Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Då får man ju bosätta sig därefter. Gillar man inte varg/björn så bor man inte uppåt i landet. Gillar man inte snöslask så är skåne ett dumt ställe. Gillar man inte värme och sol så bosätter man sig inte i Spanien.

Att det blir ståhej för att det kommer björn/varg till stockholm är för att vi aldrig har sånt till vardags. Det är spännande och inget man ser om man inte gör ett besök på Skansen. Släpp en kamel i Norrland, så lär nog folk plocka fram kameran där också.:smirk:
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

alla djurägare borde ha en laglig rätt att försvara sig. så är det inte idag!

Om det hade fungerat så skulle det vara helt ok. Men när det finns så många skjutgalna vargmotståndare så kommer allt att kallas "att man försvarade sig
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Om det inte känns okej att ha björn och varg i närheten - FLYTTA!
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Cinta skrev:
*lån*


Jag tycker att gemene man bör tänka på hur naturen kommer att påverkas om vargen utrotas från sverige.

Hur exakt kommer naturen att påverkas om vargen utrotas från Sverige? Har vi inte varit utan varg här länge, var det någon som saknade dem?
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

när jag flyttade till vischan fanns det minsan inga vargar. varför ska jag tvingas flytta på mig???

ska hela sverige bo i stockholm, göteborg o malmö??? det blir ganska knökfullt då? har inte ni problem med tunnelbanan, trängselavgifter m.m. vill ni ha ännu fler människor att trängas med? :smirk:

ska bönderna också flytta till stan? vill ni köpa mjölken på lidl?:angel:

hur kul är fjällen om inga kommuninnevånare tar hand om infrastrukturen? jag menar, du vill väl att det ska finnas en affär, framkomliga vägar, turistguider o.s.v.:eek:

eftersom det bara är stockholmarna som vill ha varg (fast i resten av sverige) så kan ju ni flytta ut. varsågod! :devil:
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

det är inte gärna bara stockholmarna som vill ha varg, man får ta det goda med det onda. Överväga, vill jag bo på landet nära, varg,lo och björn? ja eller nej, vilket är viktigast?om man då bosätter sig på landet, fine sluta gnäll!
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Jag flyttar så gärna till vargarna..
Dom ska leva, dom e vackra o ståtliga o dom levde på denna jord långt innan vi.. så dom har all rätt att göra som dom vill!! Lär dig leva med naturen o inte mot den.. Människan e e så otäckt äckligt rov djur som bara ska ha.. O tar av alla o allra minst av naturen.. O alla djuren som lever där.. Dom fanns långt innan oss.. så låt dom leva..
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

babsan skrev:
eftersom det bara är stockholmarna som vill ha varg (fast i resten av sverige) så kan ju ni flytta ut. varsågod! :devil:

Nu är det ju inte så som du skriver, att det bara är stockholmare som vill ha varg. Jag vill ha varg, och jag är född och uppvuxen i en småstad i Gästrikland men bor numera i en by omgiven av skog i Hälsingland. Vi har björnar i skogarna här och har även vargar som strövar härikring. Det stör mig inte det minsta, trots att hästen jag rider står på lösdrift (dvs ute dygnet runt). Jag vågar gå med hundarna lös i skogen, jag vågar låta katten ströva fritt, jag vågar rida i skogen - TROTS att vi både har björn och varg härikring. Konstigt va? Jag vill till och med ÖKA vargstammen i Sverige, trots att jag bor som jag gör.

Dock anser jag att björnar och vargar med felaktigt beteende (dvs de som söker sig till bebyggelse för att hitta mat) skall skjutas, för deras egen och andras säkerhet.
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Cinta skrev:
*lån*

Går det inte att sätt upp viltstängsel runt hagarna så att varg, lo och björn inte kommer åt dem? Eller det håller inte?

Jodå, det går alldeles utmärkt att sätta upp rovdjurssäkra stängsel och man får till och med bidrag för det av länsstyrelsen (om jag inte minns fel). Ett utmärkt sätt att skydda sin tamboskap mot rovdjursangrepp.
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

babsan skrev:
när jag flyttade till vischan fanns det minsan inga vargar. varför ska jag tvingas flytta på mig??

Äsch, strunt i det, bo kvar men anpassa dig:idea: .
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

gragge skrev:
Oj.... det finns många exempel på vargar som dödat människor. Vi har inte haft varg i Sverige på hundra år så i Sverige finns det så klart inte men i Ryssland händer det fortfarande idag att vargar dödar människor. Ofta i flock och ofta vintertid (då de svälter).

Sen är dat kanske inte så kul med bitna skrämda hästar heller.
Tror det är svårt att sätta sig in i situationen om man inte bor bland rovdjuren. Om man har grannar som mist får och jakthundar och sett både björn och varg i närheten av bebyggelse då tycker man inte de är lika söta längre. Då tänker man sig för innan man låter sin fyraåring gå hem ensam de 400 metrarna från grannen efter mörkret. Skall man behöva ha det så?

men sen samtidigt så är di folket själv som bosätt sig där!
Vi har ingen rätt att ta bort vargen bara för att vi har dom som granne!
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Fossing skrev:
Inte en människa, men det är väl sina hästar de är rädda om antar jag.

Då får de väl skaffa stängsel. Om de nu är så rädda om sina djur....


- Ejniz
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Jag skulle bli glad om alla egoistiska gnällhögar och vargföraktare flyttade ifrån glesbygden/rovdjursområden så slipper man förknippas med dessa. Det finns många människor i rovdjursområden som gillar rovdjur, vi är faktiskt i majoritet.


- Ejniz
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

nu kommer jag få många svar på att jag är rasistiskt mot vargar och dyl.

men jag bor med varg in på knuten, har mött varg när jag har varit ute och ridit.
och det är faktiskt inte roligt! hela tiden, att man inte kan ha hunden ute, grannen har får precis nedanför stallet, man vill inte ta med hunden ut på morgonen. jag anser att när vargen börjar traska in i byarna så borde folk inse att det antagligen finns för mycket varg inom det området. vår varg är inte utrotningshotad, samma ras finns i ryssland& estland, thagia vargen. det finns antagligen en andledning till att den sköts bort.

men om vi ska ha kvar den så måste den tillåtas vara över hela sverige. !
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

kristel skrev:
Äsch, strunt i det, bo kvar men anpassa dig:idea: .

ja ... bra idé! :idea: precis som kvinnor i storstäder ska anpassa sig till den ökande brottsligheten genom att hålla sig inomhus, aldrig gå ut ensam på kvällen, gå i slöja för att inte attrahera "fel" män.
:banana: :bow: :banana: :bow: :banana:
välj mellan pest ... eller kolera.
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

En geting går att döda enkelt, det är svårt att döda en varg genom att smälla till den med handen..
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Ja, visst. Är man inte allergisk så kan man ju enkelt slå till den med handen.

Vargarna dör ut om en 10-15 år. Så där behöver man ju inte ens anstränga sig. :mad:
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

Nej, vår varg är inte utrotningshotad globalt, men lokalt här i Skandinavien är den utrotningshotad, och den är en naturlig del av naturen här sedan tusentals år sedan. Jag förstår faktiskt inte varför du ska känna dig rädd, vargar är inte farliga.


- Ejniz
 
Sv: Camilla, 12, mötte varg vid dörren till ridhuset

jag är inte rädd för egen del, jag är rädd för min hund, dem är farliga för honom. och det finns en gräns för att kunna ha ett visst antal inom ett område!
och att ägaren till djur inte ska få skjuta vargen när den går till anfall mot djuren är mystiskt! man borde få skydda sina djur!
fressten får dem som äger renar skjuta varg? (har för mej det)
det är vad som irriterar och skrämmer mej.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp