CH dressyr sadel i från hööks

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CrazyGirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 033
C

CrazyGirl

Min ponny kan ha den billiga dressyr sadeln i från hööks, den låg bra på honom.
fick låna en av en kompis, och hon hade vid i bommen o sa att den låg bra.
men hon tycker jag ska pröva en normal på han, för det kan hända att den ligger ännu bättre.
men vid låg bra, så jag ska köpa en.
hitta en normal, på internet i jätte fint skick.
frågan är om jag ska chansa på att köpa den, någon som har den sadeln och vet om det skiljer mycket i bommen?

eller om man ev kan fylla upp med en padd, men den låg bra utan padd.
hon skulle komma ut igen, då hon ska mäta en som är normal o bommen eller ev ta med sig en sån.
men har hitta en nu as billigt, vill köpa den.
men vet inte om jag våga chansa.
är dom lätt sålda annars?

både jag o hästen trivdes med sadeln.
har haft den på han ett par gånger, då jag fick låna hennes ett tag.
och han visa inga tecken på att få ont eller att den låg fel.
och hon garantera att den låg bra.
någon som har haft en sån vid och normal eller vet hur mycket det skiljer?
som kan säga måtten, så jag kan säga till henne?..

tacksam för svar

Sv: CH dressyr sadel i från hööks

Har du ingen bild när sadeln ligger på hästen så man får se? Jag har ingen erfarenhet utav den där sadeln, men hästen kan garanterat inte ha normal i bommen om vid passade bra, då borde den bli på tok för smal.
Det går inte heller att padda så att den ligger bättre, isf får du köpa en som är en storlek större än vad hästen behöver utan padd. För övrigt så skulle jag nog ha satsat på en annan sadel än den där, dom är ofta sneda och knöliga. Men om din vän är duktig på sadlar så har hon ju säkert redan kollat så att den är rak och ok? :)

Håller precis på att leta en beg. sådan! :) Har hittat en tjej här i området som har en som jag ska få prova. Hoppas hoppas hoppas den ligger bra! ;)

Efter det kan jag väl ungefär säga hur mkt det skiljer på just dem på normal och vid då jag tidigare provat en i strl Normal, fast allround.

Sneda och knöliga har jag då aldrig upplevt vid dem sadlarna.. Har du någon erfarenhet av dem då eftersom du kan säga så? :)

Jag själv har aldrig haft en sån sadel på min häst, dock så har jag sett andras exemplar. Antingen har jag fått se skräckexemplaren, eller så är de flesta dåliga. Jag säger inte att alla är det, men de jag har sett har inte sett bra ut..:)

jag vet att många är i mot dom sadlarna, bara för att dom är billigare osv.
men jag bryr mig inte vad andra säger, eftersom jag sett sadeln med egna ögon.
har inga bilder när han har sadeln på sig, då jag enbart hade den ett par dagar.
bara bilder när jag rider i den, men då ser man inte hur den ligger.

självklart, har hon kollat sadeln.
annars skulle hon ju själv inte ha den på sin egna häst, så dum är hon faktiskt inte.

angående om den är skön, den är inte skön den är underbar ;D
jag satte mig i den, o satt perfekt.
har en busig och het ponny, där man behöver stöd i sadeln för o sitta kvar på ett bra sätt.
i dressyr sadeln, satt jag perfekt.
hade perfekt sits, bra stöd, och satt där jag satt vill jag lova. :)
den var mycket skön o rida i.
men satt där man satt helt enkelt. :)
helt underbar.

Kan du inte lägga ut en bild när du rider i sadeln?

Jasså? :D fan de låter ju skitbra! har en väldigt skvättig häst som hoppar upp i luften för allting och då behöver jag kunna sitta stadigt XD Den ser väldigt skön ut! Måste måste måste ha den! :D

efter att ha sett denna sadel på bild så är det absolut inget jag skulle rekommendera att köpa!

förstår inte hur man kan vara så blåögd och tro att denna sadel skulle vara gudomlig, men antagligen så har du inte suttit i en riktig sadel om du uppskattar denna så mycket som du skriver.

Hur erfaren är din kompis och vad kan hon om sadlar? Ligger en vid bra på hästen så varför då ens prova en normal? Och dessutom föreslå att man ska padda upp den?

även om hästen inte protesterade direkt så kanske den gör det i långa loppet. ta hjälp av en ERFAREN duktig person med lite livserfarenhet så att det inte blir fel. Du kanske är glad idag över att komma över en sadel för runt 1000lappen, men inte lika glad när hästen får ont i ryggen för att du är för ung för att förstå innebörden om en välliggande sadel.

påstår du att jag vill min häst illa?
tycker du ska tänka efter innan du skriver saker.
jag vill inte min häst illa!!!
och min kompis är riktigt duktig när det gäller att pröva ut sadlar på hästar.
hur vet du att hon inte är utbildad ?
hon är inte lika ung som mig, men bara för att jag är ung är jag fan inte dum.
så ärligt, tänk efter är du snäll innan du säger saker.
du känner inte mig, du vet inte vad jag har för häst eller något.
så du, jag ser nog fan till, att min häst att rätt sadel vill jag lova!!!
bara för att jag hitta en billig sadel, så betyder de inte att den är skit! och ligger dåligt på hästen!!!

skiter i detta forum nu, för de ledde bara till massa dumt snack.
tänker ta hjälp av andra!!!

påstår du att jag vill min häst illa?
tycker du ska tänka efter innan du skriver saker.
jag vill inte min häst illa!!!
och min kompis är riktigt duktig när det gäller att pröva ut sadlar på hästar.
hur vet du att hon inte är utbildad ?
hon är inte lika ung som mig, men bara för att jag är ung är jag fan inte dum.
så ärligt, tänk efter är du snäll innan du säger saker.
du känner inte mig, du vet inte vad jag har för häst eller något.
så du, jag ser nog fan till, att min häst att rätt sadel vill jag lova!!!
bara för att jag hitta en billig sadel, så betyder de inte att den är skit! och ligger dåligt på hästen!!!

skiter i detta forum nu, för de ledde bara till massa dumt snack.
tänker ta hjälp av andra!!!

Varför blir du så arg:confused:
Detta är ett diskussions forum och jag kan verkligen hålla med ovanstående att man kan inte ha suttit i många bra sadlar om man tycker att den är skön.
Vi har haft en hemma, jag slängde den efter en månad för då var den inte användbar längre, stoppningen var knölig och ingen sadelmakare ansåg att den ens var värd att stoppa om.

Så lär av andras misstag så slipper du göra dem själv, en bra sadel kostar tyvärr pengar, mycket pengar, jag hade satsat på en begagnad sadel om jag var du.

Jag hade tur och hittade en sadel för några tusen, hon sålde den billigt eftersom den var repad på bakvalvet, när jag kollade upp vad den kostade ny så höll jag på att trilla av stolen, den kostade över 15000 kr.
Min var inte mycket använd utan hade blivit repad av att en häst gnagt på bakvalvet.
Detta skönhetsfel brydde jag mej inte om, hellre en kvalitets sadel med skönhetsfel än en skitsadel som är utan.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 493
Senast: Edla
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 595
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 015
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad vill han ?
  • GVFÖ 2025
  • Småbarn, vitaminer, kosttillskott?

Hund, Katt, Andra Djur