Chefen bjuder...

Varför skule man ens vilja knipa åt någon som går något trevligt för andra människor??

Om jag tar av mina privata pengar (oavsett varifrån de privata pengarna kommer) och bjuder mina grannar på kalas. Inte ska väl någon myndighet lägga sig i varken min fest eller gästernas ekonomi.

Det vore i mina ögon helt orimligt!

Fast en privat fest är ju inte likvärdigt med lön. Det är ju ingen förmån. Och även om det var företaget som hade bjudit stort så är det ju ändå inte någon förmån, bolag får ju bjuda sina anställda på tex julbord eller likvärdigt utan att det är en förmån. Mat varje dag är ju en annan femma dock.
Var har du fått från att det är frågan om en fest? Det är en gåva värd x antal 10 000:-. Är inte att ge det privat ses som en form av dold löneförmån då man undslipper förmånsbeskattning?

Var har du fått från att det är frågan om en fest? Det är en gåva värd x antal 10 000:-. Är inte att ge det privat ses som en form av dold löneförmån då man undslipper förmånsbeskattning?
Inte som jag tolkar det, chefen har ju redan skattat för gåvan.

Det är ju omständigheterna och förutsättningarna i det enskilda fallet som avgör det, och ingen av oss här har ju någon möjlighet att bedöma eller ens känna till omständigheterna.

Fast en privat fest är ju inte likvärdigt med lön. Det är ju ingen förmån. Och även om det var företaget som hade bjudit stort så är det ju ändå inte någon förmån, bolag får ju bjuda sina anställda på tex julbord eller likvärdigt utan att det är en förmån. Mat varje dag är ju en annan femma dock.
Mja, är julfesten för lyxig kan det anses vara en förmån. Samma om det festas för ofta.

"chefen bjuder flott" tyckte nog jag var svårt att tolka som något annat än festligheter eller möjligen en resa eller upplevelse?

Skatteverket bryr sig inte om vad du gör med din lön. Men om den som sedan blir bjuden på något som motsvarar lön så ska ju den personen i sin tur skatta för pengarna. Och det oavsett om de betalats ut kontant eller som annan ersättning. Om jag t ex säger till snickaren att jag bjuder honom till Mallis om han lägger om mitt tak så är ju resan lön för utfört arbete. Alltså ska han skatta för inkomsten och jag ska betala arbetsgivaravgift.
Jag håller med. Bedömningen om ersättningen ska vara skattepliktig bör vara den samma oavsett om betalningen sker pengar företagaren skattat för eller från företaget,

Om jag t ex säger till snickaren att jag bjuder honom till Mallis om han lägger om mitt tak så är ju resan lön för utfört arbete. Alltså ska han skatta för inkomsten och jag ska betala arbetsgivaravgift.
Fast då är ju resan ISTÄLLET för lön. Dvs det är lönen.
Om någon istället bjuder personer, med privata pengar, på personernas fritid känns det inte lika klart. Det är inte ersättning för något konkret. Möjligen av tacksamhet.

Men beskattas för något som man gör privat känns helfel i mitt huvud.

Fast då är ju resan ISTÄLLET för lön. Dvs det är lönen.
Om någon istället bjuder personer, med privata pengar, på personernas fritid känns det inte lika klart. Det är inte ersättning för något konkret. Möjligen av tacksamhet.

Men beskattas för något som man gör privat känns helfel i mitt huvud.

Nej, det är inte glasklart åt något håll. SKV kommer då att titta på om gåvan i själva verket är tänkt ersättning för arbete där själva syftet med att ge en gåva är att undkomma skatt. Men de omständigheterna framgår inte i detta fall.

Vill man undvika risken så tackar man nej till stora gåvor från dem man har eller nyss haft ett anställningsförhållande till. Är det i själva verket ersättning för väl utfört arbete bör företaget kunna utge bonus eller löneökning som motprestation.

Om arbetsgivaren betalar med privata medel, egen lön, så har denne betalat in först arbetsgivaravgifter och sedan löneskatt för dessa pengar.

Om det är en löneförmån, alltså likställt med lön, skall företaget betala in arbetsgivaravgifter och sedan löntagaren löneskatt. Men företaget använder då för detta oskattade medel från företaget och inte privata skattade pengar.

Så det bli ett nollsummespel, lika mycket betalas in i skatt oavsett. Dock om arbetsgivaren har något smart skatteupplägg som gör att denne kommer undan en del av skatten för egen del kan det kanske ses på annorlunda och då kommer beloppen in och även gåvans karaktär.

Ett liknande exempel är när jag har närstående som hjälper så betalar jag dem alltid "svart", alltså utan kvitto och med privata medel. Det är helt enligt reglerna, skatten betalas in genom att jag inte kan dra av lönen utan får lägga den till min egen inkomst istället.

Senast ändrad:
Om arbetsgivaren betalar med privata medel, egen lön, så har denne betalat in först arbetsgivaravgifter och sedan löneskatt för dessa pengar.

Om det är en löneförmån, alltså likställt med lön, skall företaget betala in arbetsgivaravgifter och sedan löntagaren löneskatt. Men företaget använder då för detta oskattade medel från företaget och inte privata skattade pengar.

Så det bli ett nollsummespel, lika mycket betalas in i skatt oavsett. Dock om arbetsgivaren har något smart skatteupplägg som gör att denne kommer undan en del av skatten för egen del kan det kanske ses på annorlunda och där kommer beloppen in och även gåvans karaktär.

Fast det spelar ingen roll om det är ett nollsummespel.

Du får inte betala kontant ersättning eller saker till någon som gjort arbete åt dig utan att denne redovisar det som inkomst, det är vad som kallas svartjobb.

Knäckfrågan är bara om det kan ses som ersättning för utfört arbete eller inte och den risken är stor om man har ett anställningsförhållande mellan parterna åt det håll som beskrivs.

Fast det spelar ingen roll om det är ett nollsummespel.

Du får inte betala kontant ersättning eller saker till någon som gjort arbete åt dig utan att denne redovisar det som inkomst, det är vad som kallas svartjobb.

Knäckfrågan är bara om det kan ses som ersättning för utfört arbete eller inte och den risken är stor om man har ett anställningsförhållande mellan parterna åt det håll som beskrivs.
Det får jag visst det, för närstående är det som jag skrev helt enligt reglerna. Svartjobb är när inte skatten betalas in vilket den görs i detta fallet oavsett upplägg. Är det med säkerhet en del av lönen är det bokföringsmässigt fel men någon skatt har inte undanhållits skatteverket, här är det i form av en frivillig gåva utanför lönen och eftersom skatten är betald har jag väldigt svårt att se att något fel begåtts ur skattesynpunkt och knappast ur bokföringssynpunkt heller.

flott privat, ska det då förmånsbeskattas?

Nej, det ska inte beskattas. Har chefen tagit redan skattade pengar att betala med så är det ju redan skattat för? Skillnad är om chefen försöker göra avdrag för det. Eller att denne har bett er utföra en motprestation för att få ta del av gåvan. Då ska det ju ses som en form av lön.
Eller förstår jag din fråga fel?

Nej, det ska inte beskattas. Har chefen tagit redan skattade pengar att betala med så är det ju redan skattat för? Skillnad är om chefen försöker göra avdrag för det. Eller att denne har bett er utföra en motprestation för att få ta del av gåvan. Då ska det ju ses som en form av lön.
Helt rätt. Frågan är om man ska tolka det med motprestation? Säg att chefen bara bjuder de han anser göra ett extra bra jobb?

Helt rätt. Frågan är om man ska tolka det med motprestation? Säg att chefen bara bjuder de han anser göra ett extra bra jobb?

Det spelar ingen roll egentligen, har chefen inte uttalat sagt att "gör ni det här så får ni..." Så är det inte fråga om lön/ersättning utan en gåva av ren självbekostad tacksamhet/uppskattning.

Men det är just det som är grejen. Om man belönas för bra arbete genom gåvor av arbetsgivaren är det att betrakta som inkomst av tjänst. Så det är en dålig ersättningsmodell om chefen gör det privat. Alla utom staten förlorar på krånglandet.

Det spelar ingen roll egentligen, har chefen inte uttalat sagt att "gör ni det här så får ni..." Så är det inte fråga om lön/ersättning utan en gåva av ren självbekostad tacksamhet/uppskattning.

Nej, sätter man det i system blir det till och med tvärtom. Då betraktas det till 100% som inkomst av tjänst. I det specifika fallet är det dock svårt att bedöma, det beror på omständigheterna.

Obs. Huvudregeln är att det INTE får vara ett sätt att komma undan förmånsskatt, för då är det ju alldeles uppenbart något som kommer av anställningsförhållandet. Om den motiveringen ens yppats så är man på hal is.

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart är det dags för det årliga medarbetarsamtalet....Och jag vill inte...Chefen är knepig; vill ha feedback på sitt arbete men blir...
Svar
16
· Visningar
1 297
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 495
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Min man jobbar som personlig assistent i ett privat företag. Han har varit på samma jobb i snart fem år, och blir då sjukt utnyttjad...
Svar
18
· Visningar
1 075
Skola & Jobb Behöver era tips på att hantera att man blir utfryst av en kollega. Finns det något snyggt sätt man kan ta det med kollegan eller göra... 2
Svar
21
· Visningar
2 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Husvagnsrenovering
  • Dejting

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka