chabong??(stavning)

Sv: chabong??(stavning)

Antar att du menar chambon. Det är en hjälptygel för att få ner hästens huvud :D

MercedesBenz skrev:
Antar att du menar chambon. Det är en hjälptygel för att få ner hästens huvud :D
okej!!:) inge bra på stavning..:smirk:
bara till att få ner huvudet??då kan man väll lika gärna använda gummisnodd??

StJäRnAn skrev:
okej!!:) inge bra på stavning..:smirk:
bara till att få ner huvudet??då kan man väll lika gärna använda gummisnodd??

De verkar ju på olika sätt, men med syfte att få hästen i form, oftast vid longering.
Bra eller dåligt är en annan fråga.

Chambonen drar inte in näsan på hästen lika mycket tycker jag. Det gör ju gummisnodden.

Skillnaden är att en gummisnodd drar ner och in hästen huvud genom tryck över nacken och i munnen, chambonen ger tryck på nacken och hästen sänker huvdet men ger ingen begränsning i munnen. De hästar jag använt chambon på har sänkt huvudet o sträckt fram näsan vid longering.

Jag har testat chambonen vid ridning oxå. Den funkar likadant då :D

Red oxå på den ngn gång för länge sedan och den fungarar ju fortf som så att hästen inte får upp huvudet. Funkade väl bra då när hästen var stark o körde upp nacken men hade jag varit i samma sits idag hade jag absolut inte löst problemet på det viset.

Annars är det fö inga problem att rida med den, förstår inte varför den bara rekommenderas bara som longeringshjälptygel? Hade ju hellre haft ngt sådant på en häst med osäker ryttare än inspänning/snodd om man nu behöver ngn sådan hjälp.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 898
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Är det någon som provat det? Funkar de? Alltså en munkorg som är av mjukt hönätsmaterial. Har inte hittat nån i Sverige. Sweet net...
Svar
1
· Visningar
223
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 205
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka