J
Jollypolly
Nu blir det till att köpa systemkamera
Men vilket märke är bäst och vilken modell är bäst ? Behöver all hjälp jag kan få !

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Första frågan är lätt att svara på, eftersom de båda tillverkarna är helt jämförbara på alla områden. Får du en bra deal så låt det avgöra; det ena märket är generellt lika bra som det andra.Nu blir det till att köpa systemkameraMen vilket märke är bäst och vilken modell är bäst ? Behöver all hjälp jag kan få !
Första frågan är lätt att svara på, eftersom de båda tillverkarna är helt jämförbara på alla områden. Får du en bra deal så låt det avgöra; det ena märket är generellt lika bra som det andra.
Den andra frågan är svårare, eftersom du nog egentligen inte är intresserad av vilken modell som är bäst.Från Canon är det för dagen Eos 1Ds mkIII (ca 73.000 kr), med steget bättre prestanda än Nikon D3 (ca 40.000 kr).
Populära instegsmodeller för hobbyfotografen är Canon Eos 450D (ca 6.500 kr inkl minneskort och enkelt zoomobjektiv) respektive Nikon D60 för ungefär samma pengar. Objektiven kan säkert skilja sig en liten aning i kvalitet, sök i tidigare trådar så hittar du initierade rapporter om dem.![]()
...vilket ju i somliga fall är avgörande, medan brus och känslighet är det i andra fall - och det vore huvudlöst av mig att göra annat än hålla med dig om D3:ans brus och känslighet. I (den dödsdömda) jämförelsen mellan just de två produkterna handlar det kanske mest om användningsområde; brus och känslighet är ju inga stora begränsningar i kontrollerade "normala" ljusförhållanden som produktbilder eller ljussatta porträtt medan det kan vara helt avgörande för sport eller reportage. Ju. Så vi är säkert helt överens egentligen.Steget bättre prestanda? D3 är bättre på brus och snabbare. Det enda 1Ds mark 3 gör bättre är upplösningen.
jag är ju totalt kär i min Nikon D60 dåva.
men jag har inte testat Canon...