Camarguehästar

Gawotka

Trådstartare
Hej!

Någon som har erfarenhet av Camarguehäst? Jag har läst och tittat på x antal youtube-filmer och blivit smått nyfiken på rasen. Dess värre verkar det inte finnas så många individer i Sverige - och framförallt ytterst få uppfödare... och de/den som finns bor många mil ifrån mig.
 
Sv: Camarguehästar

Om jag inte kommer ihåg helt fel så har psychogrrl här på buke kontakt (eller har haft) med Camarguehästar.
 
Sv: Camarguehästar

Det stämmer att jag har mycket kontakt med Camarguehästar :) Jag har en egen och är starkt engagerad i föreningen.

Har du några speciella frågor?
 
Sv: Camarguehästar

Pga utlandsresa har jag missat att följa tråden.... men nu är jag här! :laugh:

Jag har aldrig haft någon kontakt med rasen men jag har en god vän som äger ett par. Tyvärr är dessa stationerade i Frankrike. Ägaren till dessa skryter, förstås, över rasen - hur tåliga och trevliga de är.

Kanske lättare att jag beskriver vad jag söker hos en häst....?

Jag gillar hästar som är lätta, känsliga och alerta - gillar araber, men samtidigt skulle det vara bra med en något mer viktbärande individ så att sambon kan sitta/åka på den ibland. Sambon väger snett under 80 kg...

Då jag har något taskig rygg så jobbar jag numera mestadels från marken, lösa eller på långa tyglar. Så en häst som har lite lättare för samling är ett plus. Annars är dressyr det som intresserar mig även då jag sitter i sadeln. Hoppning, nej tack - men jag kör gärna!

Pga min rygg föredrar jag häst av mindre modell: att sadla, täcka osv blir lättare.

Har Camarguen några rasspecifika hälsoproblem? Bra hovar?
Hur ser aveln ut i Sverige? Finns det bra hästar att köpa här eller får man bege sig till dess hemland?
 
Sv: Camarguehästar

Inga specifika rasproblem, de är sunt avlade både på psyke och fysik. De får alltid kommentarer av hovslagarna för sina fina hovar :) Det finns ett aktivt stuteri utanför Kristianstad i dagslaget, PM:a om du vill ha kontaktuppgift eller kolla på rasföreningens hemsida. De hästar som finns i Sverige är mycket bra, men det finns även hjälp att få för att importera om man söker något annat än vad som finns till salu! Själv bor jag i Camargue så det är bara att höra av dig om du vill veta mer :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 943
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 850
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 214
Senast: Ajda
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 757
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp