Sv: Chaps

Är de i mocka eller skinn?

Bägge kan med fördel tvättas i Cavalclean på låg temperatur (samma som helskodda ridbyxor).

Det är bra att gnugga dom flera gånger under torkningen, som bör ske liggande.

Skinn kan du efteråt smörja med ex. läderbalsam
Mocka kan man borsta med en speciell mockaborste.

Jag tvättar av mina mockachaps med vanlig sadeltvål och de blir jättemjuka och fina :idea: Faktiskt inte alls förstörda, bara man torkar dem där det är varmt.

MEn hur tvättar man shortchaps som är av slitsarkt tyg eller nåt och mocka på insidan?

I mocka tror jag dom var en gång för länge sedan... Jag sköljde upp dom i såpvatten i somras och det enda dom blev är stela. Men jag tror att jag har cavalclean hemma. Tvättar man i maskin eller för hand då? Dom är mer svarta än bruna nu. Tack för tipsen.

/ :)

Du tvättar med CavalClean i tvättmaskinen på ullprogram 30 grader och kort centrifugering.
Lycka till :)

Men det hade jag aldrig tänkt på. Kanon! Nu ska jag hem och tvätta mina helt lerinsmorda mocka-chaps. :bump: :bump: :bump:

/Jane

jag tror mina chaps är av mocka (bra koll ;)).. jag kör dom iaf i tvättmaskinen när dom är alltför smutsiga. smörjer inte in dom på nått sätt efteråt. dom blir lika mjuka efter ett litet tag. :)

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Utrustning Racesafe säkerhetsväst! Jag behöver hjälp! Jag är så jäkla puckad, läste att man kunde tvätta säkerhetsvästen i tvättmaskinen. Sagt och...
Svar
4
· Visningar
366
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Nu är jag lite förvirrad och klockan är sen men jag hoppas någon kan svara här ikväll. Jag ska operera foten i morgon och har fått köpa... 2
Svar
21
· Visningar
984
Senast: Mia_R
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka