Bukefalos 28 år!

Carpaltunnel + led!

T

trollet123

Någon som har erfarenhet av " förbindelse mellam carpaltunnel och carpalled. Hästen är halt ena fram. Snubblig och obalanserad.
Är nu opererad och det var då de hittade denna förbindelse mellan carpalleden och carpaltunneln. Som jag förstog så fanns där en nerv i mellan som ej skall finnas! Borde vara medfödd deffekt. Detta ska nu vara åtgärdat och jag ska snart hämta hem henne från kliniken. ( Islandshäst )
Någon som vet någonting om detta? Hur har det isåfall gått med era hästar?
 
Sv: Carpaltunnel + led!

Tror faktiskt inte att det är en nerv som inte ska finnas. Den ska nog finnas där. Jag fick det här syndromet själv för ett år sedan. På människor är det så att den här nerven ligger i något som liknar en tunnel. Vid överbelastning (eller det här felet) så svullnar den här tunneln (karpaltunneln). Nerven kommer då i kläm. Värk och domningar uppstår. Om inte felet åtgärdas. Vila till att börja med när det gäller människor. Man får också en skena till handleden att sova med så man inte ska böja handleden (då blir tunneln trängre). Hjälper inte detta opererar man. Om man inte opererar "dör" muskeln och handen blir obrukbar.

När jag pratade med min kompis som jobbar på hästklinik sa hon att det är ungefär samma sak för hästar.
 
Sv: Carpaltunnel + led!

Ok! Jag är inte alls kunnig när det gäller detta! Jag har haft denna häst ca 1 år. Har känt att det liksom är något som inte stämmer. Åkte in för hälta. Hon var halt runt om till att börja med.Efter utredning och äntligen hittat att det sitter i hö framknä så kom dom fram till att det är i carpaltunneln. Hon opererades i Tisdags, carpaltunneln såg fin ut, men dom hittade en förbindelse mellan carpaltunneln och carpalleden som inte ska finnas enl vetrinärerna. ( minns inte om dom sa nerv el något annat. Dom hade även rensat bort " sjögräs ". På röntgen tidigare så såg man att hon även hade lite pålagringar.
Jag ska ringa idag och höra hur hon mår, och kolla när jag får hämta henne. Ska be dom förklara lite mera ingående.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
1 888
Senast: WildWilma
·
Hästvård Ja, jag sliter mitt hår och gräver raviner i min och pojkvännens och mammas plånböcker. Jag har nämligen en halt islandshäst... Såhär...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 083
Senast: Silkisif
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 292
Senast: Liten
·
Hästvård För lite mer än en vecka seda konstaterades min häst ha problem med kotleden. Svullen och rejält halt var hon så vi åkte in till klinik...
Svar
5
· Visningar
1 218
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp