Cavalier kings charles cross utan SM?

diabla

Trådstartare
Om man korsar en cavalier kings charles med en annan ras, kan hunden fortfarande få SM då?

Vet någon vart man kan få reda på fakta hur många procent av kings charles som drabbas av SM?
 
Sv: Cavalier kings charles cross utan SM?

det beror på hur ärftligheten är, och om den andra rasen också har sm.
jag har tyvärr dålig koll på sm, eftersom det (tack och lov) är ovanligt i min ras i sverige (ett handfull fall känns till), men, jag ansluter mig till den eviga litianan här på buke: parar du två olika raser riskerar du båda rasernas sjukdomar i valpen.
tyvärr tror jag att procentfakta inte är speciellt tillförlitliga. krasst sett så vill inte uppfödare att någon "utomstående" ska veta att sjukdomen förekommer hos deras egna hundar, och alltså rapporteras det inte, och hundarna avlas vidare på. det var ju bara att se dokumentären "ett renrasigt helvete" där, visst var det en cavalier-hanne? hade fått flera kullar efter sig, trots att ägaren visste om att han hade sm....
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 850
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 313
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 955
Senast: Migo
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 448
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp