Chevinal Plus

S

Sesselja

Ni som använder det, av vilken anledning använder ni det? Vad fodrar ni hästen med för övrigt?
 
Hästen får :
Hö, havre, betfor och Chevinal.

Får det för att det är det tilläggsfoder hon har fungerat bäst på... Fått blankast päls osv...
 
Aha! Låter bra, ungefär så tänkte jag göra med min häst.
 
Är det alltså för att ni inte er ett "komplett kraftfoder" (t ex fibergi, hippo) som ni tillsätter Chevinal Plus?
 
Jag använde det förut.
Men bytte till svensk mineralfoder efter att en agronom rådde att fodra med svenskt mineralfoder, för det var anpassat till de svenska hästarna, sa hon.
 
Jag använde det förut.
Men bytte till svensk mineralfoder efter att en agronom rådde att fodra med svenskt mineralfoder, för det var anpassat till de svenska hästarna, sa hon.

Aha! Fast jag har en häst som är född på Island, så det är antagligen inget för mig.
 
Men din häst äter väl inte foder från Island?! Det är ju för att FODRET är tagit i Sverige, och mineralfodrena är anpassade till de brister/tillgångar det svenska fodret har.
 
Men du importerar väl inte isländskt foder?!
Äter din häst svenskproducerat foder, så är det ju det fodret de svenskproducerade mineralerna är anpassade för.
 
Men tror ni att det kan vara en god idé att blanda Chevinal Plus i betfor eftersom det är det enda han får nu?
 
Var köper du det mineralfoder som du ger din häst då? Vad är det för skillnad på det och Chevinal Plus?
 
I ett mineralfoder får du ju med macromineraler (Ca, P, Mg) men det får du inte i Chevinal Plus.
 
För tillfället har jag fodrat med Dalvik kvarns pelletterade mineralfoder.
Jag kan inte vad det är för skillnad, litade bara på agronomen som rådde till att ge svenska vitaminer och mineraler.

Förut hade jag Kraffts mineraler.
 
Jag ger Chevinal Plus i betforn för att han behöver vitaminer helt enkelt. Sen beror det ju på om man behöver mer. Jag har en uträknad foderstat och har mineralbehoven täckta på annat håll och är då ute efter vitaminerna bara vilket finns i just detta tillskott.
 
Hej
Tänkte själv börja ge Chevinal Plus.
Jag är ute efter vitaminerna och Chevinal Plus var bra just för att det inte innehåller kalcium och fosfor.
Kalcium har jag redan för mycket av, så för att få ordning på kvoten ger jag fosforbalans separat.
Jo, jag tror jag ska köpa Chevinalen redan idag.
 
Jag gav min häst Chevinal Plus innan, när han fick havre och betfor. Men sen så slutade jag med det när jag började ge Fibergi. Nu ska jag återgå till betfor och tänker därför även återgå till Chevinal Plus. Tack för alla svar! :bow: :)
 
Det verkar alltså som att de som inte ger sina hästar ett komplett kraftfoder (t ex fibergi, krafft, hippo) tillsätter Chevinal Plus för att hästen ska få de vitaminerna. Ska åka och köpa Chevinal Plus nu!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vad skulle ni säga är fördelen med att använda en hovslagare som är godkänd av Jordbruksverket? Vad krävs för att bli godkänd och...
2
Svar
32
· Visningar
1 985
Senast: fio
·
Hästvård Någon mer som upplever att hästarna är trötta av pälssättningen redan nu? Min är sedan några veckor tillbaka. Till och med kollat temp...
Svar
10
· Visningar
1 046
Senast: Sirap
·
Tjatter Vad har du gjort för naturen/miljön idag? Själv låter jag löven ligga kvar i trädgården som skydd för insekter och smådjur plus att det...
Svar
4
· Visningar
320
Senast: Tilly_85
·
Foder & Strö Hej! tänkte ge min häst anis som en smakförhöjare då hon är extremt kräsen. Har köp hela anis frön men tänker att det är bäst att mala...
Svar
3
· Visningar
624
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp