en stopp och sidepass in i den gamla volten, i det här fallet till höger, undan vänster skänkel. När du sidepassat några steg fattar du vänster galopp och går ut på andra volten och ligger där några varv för att hitta en bra galopp igen. Upprepa med stopp och sidpass till vänster och fatta höger galopp. Detta gör att du rakställer hästen och gör hjälperna för bytet övertydliga.

När stopp, sidepass och ny galopp sitter bra, går du över till att gå ner i trav en bit innan mitten och rider skänkelvikning in i gamla volten. Alltså, om du rider i höger varv, gå ner till trav, skänkelvikning undan vänster skänkel och fatta sen vänster galopp och ut i vänster volt igen. Upprepa några gånger till, så att du känner att hästen är med på noterna och utan spänningar.

När du sen är redo så har du en bra galopp, i tex höger varv, rakställer när du närmar dig bytet med hjälp av i det här fallet vänster skänkel, byt om i sitsen och tryck på ut i den nya galoppen med höger skänkel, och du har vänster galopp i vänster volt. Du liksom förbereder sidepass/skänkelvikning men hoppar över just den biten utan går ut i andra galoppen direkt istället.

För oss har det här gjort hela skillnaden! Innan var det mest tur om det blev ett byte, men nu kan jag faktiskt byta i vart fjärde på mittlinjen! Nyckeln är rakställningen och omställningen i sits/skänklar och tydlig hjälpgivning av nya ytterskänkeln.

Hur van är du själv att rida byten? På andra hästar alltså? Det jag märker är nämligen att det är jag som ställer till det mest, genom att göra för mycket.

Lycka till!

/Camilla

Tack så mycket för tipset!

Själv har jag kanske gjort tre byten i mitt liv så det är ju det som är det krångliga i utbildningen av min häst, jag ska lära honom sånt som jag själv inte kan. Och jag tror säkert att jag har krånglat till det. Tänker speciellt på ett tips som jag fick av en tränare. Jag skulle ligga i exempelvis höger galopp i vänster varv och flytta bakdelen innåt i en sluta och det känns ju väldigt omvänt men jag tränade så ett tag. När man ligger ihöger galopp så ska man ju (som jag har lärt mig iaf) sitta på vänster sittben och vänster skänkel driver galoppen. När jag då skulle flytta bakdelen inåt så var jag ju tvungen att använda höger skänkel och förmodligen så satt jag väl kanske över lite på höger sittben oxå, vilket då är hjälpgivningen för ett byte. Det har väl förmodligen lett till att jag har gjort honom okänslig för hjälpen. Man lär av sina misstag :crazy: .

Jag förstår iaf helt resonemanget i din teknik. Jag har gjort så att när jag vill ha bytet så har jag flyttat framdelen bort från den nya galoppens innerskänkel, höjt innerhanden och lagt på den nya ytterskänkeln samtidigt som jag sitter om. Det är så jag har lärt mig att man ska göra men det finns säkert många olika metoder. jag ska prova din teknik iaf :D

Ska på kurs i juli till samma tränare som sa att jag skulle stärka honom genom att träna mycke förvänd galopp, han ska få sätta sig upp har jag tänkt, han kanske kan säga vad som är fel.

MVH Frida

Det här är inte svar på din fråga, men jag kanske kan få svar på något jag funderat på ett tag. Jag har en bekant som har 4 westernhästar som hon tävlar med. En av dem hade hon nyligen tävlat någon dressyrgren på. (vet inte vad det heter, är inte hemma på western) Hon sa bland annat att det ingick galoppombyten. Då jag haft denna häst hemma för dressyrträning undrade jag om han verkligen gör byten, han kunde ju inte gå balanserat i vanlig arbetsgalopp, hon svarade att jovisst. Han gör byten. Är det krav på att de ska vara rena undrade jag. Hon svarade då att ja, de måste vara rena, hästen måste byta fram först. ?????
Min fundering är alltså... ska en westernhäst verkligen byta fram först vid galoppombyte? Och varför i så fall? för mig låter det väldigt konstigt, men hon tävlar ju och borde veta. Kan någon klarlägga detta för mig? Tack!

Bytena måste vara rena. I WR får du 0.5 i poängavdrag om hästen/ryttaren slarvar och gör orena byten.
Därför är det viktigt att träna på sitt markarbete hemma. Jag personligen tar hjälp av en dressyrtränare så att min häst genomför rena byten och klarar av att bära sig i lägre form på ett bra sätt.

//Elisabeth

Vad jag vet är det samma krav för ett rent byte för en dressyr- som för en westernhäst. Ett byte är ett byte, helt enkelt. Det är lika viktigt här att de har bra galopp och är starka nog för att göra byten. Och att byta fram och bak samtidigt.

/Camilla

Ja, det var som jag tänkte. Bytena borde vara rena även inom western. Men hon hävdade att ett rent byte inom den tävlingsgrenen innebar att hästen bytte fram först och det gjorde mig väldigt konfunderad. Hon tävlar ju och borde hålla koll på vad hon ska göra på banan kan jag tycka, men så var inte fallet. Tack för era svar.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 476
Senast: JohannaB
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 356
Senast: Edla
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 914
Senast: Ragdoll
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka