Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Ejniz skrev:
Nej, vår varg är inte utrotningshotad globalt, men lokalt här i Skandinavien är den utrotningshotad, och den är en naturlig del av naturen här sedan tusentals år sedan.
- Ejniz

hur kan en ras (vår skandinaviska varg tillhör den rysk-europeiska vargen) bli LOKALT utrotad??
:p
dessutom är det inte tomma ord när jag påstår att vargen är farlig. det finns en anledning till att våra förfäder utrotade vargen. vargen, precis som alla djur, är intelligent och jagar på det mest fördelaktiga sättet. eftersom vi människor är snälla så hägnar vi in våra tamdjur så att de inte ska kunna springa sin väg när vargen kommer för att fylla sitt förråd. tror du att en flock vargar väjer för din lilla syster eller bror som råkar gå i vägen?
:eek:
titta i kyrkböckerna så hittar du fullt fler varg/björndödade människor än vad som kommer fram i tidningarnas statistik. att det inte förekommit under det senaste århundradet, ja, det bevisar ju att nollvisionen när det gäller varg fungerar: noll vargar=noll vargdödade människor och djur. :D

jag tror inte att det finns någon djurägare som vill se sin älskade häst/hund/o.s.v. ligga och plågas till döds medan vargen försöker hålla den vid liv så länge som möjligt för att under flera dagar ha färskt kött. :cry:

än en gång: vargen är INTE utrotningshotad!:cool:
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Vad läskigt! :crazy: Nu har visseligen inte vi varg (vad jag sett) i våra trakter, men det finns gott om björn :crazy:... Och under sommaren då hästarna går på bete är jag LIV RÄDD! Det är inte så roligt att först rida en häst och 2 h efter så rider man en annan häst samma runda och upptäcker att björnen har varit på SAMMA ställe som man red 2h tidigare och befinner sig på just vid det ögonblicket, det är inte roligt! Visst vargar och björnar har kanske inte dödat så många människor, men om vi inte bryr oss så kommer människor att bli dödade. Jag tycker att det är bra att sånt här uppmärksammas i media. Sedan tycker kanske inte jag att det är rätt att skjuta utrotningshotade djur, men om vi svenskar kunde sluta avverka så mycket skog så skulle vi får vara ifred från både vargar och björnar... fast då vargar och björnar börjar komma in på samhällena tycker jag man ska ta sig en stor funderare... ett friskt och vilt djur ska i regel inte komma i kontakt med människor inne i samhällen. det finns undandtag förståss :mad:
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Jag bor på landet i område där det finns varg. I somras blev jag för första gången av med höns, som gått ute i det fria, pga varg och den jag blev arg på var mig själv, jag vet ju att det kan finnas varg här och har ett ansvar att skydda mina djur vilket jag misslyckades med pga nonchalans, de går nuförtiden i en stor hönsgård. Jag har även hundar, katter och hästar men det har aldrig varit något angrepp mot dem. Mina hästar har jag bra stängsel till anpassat för att hålla varg ute och mina hundar skulle jag inte släppa vind för våg ut i skogen då det är oansvarsfullt överhuvudtaget och i och med detta behöver jag inte heller oroa mig för att de ska bli attackerade.

Det jag däremot är lite skraj för är under jaktsäsong, då vill inte ens jag vara ute och gå hur som helst i skogen, tycker det känns olustigt att veta att det sitter folk lite var stans med skarpladdade vapen, men de har också rätt att vara ute i naturen så under den tiden håller jag mig bara lite mer undan.

Nä, ska man bo i områden där det kan finnas rovdjur får man se till att acceptera faktum annars tycker jag inte man har nåt där att göra. Jag ville slippa stan med allt buller och allt folk så jag valde att bosätta mig mer ute i naturen där jag får anpassa mig efter dess villkor, vilket jag givetvis har gjort.

"En äkta djur och naturälskare!
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Psykskaft skrev:
nu kommer jag få många svar på att jag är rasistiskt mot vargar och dyl.

men jag bor med varg in på knuten, har mött varg när jag har varit ute och ridit.
och det är faktiskt inte roligt! hela tiden, att man inte kan ha hunden ute, grannen har får precis nedanför stallet, man vill inte ta med hunden ut på morgonen. jag anser att när vargen börjar traska in i byarna så borde folk inse att det antagligen finns för mycket varg inom det området. vår varg är inte utrotningshotad, samma ras finns i ryssland& estland, thagia vargen. det finns antagligen en andledning till att den sköts bort.

men om vi ska ha kvar den så måste den tillåtas vara över hela sverige. !

Jag kom på en sak, släpp några renar på renbete och vips så kommer vargen vara borta, samerna kommer skjuta dom eftersom dom inte vill ha sina renar uppätna....:angel: :idea: :rofl:
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

GaurdianAngel skrev:
Om det hade fungerat så skulle det vara helt ok. Men när det finns så många skjutgalna vargmotståndare så kommer allt att kallas "att man försvarade sig
Precis! Om rätten att försvara sig inte hade missbrukats så skulle vi kunna haft den rätten.
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

TomasN skrev:
Precis! Om rätten att försvara sig inte hade missbrukats så skulle vi kunna haft den rätten.

ok. nu skulle jag vilja nyansera debatten lite grann.
:smirk:
HUR vet du att rätten att försvara sina tamdjur har missbrukats? är det de hundägare som SJÄLVA anmäler sig till polisen när de dödat en varg i självförsvar (och naturligtvis tror att det ska avskrivas med hänvisning till självförsvar) och som sedan blir åtalade och dömda för tjyvjakt, som har missbrukat rätten?

faktum är att det har visat sig väldigt svårt att hävda självförsvar eftersom man i dessa åtal tydligen är skyldig tills man bevisat sig oskyldig. :devil:
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

jag tror inte att det finns någon djurägare som vill se sin älskade häst/hund/o.s.v. ligga och plågas till döds medan vargen försöker hålla den vid liv så länge som möjligt för att under flera dagar ha färskt kött.

än en gång: vargen är INTE utrotningshotad!

Skämtar Du!? :D

En varg håller absolut inte sitt byte levande så länge som möjligt för att få färskt kött. De dödar omedelbart sitt byte och äter upp allt,beroende på storlek på bytet, går tillbaka till och kräks upp mat till de som inte följt med på jakten. Alternativt så om hela flocken är med så äter de sig mätta, en fullvuxen varg kan äta ca 8-9 kg på en och samma gång.

Vargen är p.g.a inavel på väg att försvinna, men kan självklart förhindras om det kommer in lite nytt blod.
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

ryssland har ju en stor vargstam och för att se vad resultatet blir av en stor och fast vargstam är det bara att se österut ... :eek:

här finns en länk för den som vill läsa mer om rysk vargforskning:

http://www.locomail.com/vargen/wolf.pdf
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

titta i kyrkböckerna så hittar du fullt fler varg/björndödade människor än vad som kommer fram i tidningarnas statistik. att det inte förekommit under det senaste århundradet, ja, det bevisar ju att nollvisionen när det gäller varg fungerar: noll vargar=noll vargdödade människor och djur.

I svenska kyrkböcker från tidigt 1700-tal kan man någon gång hitta uppgifter om att människor "tagits av varg". Hur tillförlitliga de uppgifterna är kan diskuteras. I en del kyrkböcker bokförs också människor som "tagna av troll". Detta var dessutom tider då ovälkomna barn kunde sättas ut i skogen just för att dö.

Så visst! Hämta tillfölitliga fakta i en kyrkobok från 1700-talet.

Sedan är det lite skillnad på att som då, på 1700-talet ha flera tusen vargar i Sverige mot nu 2000-talet bara ha ca 85 st.
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

babsan skrev:
ryssland har ju en stor vargstam och för att se vad resultatet blir av en stor och fast vargstam är det bara att se österut ... :eek:

här finns en länk för den som vill läsa mer om rysk vargforskning:

http://www.locomail.com/vargen/wolf.pdf


Ja, vilken tur att det är i Sverige Du bor.
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

GaurdianAngel skrev:
I en del kyrkböcker bokförs också människor som "tagna av troll".

Det var som tusan!! Borde vi inte utrota trollen också då?! :rofl:

Nej, seriöst: när ska folk förstå att vargen inte är farlig? Bor du i ett vargrikt område får du helt enkelt anpassa dig till det, på samma sätt som du får anpassa dig om du bor i en stad (inga kor) eller nära en stor väg (inte ha hundarna ute ensamma lösa).
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Jag tro att vargdebatten hamnat lite snett. Jag tror inte heller att VI behöver vara rädda för att bli dödade av vargar, men det är inte heller tillförlitligt att utgå ifrån statestik vad gäller vargangrepp. Har du 6 st vargar i närheten av ditt stall är det klart att sannolikheten ökar för angrepp klart du ska vara uppmärksam. Vargens främsta byte är älg och det har förekommit angrepp på nöt och häst. Jag läste om en ponny som blev dödad 200 m från gården, detta i värmland. Obdutionen visade inget dödande bett, så man tror vargen börjat äta på hästen när den levde. Detta är ett skräckexempel, men vill inte ni också veta vad man ska göra OM man stöter på vargen istället för att bara få höra hur osannolikt det är?

Inte heller ska man tro helt och fullt på att vargen är skygg. För det är nämligen så att vargen, precis som björnen, kan börja associera människor och bebyggelse med mat. Inte tycker jag att vargen verkar speciellt skygg om den springer in i tätbebyggt område i Stockholm, mitt på dagen.

Det finns en folder som som heter - Om du möter vargen! Måste bara citera lite ur den...

"Om du möter vargen (---)ger sig vargen normal av, oftast på ett sävligt sätt. Om vargen inte ger sig av och du upplever situationen obehaglig, tänk på följande"

Gå sakta och ljudligt därifrån.
Spring inte, eftersom det dels kan starta ett förföljande, dels öka risken att du snavar, vilket kan tänkas utfalla ett angrepp.
Om vargen trotsa allt skulle angripa, spela inte död utan slå och sparka så mycket du kan."
Utgiven av Viltskadecenter

Vargstammen växer och med tiden kommer det bli vanligare att vi stöter ihop. Personligen är jag inte rädd för vargen, men jag är rädd om min hund och min häst. Vargen har rätt att finnas och vi ska ha respekt för den på alla vis.


Puh! Det blev långt...
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Varför är du rädd för din hund? Har du den lös får du ju faktiskt skylla dig själv.


- Ejniz
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

babsan skrev:
hur kan en ras (vår skandinaviska varg tillhör den rysk-europeiska vargen) bli LOKALT utrotad??
:p

Har du hört talas om Skandinavien? :smirk:

babsan skrev:
dessutom är det inte tomma ord när jag påstår att vargen är farlig. det finns en anledning till att våra förfäder utrotade vargen. vargen, precis som alla djur, är intelligent och jagar på det mest fördelaktiga sättet. eftersom vi människor är snälla så hägnar vi in våra tamdjur så att de inte ska kunna springa sin väg när vargen kommer för att fylla sitt förråd. tror du att en flock vargar väjer för din lilla syster eller bror som råkar gå i vägen?
:eek:

Jo det är tomma ord, det enda pålitliga registrerade dödsoffer för varg i Sverige var på 1800-talet och det var av en varg som släppts ut efter lång fångenskap hos människan... Om personer är smarta och har empati för sina djur som dom äger så skaffar dom rovdjursstängsel om de behöver det. Vargar är mycket skygga djur så du behöver inte vara rädd för dem.

babsan skrev:
titta i kyrkböckerna så hittar du fullt fler varg/björndödade människor än vad som kommer fram i tidningarnas statistik. att det inte förekommit under det senaste århundradet, ja, det bevisar ju att nollvisionen när det gäller varg fungerar: noll vargar=noll vargdödade människor och djur. :D

Som sagt tidigare, det enda pålitliga registreringen för dödsoffer för varg var av en varg som levt i fångenskap bland människor på 1800-talet.... :smirk:

babsan skrev:
jag tror inte att det finns någon djurägare som vill se sin älskade häst/hund/o.s.v. ligga och plågas till döds medan vargen försöker hålla den vid liv så länge som möjligt för att under flera dagar ha färskt kött. :cry:
än en gång: vargen är INTE utrotningshotad!:cool:

Nej, den är inte GLOBALT utrotningshotad *suck*, den är det i Skandinavien, och Sverige har skrivit under Bernkonventionen och konventionen om inhemska djur när vi gick med i EU om att vi måste göra vad vi kan för att bevara våra naturliga djurarter.
Oftast när någon djurägare får sin hund dödad eller sina får dödade så beror det på att man inte hade några rovdjursstängsel eller hade hunden lös... då får man faktiskt skylla sig själv när man utsätter sina djur för sådan fara, undrar egentligen om sådana personer ens kan kallas för djurälskare.


- Ejniz
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Det är tragikomiskt hur folk på båda sidorna kan använda samma information och komma till helt olika slutsatser. Och att sedan får de fattiga i världen anpassa sig medans i I-länderna så måste man göra något åt problemet.

För ett par år sedan kom det en deligation från bla Tibet upp dit jag bor. Där har de tvingats att anpassa sig efter det stora antalet vargar. En man berättade i hans by dödas runt 10 människor varje år (kommer inte ihåg hur stor byn var men har för mig att den var ganska stor) och en stor del av dom var barn.

Nu låter det kanske som jag är mot vargen men det är jag inte men vill ha rätt att försvara mina djur och att oskygga djur ska bort. Vi tar ju bort älgar mm som går i samhällen för att det är farligt.
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Enjis, det beror helt på hur man ser det hela. hunden är kopplad, nästan jämt förutom han han jagar (inte jag som jagar, försöker få dem sluta jaga gryt å råddjur mej honom lös).

ähh. eftersom jag erkänner att jag är fördålig på att förklara så struntar jag i att ens försöka-
 
Senast ändrad:
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Men det är ju när han jagar som problemet uppstår! Har man den inte kopplad så utsätter man den medvetet för fara... då kan man knappast ha stora känslor för hunden. Speciellt inte när jägare stoltserar med färgbild på sin sönderslitna "älskade" hund i Aftonbladet t.ex. ...


- Ejniz
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

För det första är älgar inte fridlysta i Skandinavien. Vargen har inte ens kommit upp i sitt etappmål ännu, så en jämförelse dess emellan är faktiskt lite missvisande. I Sverige mördas 100-170 människor och 60 000 misshandlas - varje år. Rådjur orsakar i medeltal två trafikolyckor om dagen, bara i Sörmland. Älgolyckor orsakar ungefär 10 människors död varje år i Sverige, och runt 500 skadade.
Det är helt enkelt betydligt farligare att åka ut till skogen i sin bil, än alla farorna i skogen sammantagna.

- Ejniz
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Om du menar hunden som det bara fanns huvudet kvar så var det även en familjehund. Vad skulle du säga till dina barn när deras älskade krambjörn inte kommer hem igen?

Det är inget konstigt med att det just är jakthundar som råkar illa ut. De är ju just jakthundar och de kommer och "stör" i vargarnas revir sedan är de ute många timmar. Såg för några år sedan på tv där de testade fram en typ av "täcke" till hundar som skulle vara skyddande + det var någon illasmakande vätska eller nått i den. Har någon sett om det blev något av den? De testade visst den i varghägnet på Kolmården om jag inte minns fel.

Det känns hemskt att säga att om vargen skulle ta någon sällskapshund utanför tullarna då skulle det bli liv i luckan. Vi har haft roligt åt när björnarna är här så är de så gulliga men när de närmar sig tex Stockholm så kan man läsa hur farliga de kan vara och hur man skyddar sig om man möter en. Blev faktiskt förvånad att det inte blev samma sak över vargen för ett tag sedan.
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Det kunde ju knappast ha varit en så värst älskad familjehund av jägaren eftersom jägaren tydligen medvetet hade den lös.

Och, nej, det är inte konstigt att lösa jakthundar råkar illa i vargrevir, det är ju det som gör jägarna med lösa hundar till känslokalla robotar. Vad gäller skyddsvästen uppmärksammade jag en artikel om den när jag gjorde en forskning i värmländska medians förhållande till vargen, har dock inte hört något mer om det.


- Ejniz
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp