Chambon bra eller dålig?

Sv: Chambon bra eller dålig?

bigganl skrev:
Men det är nog ovanligt att det inte fungerar för jag har inte träffat på någon häst än.
*hehe* Precis så sa min vän också.. som hade provat den på X antal hästar med gott resultat. Men det var bara så med min häst, hon är väldigt speciell på vissa bra och vissa mindre bra vis. :smirk:

I vårt fall så fick jag ge upp longeringen, för den ger ju ingenting alls om hästen går som hej kom och hjälp mig. Blir till att RIDA dit formen och musklerna istället. *hepp!*

/JES

Qyenn97 skrev:
Jag uppfattar det inte som att man drar tvunget ner hästens huvud med graman. Om man har den löst så att den bara tar emot när hästen drar upp huvudet så gör man inte det. Och sen när hästen går i form så ska den ju "hänga löst" och inte ha ngn inverkan.

Hur menar du att man får den "i form" med gramanen? Visst, jag är med på att man kan använda den för att hindra hästen från att köra upp huvudet, men vad hjälper det, den hindrar ju nosen från att komma fram också :crazy: man vill ju ha den lång och låg för att få upp ryggen och undersättning bak, särskilt om hästen inte är tillräckligt stadig i formen och vill köra upp huvudet.

På Patsy fungerade den väldigt väl, gjorde precis det jag ville. Blev rund och fin i formen och svarade på drivning med bättre tramp, inte högre fart.

Men det blir nog inte bra på en häst som vill ha stöd på bettet för något sådant erbjuder den inte.

lil-sis skrev:
Men det blir nog inte bra på en häst som vill ha stöd på bettet för något sådant erbjuder den inte.

Å andra sidan går sällan en häst som kräver "stöd i bettet" i riktigt bra form ;) blir oftast lite framtungt.
Enda nackdelen jag kan se med chambon vad gäller den saken är att om man spänner den för hårt eller löst i förhållande till hur känslig hästen är kan den få för sej att konstant spänna huvudet UPPÅT vilket måste vara mycket jobbigt :p

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 540
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: cowgirl81
·
Relationer Sitter och försöker välja musik till en begravning. Och antingen är musiken märklig eller uttjatad eller så är texterna märkliga. En av... 2
Svar
27
· Visningar
939
Senast: BornAgain
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka