Bukefalos 28 år!

Bytes problem.

Sv: Bytes problem.

Ska du tävla med honom så du behöver bättre kvalité på bytena?

Min gamla pålle är som din, otroligt arbetsvillig och gör allt man ber honom om, älskar att jobba och med sjukt bra motor. Han byter, men inte tävlingsmässigt bra byten... och där gav jag upp. Jag lät min gamla häst göra det han var bra på istället för att försöka fixa till byten som kanske aldrig blir bra och som tillslut kanske hade tagit bort hans glädje och arbetsvilja. För om det blir för svårt och jobbigt så är det inte kul mer.

Min nuvarande pålle gör bättre byten om man samlar honom och "snabbar" upp galoppen, har man för mycket fart byter han inte alls eller orent, så det där verkar vara väldigt olika.

Jag personligen hade nöjt mig med att ha kommit så långt som ni verkar ha gjort. Men hoppas ni reder ut det iaf :)
 
Sv: Bytes problem.

Jag har ett knep som funkar bra eller rättare sagt två extra hjälper.

Gör en kram på inner i alla fattningar först.
Sen även vid bytet. det blir en extra hjälp förutom sits o skänkel. Kan även användas sen vid serier.

Det här är inte min uppfinning utan användes förr av skickliga militärer o det funkar.

Använde det på min stora innan inridning. vid galoppkommando på lina- ett tag i linan o den fattade sedan rätt galopp- ALLTID o direkt. Fick vara försiktik med att inte ta i inner- galopp direkt.

Sen har vi att innan bytet picka på rumpan på det bakbenet som inte brukar vara med. I takt o innan o sen resterande hjälper. som en påminnelse att den ska ta med benet.

Alltså inte den vanliga rekommendationen att använda spöt som en förstärkning av ytterskänkeln, utan inre bakbenet- det som ska ta för sig mest.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 497
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 131
Senast: Josofinito
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 350
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp