Chefskontakt vid distansarbete

Hur ofta har ni som är anställda och jobbar hemifrån nu under pandemitider personlig kontakt med er chef? (alltså utöver eventuella gruppmöten). Tar chefen kontakt med dig och stämmer av regelbundet? Tycker du att kontakten funkar bra eller dåligt?

Jag började på mitt nuvarande jobb för ett drygt år sedan, strax innan pandemin bröt ut (så jag kan inte jämföra med hur det fungerade innan), men på drygt ett år så har jag haft personlig kontakt med min chef två gånger. Ett medarbetarsamtal online förra våren, och så ringde han faktiskt upp mig i höstas en gång och frågade hur det gick att jobba hemifrån. "Bra" svarade jag, sen var det inte mycket mer med det. Jag tycker att det är lite i minsta laget (vad ska han bedöma min lönesättning på t ex :confused: ) men det kanske är vanligt att det funkar så?....
Chattar då och då, jag har 2 som kan kvalificera som chef i detta sammanhang. Vi har kanske kontakt någon gång i veckan eller 2 sammanlagt, mest kort meddelanden. Jag har även talat med båda vid några tillfällen på telefon, mest i jobbärenden men vi har en hyfsat god kontakt och vill jag kan jag alltid ringa.


Jag har dessutom haft ett medarbetarsamtal och ett lönesamtal sammanlagt under pandemin. Plus ett obegripligt möte med med en nu mammaledig chef som gick ut på att jag inte fick komma till jobb utan godkännande från henne då jag jobbade hemifrån precis vid starten för pandemiåtgärderna. Det samtalet kändes direkt onödigt och aggressivt men hon var väl rädd eller något. Jag kontaktade inte någon för godkännande när jag skulle in till kontoret för första gången under pandemin, det var några månader senare så det kändes inte direkt aktuellt.

Vi har dessutom 3 korta gruppmöten i veckan och ett längre varannan vecka.
 
Ni är också många som skriver om väldigt täta gruppmöten. Intressant! :)

Vi är tre personer som jobbar tillsammans, men vi tre har inte haft några uppstyrda möten utan setts online nån gång då och då, kanske nån gång i månaden. Den större arbetsgruppen, dvs alla som tillhör samma chef, har möte en gång i månaden av typen "information från chefen", så de mötena består bara av att chefen pratar och resten av gänget är mute-ade.

Jag tror faktiskt att det är enklare att jobba tillsammans om man ses och stämmer av regelbundet. Speciellt när man förväntas jobba med samma saker och samma rutiner.

Jag ser mig själv som chefslös i praktiken, vilket jag kan tycka är både fördelar och nackdelar med. Men jag saknar faktiskt att ha en bra chef.
 
Jag har nog bara haft ett samtal från min chef som varit i form av ”hur har du det” sen i mars. Förutom det har vi haft utvecklingssamtal som vi brukar.

Dessutom har vi haft några samtal som är initierade av mig angående problem som uppstått på arbetsplatsen.
Men min chef är chef över drygt 20 personer i 3 olika team. Hen har lite eller inget med min vardag att göra så det kanske inte är så konstigt ändå!
 
Jag och chefen stämmer av en gång i veckan nu när jag jobbar hemifrån. Det är mycket tätare kontakt än när jag jobbade på mottagningen, då vi i stort sett bara stämmer av på arbetsplatsträffarna som sker tre gånger per termin i helgrupp (vi är 5 kollegor på mottagningen). Jag tror min täta kontakt nu åtminstone delvis beror på att jag är deltidssjukskriven så jag har minimal kollegial samverkan. Jag stämmer också av med verksamhetschefen ungefär lika ofta, men det är mest för att vi är vänner också...
 
Ja, gruppmöten har vi dagligen på morgonen och sedan ett lite större avdelningsmöte en gång i veckan. Men då är alla med, så alla frågor är inte lämpliga att sondera eller uppfatta i den typen av forum.
 
Min chef har ”check in” möten han kallat på var 3dje vecka där han och jag pratar om hur det är generellt jobbmässigt och privat om man vill genom videosamtal.
 
Ni är också många som skriver om väldigt täta gruppmöten. Intressant! :)

Vi är tre personer som jobbar tillsammans, men vi tre har inte haft några uppstyrda möten utan setts online nån gång då och då, kanske nån gång i månaden. Den större arbetsgruppen, dvs alla som tillhör samma chef, har möte en gång i månaden av typen "information från chefen", så de mötena består bara av att chefen pratar och resten av gänget är mute-ade.

Jag tror faktiskt att det är enklare att jobba tillsammans om man ses och stämmer av regelbundet. Speciellt när man förväntas jobba med samma saker och samma rutiner.

Jag ser mig själv som chefslös i praktiken, vilket jag kan tycka är både fördelar och nackdelar med. Men jag saknar faktiskt att ha en bra chef.
Tack och lov för gruppmötena, annars hade jag känt att jag knappt hade kollegor i min närmsta avdelning :) började 2 veckor innan hemarbetets start.

Sen har jag möten i olika konstellationer ca halva arbetstiden men då i andra grupper. Närmsta kollegorna har jag avstämning med ytterligare några gånger i veckan.
 
Har väldigt sällan enskilda samtal med min chef. Vi har gruppmöten varje vecka och sen finns såklart chefen tillgänglig vid behov men i min verksamhet rullar det mesta på. Har inte behov av några regelbundna avstämningar direkt.
 
Vi har avdelningsmöte varje vecka, och avstämning i de mindre samarbeteskonstellationerma inom respektive ämnesområde varannan.

Utöver det har min chef avsatt en halv dag i veckan där man kan boka in allt från korta checkar av enskilda projekt till att bara "prata av sig" lite om man vill.

Vi är en avdelning med ca 20 personer, varav de flesta jobbar som projektledare för egna sakfrågor eller expertstöd åt de andras.
 
Vi har morgonmöten hela enheten varje dag. Sen har vi individuella månadssamtal mer strukturerat utifrån en mall. Då har vi även haft ergonomigenomgång var frågor man skulle fylla i och identifiera arbetsmiljörisker i hemsarbetet. Chefen brukar också vara med på vårt teammöte en gång i veckan. Därutöver kan man alltid boka in extra möte själv om behov uppstår. Under en period jag var deltidssjukriven efter jag hade covid så hade jag en kort daglig avstämning med min chef för att stämma av hur det fungerade och om jag behövde någon ytterligare anpassning i arbetsuppgifter.
 
Nu jobbar jag visserligen mest på plats, men de dagar jag jobbar hemifrån har vi tät kontakt. Vi är en liten arbetsgrupp som jobbar väldigt tight, med en platt struktur.
 
Hur ofta har ni som är anställda och jobbar hemifrån nu under pandemitider personlig kontakt med er chef? (alltså utöver eventuella gruppmöten). Tar chefen kontakt med dig och stämmer av regelbundet? Tycker du att kontakten funkar bra eller dåligt?

Jag började på mitt nuvarande jobb för ett drygt år sedan, strax innan pandemin bröt ut (så jag kan inte jämföra med hur det fungerade innan), men på drygt ett år så har jag haft personlig kontakt med min chef två gånger. Ett medarbetarsamtal online förra våren, och så ringde han faktiskt upp mig i höstas en gång och frågade hur det gick att jobba hemifrån. "Bra" svarade jag, sen var det inte mycket mer med det. Jag tycker att det är lite i minsta laget (vad ska han bedöma min lönesättning på t ex :confused: ) men det kanske är vanligt att det funkar så?....
Ja, det är samma för mig. Min chef har mailat mig två gånger under pandemin. Sen har jag ringt ett par gånger när jag behövt hjälp med saker (typ bemanning, som jag inte är behörig att lösa). Hälsan tiger still, har jag tänkt. Är det inga problem finns ingen orsak att höra av sig.
 
Oj vad ni har tät kontakt med era chefer! :eek:
Min magkänsla av att två gånger per år är lite väl sällan kanske inte är helt galen då... :D
Som sagt, det beror ju på jobbet, hur nära man jobbar ihop. Jag och min chef har inga projekt ihop, så vi stämmer bara av kring bemanning, men det finns annars ingen anledning att höras. Han sköter sitt jobb och jag mitt.
 
Ja, det är samma för mig. Min chef har mailat mig två gånger under pandemin. Sen har jag ringt ett par gånger när jag behövt hjälp med saker (typ bemanning, som jag inte är behörig att lösa). Hälsan tiger still, har jag tänkt. Är det inga problem finns ingen orsak att höra av sig.

Ja, det är olika upplägg i olika arbetsmiljöer. Jag tänker nog mest att kontakten bör kunna vara ungefär lika frekvent nu som innan pandemin om man tar bort det där sociala hälsa i korridoren-momenten som försvinner.

Om pandemin drastiskt förändrat mängden kontakter med arbetsinnehåll kanske det finns anledning att fundera.
 
Ja, det är olika upplägg i olika arbetsmiljöer. Jag tänker nog mest att kontakten bör kunna vara ungefär lika frekvent nu som innan pandemin om man tar bort det där sociala hälsa i korridoren-momenten som försvinner.

Om pandemin drastiskt förändrat mängden kontakter med arbetsinnehåll kanske det finns anledning att fundera.
Absolut. Vi hade ingen kontakt innan heller, så det är ingen skillnad egentligen. Jag vet att jag kan höra av mig om det dyker upp problem jag inte kan lösa, men i den normala verksamheten finns ingen anledning till kontakt egentligen.
 
Vi har avdelningsmöte varannan vecka och så hörs vi via mejl i princip varje eller varannan dag. Detta är 9 gånger av 10 för att jag är ny och inte helt känner mig säker på att ta alla beslut även om jag har rätt att ta dessa. Ofta är dessa mejl formulerade "hej! Nu har jag tänkt göra x och y för att underlätta z. Har informerat kollegor. Låter det bra?"
 
Avdelningsmöte varje måndag för att stämma av "hur vi har det" sedan hörs vi oftast flera gånger under veckan, men om vi är väldigt upptagna med annat så kanske det går någon vecka innan man hörs enskilt. Vi är en liten av delning på 4 personer och en chef, så hen är tillhälften medarbetare. Hen är dessutom en bra och närvarande chef så det är bara att ringa om man behöver gå lite hjälp med att reda ut jobbet eller tankarna (kring arbetet).
 
Jag bytte avdelning inom samma organisation när vi hade jobbat hemifrån ungefär sex veckor förra året. Bytte då till en avdelning med en chef och, i stort sett, samtliga kollegor som jag redan jobbat med en omgång förut. Jag och min chef (och chefen med de övriga medarbetarna också) har en halvtimme varannan vecka enskild avstämning där han kollar av hur det går, vad vi gör och hur vi mår, typ. Utöver det har vi "vanliga" möten både i helgrupp och i mindre arbetsgrupper som rör projekt och uppdrag vi jobbar med, så jag tycker vi har bra kontakt. Vi har vissa arbetsuppgifter som behöver utföras på kontoret, så vi har träffats IRL några gånger också. I höstas hade vi till exempel lönesamtal IRL på hans rum, då var pandemin lite lugnare just här där vi bor.

På ett sätt nästan bättre än innan corona, då träffades man i fikarummet och lunchrummet, pratade Melodifestivalen och hockey och Robinson, typ, men jag upplever det mycket enklare att faktiskt ta upp problem med chefen i de här korta avstämningsmötena. När vi var på kontoret hade man antingen fått ta det i helgrupp, eller på chefens rum som är extremt lyhört så alla hör vad man säger.

Min förra chef gjorde likadant när hon skickade hem oss. Men där var jag ju som sagt bara kvar i sex veckor efter att vi började jobba hemma.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 669
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 939
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 703
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 487
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp