Bukefalos 28 år!

Chihuahua storlekar?

mullaan

Trådstartare
Har länge längtat efter ett eget djur, är uppväxt med dom och nu vill jag ha mitt eget, men man får vara lite realistisk så hund får det börjas med :laugh:
Har träffat flera Chihuahuor och fastnat en aning för dom, gillar när dom tyr sig till en och låter annars som dom skulle passa mig :grin:

NU täntke jag höra med er kloka där ute och framför allt ni som har/har haft denna ras, vad har dom för storlekar oftast på allt möjligt, halsband, täcken och VART hittar man saker till dom? Jätte svårt att hitta något i den storleken tycker jag :confused: Svara gärna på något liknande detta.. :bow:

Kön:
Vikt:
strl täcke:
Strl Halsband:
Strl Bädd:
Vart:
 
Senast ändrad:
Sv: Chihuahua storlekar?

Tycker varenda djuraffär har halsband, kläder och täcken till så små hundar så det kan nog inte vara svårt att hitta.
 
Sv: Chihuahua storlekar?

jag har två stycken små liv :) helt underbara hundar enligt mej och min sambo.
jag har innan haft colllie, amstaff/dogoargentino/grand danior och en border collie men chihuahuan vinner lätt för mej.
sambon har haft många schäfrar innan.

i min stad finns inte så stort utbud med halsband, täcken, selar mm till dem men grannstaden har :) nu har jag inte många mil dit så för mej är det inget hinder.

vi använder inga halsband till våra. dem har alltid sele.

jag PMar dej vart.
 
Sv: Chihuahua storlekar?

När jag hade chihuahua så handlade jag i princip allt över nätet. Finns mycket större utbud på nätet än i butikerna
 
Sv: Chihuahua storlekar?

Tycker varenda djuraffär har halsband, kläder och täcken till så små hundar så det kan nog inte vara svårt att hitta.

Om man har hund i storlek med terrier, papillon eller cavalier finns det en del att tillgå, men chihuahua i riktig storlek (under 3 kilo) är faktiskt svårt att hitta.


Det jag kan rekomendera är:
Halsband
Red Dingo, finns i många färger och är ändringsbart, dock för stort till 8-12 veckors valpar. Enligt vår erfarenhet mycket mer hållbara än andra märken med liknande modeller. Finns flest att välja på globaldogshop, dock utlänskt men det brukar inte bli dyrare, men finns även i sverige.
Sele
"Väst-sele" (på bild), min är från pinkholic och köpt på doggie.se, finns i storlek från 0,7kg, går dock inte att ha på hane.
K-9 sele, fungerar dock på hane om man vill det
Koppel
De flesta som finns att köpa är för korta, de ska vara 180 cm eller längre och max 1,5cm brett, Hööks har ett som finns i rött och brunt som jag kan rekomendera.
Täcke
Hurtta , minsta storleken, passar hundar ca 2,2-3,2kg
Jag rekomenderar inte nån av de stickade tröjorna av den andleningen att de sitter ofta väldigt dåligt, åker ner över bogen osv, vill/behöver man ha tröja/täcke på hunden inne brukar det vara bäst att sy en egen i fleece.
Bädd
De flesta kattkorgar brukar vara bra storlek, gärna med en bit fleecefilt i, men helst kommer den vilja sova i knät;)

Jag (vi, min mamma och jag) har totalt 9 vavvor hemma nu, har två ute på foder, och har sålt och fött upp runt 15 stycken.
Det är verkligen en jätterolig ras att ha, väldigt personliga och intelligenta, men man får vara noga med att köpa från en seriös uppfödare med friska och mentalt bra hundar då det finns en del mentalt svaga och rädda hundar, och då blir det svårare både för dig och hunden.

Du får gärna PM:a om det är något mer du undrar:laugh:
74270_529306293763572_1417893763_n.jpg
 
Sv: Chihuahua storlekar?

Min chihuahua har mellan 25-35 cm i täcken beroende på vad det är för något täcke. Tröjor funkar 25 cm normalt sett i, men när det kommer till jackor så blir 25 cm för tajt runt midjan på henne så då måste vi gå upp en storlek.

Halsband ligger på 20-25 cm. Men jag har normalt sett bara sele på henne.

Handlar mycket online, men även i hundbutikerna i stan. Men det måste vara riktiga hundbutiker. Zooaffärerna är inte alls så bra på små storlekar.
 
Sv: Chihuahua storlekar?

Min är inte renrasig, utan korsning med Papillon, men håller Chihuahuamått..

Kön: Tik
Vikt: Nu 4kg (7mån)
strl täcke: 30cm
Strl Halsband: 30-35cm, Sele 35cm
Strl Bädd: Ligger för det mesta i soffan/sängen..:angel: Men annars delar hon med storhunden..
Vart: Närmsta storstaden har mycket för småhund i sina butiker. Jag har både Djurmagazinet och underbara Charlies Häst & Hund + Hööks till hand..:love:

Mvh Domino_s
 
Sv: Chihuahua storlekar?

Inga problem att hitta täcken! Jag har en "stor" vavva, ganska lång rygg men korta ben. Täcken har han 25 i, har köpt hem en del från Gekås som är på tok för små så det finns verkligen små storlekar.

Har halsband från citygross (långhårig, så halsband spelar kvitta :p )
Och jh collection täcke från hööks!

Han väger 3 kilo.
 
Sv: Chihuahua storlekar?

Dressyr_flicka: Ojj va mycket bra fakta!:d det kommer jag få bra nytta av, tackar så mycket för informationen! Och jag tycker också att dom verkar vara helt underbara, skulle passa mig bra med en sån ras! Har ju redan läst på den såklart på Skk's hemsida osv och ja, det kan nog inte bli bättre! :love: :banana:
Och vääääldigt söta hundar! Har nog fäst mig lite vid black n' tan färgen ^^
 
Sv: Chihuahua storlekar?

Min chihuahua har mellan 25-35 cm i täcken beroende på vad det är för något täcke. Tröjor funkar 25 cm normalt sett i, men när det kommer till jackor så blir 25 cm för tajt runt midjan på henne så då måste vi gå upp en storlek.

Halsband ligger på 20-25 cm. Men jag har normalt sett bara sele på henne.

Handlar mycket online, men även i hundbutikerna i stan. Men det måste vara riktiga hundbutiker. Zooaffärerna är inte alls så bra på små storlekar.

_
Vart beställer du som mest på? :d Och varför tycker du sele är bättre än halsband? :angel:
(Är allmänt nyfiken så inget elakt menat eller så)
 
Sv: Chihuahua storlekar?

Min är inte renrasig, utan korsning med Papillon, men håller Chihuahuamått..



Mvh Domino_s

ååh hööks! Vilken lyx, hööks är en av mina favoriter!:love: Jag har som mest 7 mil till närmsta hööks tror jag! :cry:
Men jag får väl nöja mig med Gekås 3 minuter bort :angel:
Tack så mycket för svaret! :idea:
 
Sv: Chihuahua storlekar?

Inga problem att hitta täcken! Jag har en "stor" vavva, ganska lång rygg men korta ben. Täcken har han 25 i, har köpt hem en del från Gekås som är på tok för små så det finns verkligen små storlekar.

Har halsband från citygross (långhårig, så halsband spelar kvitta :p )
Och jh collection täcke från hööks!

Han väger 3 kilo.

Jaa, Gekås kollade jag på för någon dag sen och då hade dom bara ett täcke tror jag, men de ändras ju hela tiden :)
jaha, Citygross har inte jag tänkt på, smart! :idea:
 
Sv: Chihuahua storlekar?

Halsband: 20cm
Täcken: 22cm (svårt att hitta bra passform och nog litet)
Bädd: Storlek kvittar sålänge den är varm och gosig, duntäcke ihopknölat på golvet favorit :D

Hane 1,85kg

Tycker varenda djuraffär har halsband, kläder och täcken till så små hundar så det kan nog inte vara svårt att hitta.

Det är svårare än man tror om man har en liten en. Spec om man vill ha ett funktionellt utan luvor och massa krimskrams.
 
Sv: Chihuahua storlekar?

Vart beställer du som mest på?
http://www.lechien.se/
http://www.pinkdog.se/

Och varför tycker du sele är bättre än halsband?
De flesta chihuahua har en för liten luftstrupe, vilket gör att de ibland får lite svårt att andas. Därför tycker jag att det är bättre med sele på chihuahua, så att man inte lägger extra press på halsen. Det är min alldeles egna åsikt och jag känner massor med människor som har vanligt halsband på sina vavvor utan problem. Men jag gillar sele bättre.
 
Sv: Chihuahua storlekar?

Halsband: 20cm
Täcken: 22cm (svårt att hitta bra passform och nog litet)
Bädd: Storlek kvittar sålänge den är varm och gosig, duntäcke ihopknölat på golvet favorit :D

Hane 1,85kg



Det är svårare än man tror om man har en liten en. Spec om man vill ha ett funktionellt utan luvor och massa krimskrams.

Det tycker jag med, men lutar mot sele för det verkade bättre och det är ju det bästa för hunden som går först :) Men tack så jätte mycket för svaren, Säng lutar på en sån iglo, tro det kan vara något :grin: Allt är ju så litet :p
Alla tips och svar är ju bra att få, de sägs ju att man aldrig blir full lärd :idea:
 
Sv: Chihuahua storlekar?

http://www.lechien.se/
http://www.pinkdog.se/


De flesta chihuahua har en för liten luftstrupe, vilket gör att de ibland får lite svårt att andas. Därför tycker jag att det är bättre med sele på chihuahua, så att man inte lägger extra press på halsen. Det är min alldeles egna åsikt och jag känner massor med människor som har vanligt halsband på sina vavvor utan problem. Men jag gillar sele bättre.

okajj, jo jag förstår dig.. kommer nog också använda det, för hunden skull :)
Åsikter är bra ;)
 
Sv: Chihuahua storlekar?

Har ju inte fullt så små hundar som chihuahua, mina är ~5kg i vuxenvikt. Men, när de var valpar var jag stamkund på kattavdelningen. Lagom stora halsband och leksaker. (Det ironiska i det hela är att min katt däremot är för stor för kattsakerna :D )
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 317
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 615
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 733
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Känner jag behöver lite tips/råd/input här.. Eller skriva av mig åtminstone! Vi har från innan en ettårig corgihane. Något osäker av...
Svar
18
· Visningar
1 914
Senast: mazariin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp