Canon vs. Nikon ?

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Jollypolly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 268
J

Jollypolly

Nu blir det till att köpa systemkamera :) Men vilket märke är bäst och vilken modell är bäst ? Behöver all hjälp jag kan få !

:banana:

Sv: Canon vs. Nikon ?

Nu blir det till att köpa systemkamera :) Men vilket märke är bäst och vilken modell är bäst ? Behöver all hjälp jag kan få !
Första frågan är lätt att svara på, eftersom de båda tillverkarna är helt jämförbara på alla områden. Får du en bra deal så låt det avgöra; det ena märket är generellt lika bra som det andra.
Den andra frågan är svårare, eftersom du nog egentligen inte är intresserad av vilken modell som är bäst.;) Från Canon är det för dagen Eos 1Ds mkIII (ca 73.000 kr), med steget bättre prestanda än Nikon D3 (ca 40.000 kr).
Populära instegsmodeller för hobbyfotografen är Canon Eos 450D (ca 6.500 kr inkl minneskort och enkelt zoomobjektiv) respektive Nikon D60 för ungefär samma pengar. Objektiven kan säkert skilja sig en liten aning i kvalitet, sök i tidigare trådar så hittar du initierade rapporter om dem. :)

Jag tycker att Canon är bättre och pålitligare på kameror.

ja, det beror ju helt på vilken man frågar. frågar du mig så säger jag att canon är bäst. för jag har ju en själv :D
jag har en canon eos 400D

*kl*
Canon och Nikon är jämförbara även ifråga om marknadsandelar, även om det finns skillnader åt ena eller andra hållet i specifika marknader som kompaktkameror, hobbykameror, semipro, proffs etc. Totalt sett delar de båda tillverkarna ungefär jämnt på större delen av totalmarknaden, och oavsett personligt tycke och smak existerar helt enkelt ingen generell skillnad i kvalitet. :)

Jag anser att nikon gör betydligt mer rubusta, lätta och hållbarare kameror än canon. De enklare modellerna är dessutom skitenkla att lära sig använda med avancerade funktioner.
Din budget avgör hyffsat mycket vad du kan välja. Så var ligger du.
Bra objektiv gör mer för en bild än kamerahuset, där bör pengarna läggas.
Åk till en stor kamerabutik och känn och kläm, du msåte själv bilda dig en uppfattning om vad som ligger bra i den hand.

* Typ till alla *
Maxpris är väl nånstans vid 8-10 tusen , inte jag som betalar dock ;) Funderar på en Canon D40 eller Nikon D80 . Vad har ni att säga om dessa kameror :D?

Första frågan är lätt att svara på, eftersom de båda tillverkarna är helt jämförbara på alla områden. Får du en bra deal så låt det avgöra; det ena märket är generellt lika bra som det andra.
Den andra frågan är svårare, eftersom du nog egentligen inte är intresserad av vilken modell som är bäst.;) Från Canon är det för dagen Eos 1Ds mkIII (ca 73.000 kr), med steget bättre prestanda än Nikon D3 (ca 40.000 kr).
Populära instegsmodeller för hobbyfotografen är Canon Eos 450D (ca 6.500 kr inkl minneskort och enkelt zoomobjektiv) respektive Nikon D60 för ungefär samma pengar. Objektiven kan säkert skilja sig en liten aning i kvalitet, sök i tidigare trådar så hittar du initierade rapporter om dem. :)

Steget bättre prestanda? D3 är bättre på brus och snabbare. Det enda 1Ds mark 3 gör bättre är upplösningen. Vilket med största sannolikhet kommer i uppföljaren till D3, eller rättare sagt, storasyskonet som kommer att komma.

Men, Canon och Nikon är den mest meningslösa diskussion som finns. Pest eller Kolera?

Gå och kläm på kamerorna och jämför själv istället, båda systemen är i princip lika bra, så det spelar ingen roll vad du väljer.

Ps. väljer du canon så välj INTE 450D, välj istället 400D, bättre dynamiskt omfång, bättre på övergångar mellan ljust och mörkt och lika bra detaljskärpa. Du behöver VERKLIGEN INTE de extra pixlarna. Spar pengar och köp en kamera som är bättre och köp bättre optik istället.

Senast ändrad av en moderator:

Vad skall du använda kamerorna till? Du får D40 för under 4000:- idag, lägger du sedan 3800:- på Tamrons 17-50 2.8 har du en superkombination (Ja, den har fokusmotor) med extremt bra optiskt kvalité.

Jag ska fota allt som rör sig och inte rör sig typ ^^ Nej ,men det är allt från att fota hästar , fota på tävling , ta kort på tillställningar , naturbilder .. men typ på allt :) Nikon d40 vill jag av nån anledning inte ha , men nej , hellre en d80 isf (: Sedan har jag tänkt lite och kommit fram till att jag nog hellre vill ha en canon eftersom att jag i princip bara fotat med canon genom åren ;D , intresserad av d400 , d450 och d40 , vad har ni för erfarenheter av de kamerorna och hur skiljer de sig i stora drag ? Tack :D

då skall du gå på 40d, en rubustare och mer kompetent kamera, en kamera du kan växa i. 400 och 450 är ingångskameror och har du fotat tidigare är det roligare att få en mer kompetent kamera som du kan ha mer kul med, men sedan kommer nu 50d...

nikons d300 är vädertätat, vilket jag inte vet om canons 40d är....

är också fd canon freak, men bytte då jag ansåg att de började göra skräp.
i min värld använde man sin kamera, det är inget som förvaras i kameraväskor eller står på hyllor, de hängs med, slängs in i bilar och får stå emot stötar , taskigt väder m.m. näts och slits. Här ligger canon i lä i förhållande till nikon, även på de enklaste modellerna upplever jag att nikon har bättre hållbarhetsprestanda än canon. Men canon har bättrat sig, men jag vet inte om jag skulle våga lite på en om jag inte köper typ en 50d eller 5d

Steget bättre prestanda? D3 är bättre på brus och snabbare. Det enda 1Ds mark 3 gör bättre är upplösningen.
...vilket ju i somliga fall är avgörande, medan brus och känslighet är det i andra fall - och det vore huvudlöst av mig att göra annat än hålla med dig om D3:ans brus och känslighet. I (den dödsdömda) jämförelsen mellan just de två produkterna handlar det kanske mest om användningsområde; brus och känslighet är ju inga stora begränsningar i kontrollerade "normala" ljusförhållanden som produktbilder eller ljussatta porträtt medan det kan vara helt avgörande för sport eller reportage. Ju. Så vi är säkert helt överens egentligen. :)
Det jag ville få fram var att skillnaden i stort mellan de två tillverkarna är försumbar eller obefintlig, och jag tror vi är överens där med.

Jag menar också att man ibland måste nypa sig i armen och komma ihåg att många historiska bilder tagits med pressad Tri-X i helmanuella kameror, så racet mot ultraprestanda är kanske i somliga avseenden mer intressant ur teknikutvecklingsperspektiv än ur bildskapande perspektiv.:)

jag är ju totalt kär i min Nikon D60 dåva:love:.
men jag har inte testat Canon...

Liknande trådar

IT & mobiler Jag söker en app där jag kan lägga in allting som har med djuren att göra. Allmän information, checklista, påminnelser, veterinärbesök...
Svar
13
· Visningar
394
Senast: Lyan
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
747
Hemmet Mitt vardagsrum är trångt och omysigt. Min plan för att råda bot på detta har varit att slänga ut gamla, stora soffan och det stora...
Svar
17
· Visningar
775
Senast: MiaMia
·
Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
33
· Visningar
1 269
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka