Catharina Hansson: ”Hur fet är en alltför fet ryttare?”

Självklart behöver ridskolorna ha en viktgräns om de ska fortsätta att driva sin verksamhet på samma sätt som hittills och även med vuxna ovana ryttare. Det skriver Ridsports chefredaktör Catharina Hansson, som också uppmanar Sveriges ridskolor att tänka nytt, inte minst för att gynna kvaliteten i det som lärs ut.
 
Kunde man någongång sluta prata om "fet" och "överviktig" i sammanhanget så borde frågan bli mindre känslig. För det handlar om att du inte ska väga över ett visst antal kilo - sedan om du väger så pga att du är lång, stor, välmusklad eller överviktig borde inte spela någon roll. Men nej, som en målsökande missil hittar väldigt många möjligheten att fatshama... och dessutom kunna göra det med "det handlar om djurens välmående". Julafton för alla empatistörda idioter som risdsporten drar till sig.
 
Precis, Magnus Samuelsson när han var topp och precis vunnit Världens starkaste man hade inte kunnat rida p.g.a. sin vikt. Och inte tusan var han det minsta fet eller överviktig! Bara sjukt mycket muskler! För att ta ett överdrivet exempel.
 
Jag tycker det var en bra skriven artikel, som belyser problemet med vikt och att våra manliga stjärnor skulle få sitta av för gott om man enbart tittar på vikten, för om vikten gäller kvinnor så måste ju samma vikt även gälla män?
 
Jag tycker det var en bra skriven artikel, som belyser problemet med vikt och att våra manliga stjärnor skulle få sitta av för gott om man enbart tittar på vikten, för om vikten gäller kvinnor så måste ju samma vikt även gälla män?
Vilka män inom ridsporten väger uppåt nittio kilo eller mer? Peder Fredricsson som är 1.90 har sagt att han väger runt 75 kg. Sen vet jag personligen flera långa män som slutat rida när de börjat närma sig 90 kg för de märker att det tar på hästen och då har det ändå varit relativt kraftiga halvblod.
 
Vilka män inom ridsporten väger uppåt nittio kilo eller mer? Peder Fredricsson som är 1.90 har sagt att han väger runt 75 kg. Sen vet jag personligen flera långa män som slutat rida när de börjat närma sig 90 kg för de märker att det tar på hästen och då har det ändå varit relativt kraftiga halvblod.
Det är väl bara landslagsryttarna som har en offentlig vikt, vad ryttare i övrigt väger har vi ingen aning om.
 
Jag tycker det blir jättegalet att jämföra tyngre män som rider och tävlar med sina hästar som är tränade för både vikten och har ryttare som balanserar sig fint och som inte rids flera gånger om dagen med olika personer. Det är en helt annan grej med nybörjare eller övht för en häst som går flera gånger per dag och ska bära tungt som förmodligen inte är i den konditionen eller har styrkan för att klara flera olika typer av tunga ofta obalanserade ryttare.

Det är liksom två helt olika situationer och hästarna måste klara olika saker.
 
Vilka män inom ridsporten väger uppåt nittio kilo eller mer? Peder Fredricsson som är 1.90 har sagt att han väger runt 75 kg. Sen vet jag personligen flera långa män som slutat rida när de börjat närma sig 90 kg för de märker att det tar på hästen och då har det ändå varit relativt kraftiga halvblod.
Jag har vad jag sett dom jag sökt på inte sett någon riktigt som väger särskilt mycket mera faktiskt. Jag går bara på dom i toppen nu men dom flesta är ju väldigt smala tycker jag.

Är Peder för övrigt 190cm lång, jösses..det visste inte jag. Det skulle jag aldrig gissat faktiskt.
 
Jag tycker det blir jättegalet att jämföra tyngre män som rider och tävlar med sina hästar som är tränade för både vikten och har ryttare som balanserar sig fint och som inte rids flera gånger om dagen med olika personer. Det är en helt annan grej med nybörjare eller övht för en häst som går flera gånger per dag och ska bära tungt som förmodligen inte är i den konditionen eller har styrkan för att klara flera olika typer av tunga ofta obalanserade ryttare.

Det är liksom två helt olika situationer och hästarna måste klara olika saker.

Ja, det blir ju inte en exakt jämförelse men ändå intressant.
 
Jag har vad jag sett dom jag sökt på inte sett någon riktigt som väger särskilt mycket mera faktiskt. Jag går bara på dom i toppen nu men dom flesta är ju väldigt smala tycker jag.

Är Peder för övrigt 190cm lång, jösses..det visste inte jag. Det skulle jag aldrig gissat faktiskt.
Han har själv sagt att han ligger lite på gränsen och trodde att det i framtid kan bli svårt att nå den nivån om man är så stor som han och då väger han ändå bara tror det var 75 kg, kollade på Eckeman som också är ganska lång och httade uppgiften 77 kg så de håller nere vikten ordentligt om man ser till deras längd.
 
Han har själv sagt att han ligger lite på gränsen och trodde att det i framtid kan bli svårt att nå den nivån om man är så stor som han och då väger han ändå bara tror det var 75 kg, kollade på Eckeman som också är ganska lång och httade uppgiften 77 kg så de håller nere vikten ordentligt om man ser till deras längd.
Jag antar att det lite är det priset man får betala, att hålla vikten och formen så att det går att fortsätta med sporten man så gärna vill hålla på med helt enkelt.

Hade varit så roligt att veta deras träningsprogram utanför ridningen, hur dom håller formen. För det gäller ju att hitta en balans, så muskler finns kvar och att man har styrkan samtidigt som man också måste äta en hel del för att orka med sporten och ändå hålla sig smal och lätt. För jag gissar att dom tränar en hel del utanför ridningen.

Alla träningsprogram är ju såklart inte för alla men hade ändå varit kul att veta vad som krävs för att orka på med den sporten på den nivån.
 
Vilka män inom ridsporten väger uppåt nittio kilo eller mer? Peder Fredricsson som är 1.90 har sagt att han väger runt 75 kg. Sen vet jag personligen flera långa män som slutat rida när de börjat närma sig 90 kg för de märker att det tar på hästen och då har det ändå varit relativt kraftiga halvblod.
Det var i artikeln som svar på en kvinna som ansåg att ingen som vägde över 70 kg skulle få rida.
 
Jag har vad jag sett dom jag sökt på inte sett någon riktigt som väger särskilt mycket mera faktiskt. Jag går bara på dom i toppen nu men dom flesta är ju väldigt smala tycker jag.

Är Peder för övrigt 190cm lång, jösses..det visste inte jag. Det skulle jag aldrig gissat faktiskt.
1712825842975.png
:) (All In är 165)
 
Jo jag såg det, men vad en enskild person med en ganska extrem åsikt anser är inte något att bygga på.
Men det är ju någonting som en person i en krönika kan svara på :) och därmed få till den texten som var i kommentaren som du svarade på :)
 
Ser nästan ut att vara ett föl han håller?

"Dagens storstjärna All In mäter runt 1,65 i mankhöjd.
– Han är inte jätteliten, men i förhållande till min längd är han relativt liten. Jag försöker att inte väga för mycket och har alltid den lättaste utrustningen, säger Peder Fredricson."
Det blir ju som barnen som tävlar ponny sista åren ungefär i längd. :)

(Han sa ju ngn gång att Allan var så liten att han knappt ens tänkte provrida. Tur att han gjorde det dock!)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 561
Senast: Caoimhe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
927
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 323
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
822
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp