Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

man .. jag menar, om du är ett barn ? säger man då bara till sina föräldrar "mamma här finns vargar, jag gillar inte dem så mycket, så vi flyttar imon!" lr "pappa, här e snöslask, kan vi inte flytta":eek: nöö d kan man ju inte göra ?? så dt e inte vidare bra lösning .. spec. inte om dina föräldsrar gillar vargar o snöslask!!:p
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

matte04 skrev:
Om det inte känns okej att ha björn och varg i närheten - FLYTTA!

dt va ju dt igen !! visst att man vill flytta, men ens föräldrar lskar vargar ?? om man nu bor me dem då ...:banana:
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Jo, men oftast är ju dessa barn uppväxta i dessa trakter där björn och varg finns. Visst finns det säkert folk med små barn som flyttar upp, men annars är ju dessa barn uppväxta med att det finns vilt i skogen. Precis som att stockholmsbarn vet att man inte går på stan själv när det är mörkt. Eller följer med en främmande som vill bjuda på godis eller visa kattungar.

Man får ju ta "seden" dit man kommer.
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

GaurdianAngel skrev:
Precis som att stockholmsbarn vet att man inte går på stan själv när det är mörkt. Eller följer med en främmande som vill bjuda på godis eller visa kattungar.

Man får ju ta "seden" dit man kommer.

men det är ju det som är min poäng. :bump:
storstadsbor vet om de faror som finns i staden och anpassar sig efter det, MEN man accepterar det inte! säg den stadsbo som säger att: ja, ja, jag får ju skylla mig själv att jag blev rånad/överfallen/våldtagen (välj det som önskas) eftersom jag åkte tunnelbana när det var mörkt. :eek:

och argumentet att man kan hägna in hästhagen med rovdjursstängsel håller inte. hur gör du när du är ute o rider/kör? ska ridvägarna hägnas in? :confused:
man behöver inte bli attackerad för att det ska bli farligt. hästar är känsliga o blir oroliga när de känner lukten av rovdjur. många har blivit skadade när hästen skenat.
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Hej.

Det enda ni ska göra för att påverka politikerna är att fånga vargarna och släppa dom där våra politiker bor.

Koppla en levande varg hemma hos dom ute i trädgården så ska ni se vad som händer.
Släpp dom mitt inne i Stockholm, Göteborg, Malmö osv.
Ordna varglyor nära politikerna så de inte vågar släppa ut sina småbarn utanför huset.
Kan ni inte fånga in levande vargar så ta de rivna djuren och lägg dem utanför politikers hus med vargspillning, vargspår odyl så att de själva får se vad de kan göra med djur som är ca 5 ggr så stora som oss.


Jag lider med människor som bor på landet och inte vågar släppa ut sina barn i skogen.

Ska vi ha varg så ska de röra sig långt från bebodda trakter.
Vi har idag teknik som gör det möjligt att hålla stenkoll på vargarna.
En myndighet borde sättas upp som följer alla vargars rörelser 24/7 så att de aldrig kommer i närheten av bebodda trakter.
De kan ha inmonterade bedövningsampuller som kan fjärrutlösas då man behöver fånga in och flytta dom till obebodda trakter.
Det handla om att göra något åt saken och inte att tycka så mycket.

Regards M
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Det är lite skillnad på att möta varg i dess hemtrakt, än att släpp ut en varg mitt i stockholm. :smirk: En varg mitt i stockholm blir förvirrad och stressad. En varg på hemmaplan är inte farlig.

Det är svårt för vargen att hålla sig till obebodda trakter, det finns ju snart ingen vildmark kvar i Sverige. En varg har flera mil som revir. Kan även springa 20 mil/dagen utan problem.



Magi: Gör något åt saken och bjud ut politikerna istället! Låt dem se vargarna i dess äkta miljö.
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

GaurdianAngel skrev:
Det är lite skillnad på att möta varg i dess hemtrakt, än att släpp ut en varg mitt i stockholm. :smirk: En varg mitt i stockholm blir förvirrad och stressad. En varg på hemmaplan är inte farlig.

Det är svårt för vargen att hålla sig till obebodda trakter, det finns ju snart ingen vildmark kvar i Sverige. En varg har flera mil som revir. Kan även springa 20 mil/dagen utan problem.



Magi: Gör något åt saken och bjud ut politikerna istället! Låt dem se vargarna i dess äkta miljö.

Vargar kommer att förvirra sig in i städer precis som älgar gör ibland.
Du säger ju själv "Det är svårt för vargen att hålla sig till obebodda trakter".

Ju tidigare vi får detta klart för oss desto bättre.
Lite hjälp på traven för att få politiker att förstå detta är nog bäst i förebyggande syfte.
När det första barnet eller människan blir dödad av varg är det för sent.
Statistiskt sett är det bara en tidsfråga.

Regards M
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Människan dödas av djur hela tiden, dock inte av vargar, visst kommer det så småningom att kanske hända med vargar också... men med din logik skulle vi först sätta förebyggande syften med alla andra djur som älgar, getingar, ormar, rådjur etc. etc. dessa är nämligen långt mer farliga för människan än skygga vargar.


- Ejniz
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Jag tror det har med att man kan göra något åt saken med vargar.

Jag skulle vilja utrusta dom med modern utrustning som får dem att undvika bebodda trakter.

Jag tycker bara det är synd om folk som får sina djur dödade och de får inte göra något åt saken trots att de kan.

Det måste vara frustrerande.

Älgar, getingar, ormar, rådjur osv gör man något åt och man får göra något åt saken om det uppstår problem.

I mitt fall är det frustrerande då jag tror att man skulle kunna ge dom utrustning som får vargarna att undvika bebodda trakter.

Med GPS på eller i dom skulle de kunna styras att hålla sig i stora revir styrda av satellitkoordinater.

Regards M
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Lånar knapp..

Det finns ett stort problem när det gäller vargar i Sverige och det är den stora tjuvjakten som många jägare ägnar sig åt. Om denna tjuvjakt upphörde så skulle vargstammen helt plötsligt tåla viss reglerad jakt och det skulle finnas utrymme för djurägare att skydda sina husdjur.

Det är tjuvjakten som gör att stammen är så bräcklig och som gör att resriktionerna mot att skjuta varg är så hårda.

Så skyll på tjuvjägarna för de jaktregler vi har när det gäller varg!
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

magi skrev:
Älgar, getingar, ormar, rådjur osv gör man något åt och man får göra något åt saken om det uppstår problem.

Och vart ligger skillnaden med vargar? Anledningen till att man inte kan gå besärkgång och skjuta av vargar för att en hund blivit biten är dessutom p.g.a. att vargen är fridlyst här i Skandinavien, den har inte ens kommit upp i etappmålet för att kunna avgöra miniminivå ännu. Detsamma kan man inte säga angående älgar eller rådjur. Vargar gör man något också åt, man håller dem ner p.g.a. av "skydds"jakt och tjuvjakt så vargen håller på att försvinna p.g.a. inavel, dessutom får man kraftiga ersättningar för sina tagna djur och dessutom kan man få rovdjursstängsel som även den kan sättas upp av ideella arbetare. Någon diskussion om "noll vision" är dessutom otänkbart p.g.a. att Sverige skrivit under internationella konventionen som binder oss att ta hand om vår naturliga fauna.


- Ejniz
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

villken syn och bara se en varg... men inte vet jag om det ska vara så illa så man måste göra en sån stor sak av det.....(det kanske var en stor hund)...:confused:
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Älgar, getingar, ormar, rådjur osv gör man något åt och man får göra något åt saken om det uppstår problem.

Nej, man får inte alls göra något åt andra djur som är mer farliga än vargen.

Vi har tex haft stora problem med en älg som anfaller både hundar, barn och vuxna. 7 st personer, då även barn, har han anfallit. Men nej, han ska inte förflyttas eller skjutas, då det inte är ok förrän han allvarligt skadat någon (enligt kommunens jägare)

Vi får heller inte i vårt stall som har extremt mycket huggorm, både runt och i stallet, göra något åt detta. Trots att både stallhund och häst har blivit bitna, med akut vet.vård som följd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp