CDB-rapportering

S

solbacka1

Blir så himla irriterad. Fick hem ett antal tjurar och allt var frid och fröjd.
Tills jag rapporterar dom.
Alla hade anmärkninga. Inte en enda hade något födelsedatum.
Nu får jag ordna allting :mad: :mad: och hoppas det fungerar smidigt.
 
Har du CDB-internet, då brukar det gå ganska smidigt att rätta till. Hade du glömt födelsedatum, eller var det uppfödaren, vilket ju vore osannolikt, då den du köpte av inte skulle fått några EU-bidrag för dem, eller riskerat att förlora hela djurbidraget! :eek:

Har inte hamnat i det läget själv, men alla uppgifter finns ju på CDB, det verkar ju lite idiotiskt om man på kända djur måste fylla i alla uppgifter på nytt. Men SJV är ju en betongkoloss på lerfötter. Å jag har ju rätt lite kossor... :D
 
Det var på CDB-internet jag såg felet.
Uppfödaren hade inte lämnat in någon födelserapport :mad: hur de kan få få ut amkobidrag begriper jag inte :confused:
Detta är ett vanligt fel :eek: och jag blir lika irriterad varje gång. Men när jag fick ringa fram och tillbaka och hit och dit till SJV och CDB var de ändå rätt samarbetsvilliga :smirk:
Men det är snälla gosiga pågar jag har i stallet :)
 
hur de kan få få ut amkobidrag begriper jag inte :confused:

Om du menar Dikobidraget så har det ingen betydelse om kon kalvat eller inte. Bidraget är för att man har KON, (om hon kalvar eller ej hör inte dit bidragsmässigt) :)
 
Okej!

Men kan någon förklara varför det är så vanligt att strunta att skicka in födelserapporten.
Man har ju ett visst antal dagar på sig.
De struntar att skicka in födelserapporten och sen säljer de djuret. Dock är det märkt.
 
Det har hänt att när jag köpt ett djur har jag varit snabbare att rapportera till CDBn att jag köpt djuret, än vad säljaren varit att rapportera att han sålt djuret!

Då kommer bara id nr upp på djuret i CDBn på internet!
Sen när säljarens ut rapport når CDBn så finns helt plötsligt djurens födelsedatum o härstamning där.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 071
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 626
Senast: Saigon
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
2 013
Senast: Nox
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 218
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp