Vilken hundras passar!

kaninälskare

Trådstartare
Hej!
Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi fram till att tex cavalier King Charles Spaniel skulle passa oss bra, genom vad som står på nätet åtminstone.
Vad vi söker är; En lugn hund som uppskattar soffhäng och att komma ut såklart. Den kommer få följa med som stallhund men utöver detta har vi både kontorsjobb. Har tidigare haft Staffordshire bullterrier men söker någon lite mindre energisk i nuläget.
Något som är viktigt är att ha en hund med mindre risk att vara pratglad och skälla då vi bor i lgh och ibland kommer vara själv några timmar. Såklart är det från individ till individ, men vissa raser har ju större tendens till detta.

Pälsvård är inget problem, inga barn kommer skaffas och inga andra djur finns i hemmet.

Det enda jag vill få svar på är alltså om ni har förslag på ras? :)
 
Jag tänker att min egen ras, chow chow skulle kunna vara en ras för er. En trevlig sällskapshund som nog passar in på det ni söker. Rasen är inte skällig, har sällan problem med att vara ensam, stannar gärna inne regniga dagar och hänger gärna med på både långa och korta promenader. Det är en självständig hund som älskar sin familj och ofta är ganska ointresserad av främmande människor.
Visst är chowen lite större än vad du verkar kika på, men det är ändå ingen stor hund. Rasen finns i två hårlag – långhår och korthår.
Jag har levt med rasen i ca 35 år och har aldrig ångrat mitt rasval.
peggy_pinglan_221006.jpg

Bilden visar mina två svarta chowar (rasen finns i fem olika färger) där den långhåriga är mamma till den korthåriga.
 
Hej!
Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi fram till att tex cavalier King Charles Spaniel skulle passa oss bra, genom vad som står på nätet åtminstone.
Vad vi söker är; En lugn hund som uppskattar soffhäng och att komma ut såklart. Den kommer få följa med som stallhund men utöver detta har vi både kontorsjobb. Har tidigare haft Staffordshire bullterrier men söker någon lite mindre energisk i nuläget.
Något som är viktigt är att ha en hund med mindre risk att vara pratglad och skälla då vi bor i lgh och ibland kommer vara själv några timmar. Såklart är det från individ till individ, men vissa raser har ju större tendens till detta.

Pälsvård är inget problem, inga barn kommer skaffas och inga andra djur finns i hemmet.

Det enda jag vill få svar på är alltså om ni har förslag på ras? :)
Jag är uppvuxen med Cavalier King Charles Spaniel och älskar rasen. Men tyvärr är den sjukdomsdrabbad, främst hjärta men även den neurologiska sjukdomen syringomyelia. Den senare, som, vad jag minns, inte var vanlig inom rasen på 90-talet, låter hemskt! Så även hjärtsjukdomar såklart.

Vår ena Cavalier hade hjärtfel, han föddes med blåsljud. Det påverlade inte honom förrän han var ca 8,5 år och då fick han börja äta hjärtmedicin. Det hjälpte dock bara i ett halvår och han gick bort straxt efter sin 9 årsdag. :( Vår andra Cavalier hade dock inte problem med hjärtat men hans njurar slutade fungerar när han var 12 år.

Glädjande nog har rasklubben tagit beslut om ett korsningsprojekt i ett försök att få bort dessa sjukdomar. Projektet är dock väldigt nytt så idagsläget rekommenderar jag er att kolla på en friskare ras.

När du skriver en lugn hund, vad menar du med det? Tex våra cavalierer var ju mkt anpassningsbara men de älskade samtidigt promenader, tricksträning och annan enklare mentalt träning. Rasen är dock absolut en sällskapshund.

Andra raser som kan vara av intresse:
  • Bichon frisé,
  • Bichon havanais
  • Bolognese
  • Papillon eller Phalèn
Sen skulle möjligen även Keeshonden eller Eurasier passa aktivitetsmässigt. Eurasier är ju dock lite större. Bägge är ju spetsraser men såvitt jag vet inte direkt skälliga.

En ytterligare ras är ju löwchen, men den skulle jag beskriva som en aktiv sällskapshund (sett till övriga raser i rasgrupp 9 samt ovannämnda raser). Så med tanke på din önskan om en lugn hund som gillar soffhäng så tror jag mindre på denna ras.
 
Jag skulle också säga att du borde kika på Bichon-raserna utifrån Cavalier King Charles Spaniels hälsoläge. Men där ska man också tänka på att Frisén är väldigt populär i förhållande till antalet uppfödare. Så om man inte har flyt så kam det ta tid tills man får hem sin valp! Till Bichon-raserna ingår förutom de nämnde ovan även Coton de tulear, Malteser och Löwchen.

Jag har själv en liten Bichon Frisé på snart 8 månader hemma, och en enklare valp (hittills) måste man leta efter. Jag undrar ofta om vi lagt ner något arbete alls på uppfostran (förutom hundmöten som vsr knepiga i början och fortfarande inte är perfekta) eller om hon bara hsr världens enklaste personlighet. M
 
Jag skulle också säga att du borde kika på Bichon-raserna utifrån Cavalier King Charles Spaniels hälsoläge. Men där ska man också tänka på att Frisén är väldigt populär i förhållande till antalet uppfödare. Så om man inte har flyt så kam det ta tid tills man får hem sin valp! Till Bichon-raserna ingår förutom de nämnde ovan även Coton de tulear, Malteser och Löwchen.

Jag har själv en liten Bichon Frisé på snart 8 månader hemma, och en enklare valp (hittills) måste man leta efter. Jag undrar ofta om vi lagt ner något arbete alls på uppfostran (förutom hundmöten som vsr knepiga i början och fortfarande inte är perfekta) eller om hon bara hsr världens enklaste personlighet. M
Där lärde jag mig något nytt. Visste inte att Coton de tulear, Malteser och Löwchen ingår i Bichon-raserna. 🙂
 
Gällande skälligheten så är många Bichoner skälliga om man inte lägger ner lite arbete på det då de gärna blir vokala när de får starkare känslor. Men vi började träna vår att börja söka godis när hon går upp i varv och/eller vända sig till oss och få godis typ direkt när hon började visa skälliga tendenser och det har fungerat väldigt bra på kort tid. Som jag förstått det så är Bichon-raserna rätt träningsbara (eller så har vi haft tur).
 
Gällande skälligheten så är många Bichoner skälliga om man inte lägger ner lite arbete på det då de gärna blir vokala när de får starkare känslor. Men vi började träna vår att börja söka godis när hon går upp i varv och/eller vända sig till oss och få godis typ direkt när hon började visa skälliga tendenser och det har fungerat väldigt bra på kort tid. Som jag förstått det så är Bichon-raserna rätt träningsbara (eller så har vi haft tur).
Min släkt har flera bichon frise skulle inte säga att dom är skälliga snarare knäpptysta.
Dom skäller ju inte ens när man kommer dit.
 
Min släkt har flera bichon frise skulle inte säga att dom är skälliga snarare knäpptysta.
Dom skäller ju inte ens när man kommer dit.
En del har problem med att deras Frisér skäller enligt uppgift, andra inte 🤷 min går bananas av en specifik katt (inga andra) i området som retats med henne och skäller när hon leker ibland. Den andra jag träffar då och då skäller på förbipasserande till trädgården och vissa hundar. Det är ju inte en ras som står och okynesskäller, men däremot så upplever jag att de har ett "kolla det händer något" - skall. Sedan håller jag med om att de är odugliga just som inbrottslarm 😅

Med det sagt så går vi i detta hushåll rätt låg tröskel för "skällig".
 
Senast ändrad:
Tycker inte ras spelar roll pga att man bor i lägenhet. Har själv bott i lägenhet med div raser och blandningar och har vänner med allsköns hundar i lägenhet. Ingen har varit skällig på ljud i trapphus eller grannar.
Det är snarare individ och uppfostran som avgör.
 
Tycker inte ras spelar roll pga att man bor i lägenhet. Har själv bott i lägenhet med div raser och blandningar och har vänner med allsköns hundar i lägenhet. Ingen har varit skällig på ljud i trapphus eller grannar.
Det är snarare individ och uppfostran som avgör.
Håller helt med! Shiban min som är uppväxt i lägenhet är ju så blassé runt ljud att hon inte ens väckte mig när någon försökte bryta sig in genom dörren. 😂 Fail!
 
En del har problem med att deras Frisér skäller enligt uppgift, andra inte 🤷 min går bananas av en specifik katt (inga andra) i området som retats med henne och skäller när hon leker ibland. Den andra jag träffar då och då skäller på förbipasserande till trädgården och vissa hundar. Det är ju inte en ras som står och okynesskäller, men däremot så upplever jag att de har ett "kolla det händer något" - skall. Sedan håller jag med om att de är odugliga just som inbrottslarm 😅

Med det sagt så går vi i detta hushåll rätt låg tröskel för "skällig".
Min släkt har bara haft frise men det har varit ett antal hundar genom åren då dom inte bytt ras och samtliga har varit så snälla lugna och tysta av sig trots att dom enbart är promenad hundar :)
 
Min släkt har bara haft frise men det har varit ett antal hundar genom åren då dom inte bytt ras och samtliga har varit så snälla lugna och tysta av sig trots att dom enbart är promenad hundar :)
Snälla och lugna håller jag med om 😊 Jag tror just skällandet är väldigt individuellt, min hunds uppfödare har vissa tikar som låter mer och vissa som aldrig låter. Men det är ju inte en ras som skäller bara för att höra sin egen röst 😊 Men jag kan ju bara beskriva det utifrån mina erfarenheter, som mestadels är baserad på två individer. Och den är att de har tendenser att låta, men att de är högst träningsbara.
 
Det beror nog mest pa just din Shiba @Sel ;)

Jag tog med min Rottis, Miss Mandy, till min Mamma i Sverige. Vi kom fran en hast gard till ett lagenhets hus, nagot Miss Mandy aldrig ens sett innan. Hon var inte skallig (som de flesta rottisar sa hon bara nagot nar det behovdes) men plotsligt skalldes det sa fort nagon oppnade porten 7 trappor langre ner.:cautious:

Det holl i sig i 2 dagar, dag tre avtog skallandet markant, efter ytterligare nagon dag skallde hon bara ett skall nar grannen mitt emot gick i sin dorr, de andra grannarna pa samma vaningsplan var helt okay.

Hon skallde sallan hemma heller, men det innebar inte att hon lag "kreti och pleti" komma och ga som de ville. Nar en gubbe kom for att kolla termit fallorna (finns i marken runt huset for att locka till sig termiter om man har nagra sa de kan tas om hand innan de ater upp huset) halsade hon vanligt och viftade glatt pa svansen nar han oppnade bildorren och klappade henne.

Han gick till ytterdorren for att tala om att han var dar, nar han lyfte handen for att knacka pa dorren, berattade han, "Stod dar en morrande ROTTWEILER och stirrade argt pa mig". Sa han sankte handen och tog ett steg tillbaka varpa Mandy viftade lungt pa svansen igen.

Hon foljde honom fran en falla till nasta, tills han kom till verandan pa baksidan av huset. Da gick hon upp och satte sig och lutade sig mot dorren in :p
Jag kom fran stallet staxt efterat och han var helt begeistrad i vilken underbar hund jag hade.:love:
 
Jag älskar cavalier, men är så ledsen på aveln att det blev blandras. Cockerpoo, ev med cavalier på ena sidan (de reggas som Cockerpoo i föreningen)
 
Är storlek en viktig aspekt eller är ni öppna för lite större hundar? Om ni är okej med större hundar så skulle ni kunna kika på greyhound. Får de springa av sig ordentligt på inhägnat område några gånger i veckan så nöjer de sig oftast med att slappa i soffan när det inte händer något. Hade föreslagit whippet, men min begränsade erfarenhet är att separationsångest är rätt vanligt, vet inte om det är rastypiskt eller om jag har träffat "fel" individer.
Eurasier är på pappret också ett alternativ om ni är okej med större hundar med mycket päls. Jag säger på pappret bara för att jag inte träffat en enda mentalt stabil eurasier :angel:
Vill ni helst ha något mindre så tycker jag som andra att bichons är bra små sällskapshundar, speciellt om man inte har något emot pälsvård. Träningsbara och glada men inte så pass att de kräver allt för mycket. Har träffat några skogstokiga havanaiser men det går ju alltid att kika på föräldrarna för att få en fingervisning om hur valparna kan tänkas bli.
Sista förslaget är en vuxen pudel om ni kan tänka er omplacering, vissa pudlar vill gärna jobba medan andra är soffpotatisar, och det vore tråkigt att få hem en aktiv valp och inte kunna ge den det den behöver för att vara nöjd. Där kan ni få så mycket eller lite pälsvård ni vill ;)
 
Hej!
Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi fram till att tex cavalier King Charles Spaniel skulle passa oss bra, genom vad som står på nätet åtminstone.
Vad vi söker är; En lugn hund som uppskattar soffhäng och att komma ut såklart. Den kommer få följa med som stallhund men utöver detta har vi både kontorsjobb. Har tidigare haft Staffordshire bullterrier men söker någon lite mindre energisk i nuläget.
Något som är viktigt är att ha en hund med mindre risk att vara pratglad och skälla då vi bor i lgh och ibland kommer vara själv några timmar. Såklart är det från individ till individ, men vissa raser har ju större tendens till detta.

Pälsvård är inget problem, inga barn kommer skaffas och inga andra djur finns i hemmet.

Det enda jag vill få svar på är alltså om ni har förslag på ras? :)
Dvärgschnauzer?
Ja jag vet att någon nu kommer säga något om skällighet men jag känner många snuzzar som bor i lägenhet utan problem och det gör även mina mellan varven.
Passar utmärkt som stallhundar då pälsen är sträv och smutsavvisande. Soffpotatisar inne. Ute orkar de tuffa på en hel del och de älskar att hänga med på det mesta. Robusta små rackare men kräver en del pälsvård. I gengäld fäller de inte.
 
En nedklippt Shi-tzu, stämmer in bra på dina önskemål 😊

Griffoner är asroliga men de kan vara väldigt energiska, ha nära till skall och svåra med ensamhet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 668
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 323
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 263
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
979
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp