Problemet som även tagits upp i länder där CBD-olja säljs fritt (det gör det inte i Sverige) är att det inte finns någon standard eller enhetlig produkt. När man testat innehåller oljorna lite allt möjligt i olika doser och i flera har man även hittat THC trots att oljan marknadsförs som THC-fri.
Även inom den amerikanska veterinärvärlden är man oense och experter efterfrågar mer studier och resultat från hund/katt. Det finns ingen som vet i vilka doser det ska ges heller, utan allt är bara hitta-på. Lyssnade på en föreläsning för någon månad sedan där man testat CBD-olja som smärtstillande hos hund eller katt (minns inte exakt) och där visade ett av djuren en oroväckande ökning av levervärden under behandlingen vilket gjorde att den avbröts. Om det är signifikant eller inte var svårt att säga, men slutsatsen är att många fler studier behövs och lagar och bestämmelser behöver definieras och sättas upp för dessa produkter då marknaden är rätt okontrollerad.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
579
Senast: Anna-Bella
·
Hundavel & Ras På tal om det här med kamphundar. Min syster tog emot en omplacering för lite mer än ett halvår sedan, en 6 årig mastiffhane. En...
2
Svar
27
· Visningar
1 475
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Hej ska åka och hämta en american bully tik på ca 1 år i veckan. Hon är en omplaceringahund. Jag skulle behöva alla tips jag kan få om...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 175
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp