Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Gunnar skrev:
(Nya Ludvika Tidning)
Tolvåriga Camilla Carlsson i Orsa stötte på tisdagseftermiddagen praktiskt taget ihop med en stor varg i dörröppningen till Orsa ridhus i Sandhed.
- Jag är hundraprocentigt säker på att det var en varg, säger hon.

http://www.nyalt.se/artikel.asp?id=1410079


läskigt....
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Varför är folk så rädda för vargar?? Det finns inte ett enda dokumenterat fall om att en varg har dödat en människa.. Fånigt att ens skriva om det tycker jag!
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Inte en människa, men det är väl sina hästar de är rädda om antar jag.
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Capable Case skrev:
Varför är folk så rädda för vargar?? Det finns inte ett enda dokumenterat fall om att en varg har dödat en människa.. Fånigt att ens skriva om det tycker jag!

Oj.... det finns många exempel på vargar som dödat människor. Vi har inte haft varg i Sverige på hundra år så i Sverige finns det så klart inte men i Ryssland händer det fortfarande idag att vargar dödar människor. Ofta i flock och ofta vintertid (då de svälter).

Sen är dat kanske inte så kul med bitna skrämda hästar heller.
Tror det är svårt att sätta sig in i situationen om man inte bor bland rovdjuren. Om man har grannar som mist får och jakthundar och sett både björn och varg i närheten av bebyggelse då tycker man inte de är lika söta längre. Då tänker man sig för innan man låter sin fyraåring gå hem ensam de 400 metrarna från grannen efter mörkret. Skall man behöva ha det så?
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Oj.... det finns många exempel på vargar som dödat människor.
Det hände 1821 sist som en varg dödade en människa här i Sverige. Eler rättare sagt barn, det var Gysingevargen. Gysingevargen fångades dessutom in och levde i fångenskap, och släpptes ut i skogarna utan att ha fått lära sig att jaga. Det var efter detta som vargen dödade.


Vi har inte haft varg i Sverige på hundra år så i Sverige finns det så klart inte

Ursäkta, skrev Du fel nu eller menar Du att vi inte har varg i Sverige?

Det finns ca 85 vargar i Sverige som lever i flera olika vargfamiljer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Det dör fler människor av getingstick, kan vi inte utrota dem i stället.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

*lån*

Går det inte att sätt upp viltstängsel runt hagarna så att varg, lo och björn inte kommer åt dem? Eller det håller inte?

Jag tycker att gemene man bör tänka på hur naturen kommer att påverkas om vargen utrotas från sverige. Sen är det ett fint och vilt djur som var här före oss... Ger det inga rättigheter eller är människan så pass arogant?
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Ja, eller myggor. Vargar är, trots att de ibland fäller fel sorts byte, otroligt fina djur som jag tycker bör få leva kvar.
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Tydligen har de tidigare "fem-sex vargarna" som det skrivs om i artikeln tydligen identifierats som draghundar på rymmen... Troligen hör även den här "vargen" till dem :smirk: .
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

JÄKLAR VAD COOOLT!
sånna upplevelser får oftats bara varghatare som får med sig andra varghatare, sånt får aldrig jag uppleva!
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

gragge skrev:
Oj.... det finns många exempel på vargar som dödat människor. Vi har inte haft varg i Sverige på hundra år så i Sverige finns det så klart inte men i Ryssland händer det fortfarande idag att vargar dödar människor. Ofta i flock och ofta vintertid (då de svälter).

Sen är dat kanske inte så kul med bitna skrämda hästar heller.
Tror det är svårt att sätta sig in i situationen om man inte bor bland rovdjuren. Om man har grannar som mist får och jakthundar och sett både björn och varg i närheten av bebyggelse då tycker man inte de är lika söta längre. Då tänker man sig för innan man låter sin fyraåring gå hem ensam de 400 metrarna från grannen efter mörkret. Skall man behöva ha det så?

:bow: :bow: :bow:
Jag håller med dig till 100%! Jag skulle absolut inte vilja ha vargar runt gården, då skulle inte min lilla hund kunna gå lös här hemma som hon alltid gör, inte hönorna heller och jag skulle vara konstant nervös för hästarna. Skulle inte heller våga släppa ut små barn ensamma och leka (om jag hade haft några).
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Bor i Orsa och många häftiga debatter hör man. Tillhör dom som tycker de ska finnas men inte inne i samhällena och man ska ha rätt att försvara sina djur. Det som jag tycker är läskigt är de som är "fanatiska" (i brist på bättre ord) på båda sidorna.
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Tomaten skrev:
JÄKLAR VAD COOOLT!
sånna upplevelser får oftats bara varghatare som får med sig andra varghatare, sånt får aldrig jag uppleva!



Håller med,vilken upplevelse:banana: :banana:
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Vi har också haft varg här ute (Vaxholm) och en arbetskamrat till min mamma hade också sett vargen 4 meter utanför stalldörren.

Jag blir bara så avundsjuk !
Hade aldrig trott att en varg skulle visa sig här i trakterna, och om den absolut måste det kan den väl visa sig för MIG !? :smirk: :D
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

ja, jag har bara sett varg på LÅNGT håll. och på typ kolmården men det är ju inte alls samma sak.
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

diny skrev:
Bor i Orsa och många häftiga debatter hör man. Tillhör dom som tycker de ska finnas men inte inne i samhällena och man ska ha rätt att försvara sina djur. Det som jag tycker är läskigt är de som är "fanatiska" (i brist på bättre ord) på båda sidorna.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

typiskt människan så fort naturen knackar på dörren ska den dödas
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

frågan är väl vem som ska betala för "naturen"?
jag bor på vischan och har haft både varg och björn promenerande förbi huset på mindre än 100 meter. det är inte roligt. särskilt när man har föl!

vem ska betala skolskjutsar till alla skolbarn från dörr till dörr? lika väl som man inte släpper ut små barn nära E4:an så släpper man inte ut dem när man har spårat varg o björn på skogen.

det hjälper inte mycket att sätta upp rovdjursstängsel runt alla hagar för ni vill väl ut o rida ibland? ska vi ha speciella ridstigar som är inhägnade?

alla djurägare borde ha en laglig rätt att försvara sig. så är det inte idag!

jag är inte intresserad av att ha rovdjur inpå knutarna för att storstadsborna vill komma ut på vargsafari.

varför blir det ett sådant j-a hallå när det plötsligt knallar omkring en varg i stockholm? den kan väl få vara där. då kan ni ju fotografera den varje dag.

lev med rovdjuren själva.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp