Catharina Hansson: Gör en läroplan för ridsporten!

Hur ser vi till att all ridutbildning strävar mot att skapa empatiska ryttare med förmågan att kommunicera med hästen? Hur gör vi för att lämna ridsportens auktoritära lydnadsexperiment bakom oss? Det frågar sig Ridsports chefredaktör Catharina Hansson, i svallvågorna efter Helgstranddokumentären och den senaste tidens avslöjanden om misshandel även i svenska stall.
 
Finns inte det redan?

Mest grundläggande för alla tänker jag ändå Utbildningsskalan är, där steg två efter takt är lösgjordhet. För mig är det självklart att det handlar om mental lösgjordhet och avspänning hos hästen, inte ”knorr på halsen”. Men tyvärr tror jag många ryttare inte bryr sig så mycket om Utbildningsskalan, och kanske är en del/vissa tränare inte så duktiga på att beskriva och lyfta fram den. Om den användes som ett levande diskussionsunderlag vid träning och ridlektioner tänker jag vi skulle vara en bra bit på väg från ”ihopkrullande” och tvång. För en hopkrullade och tvingad häst är inte mentalt lösgjord, och kan därför inte komma vidare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter "Snart vågar ingen längre lägga ut någon bild på ridning i sociala medier, ingen vågar vara med i en tidning." Är dressyren död? Eller...
Svar
0
· Visningar
489
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
9 930
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp