Bukefalos 28 år!

Sv: Chihuahua

Ja det har jag . plus att jag kollat upp det där .
På svt har dom haft ett eller två program om chihuahuor , dom har jag inte sett men min mamma gjorde och där pratade dom om hur chihuahor blivit en trend och hur många människor det är nu som köper dom pga det .
Men dom programen vet jag inte så mycket om .

Men sen såg jag ett program på tv4 för inte så länge sen . Det var åxå om vilken trend det blivit , och särskilt det här med att dom blivit små dockor för vissa.
Där åkte dom till en Chihuahua uppfödare som hållt på väldigt länge och hon pratade om att chihuahor Inte behöver täcke.
P.g.a att dom är som andra hundaar .
 
Sv: Chihuahua

Jag nämnde ingenting om trend... Jag köpte min innan det var en trend!!!!
Han är ingen docka för mig, den åldern har jag passerat för länge sen. Om du nånsin mött honom kanske du förstått. Och som jag sa innan så kommer chihuahuan ursprungligen från Mexico. De är ökendjur som är vana vid VÄRME inte KYLA!! Deras kroppar är byggda för att klara ett varmt klimat och leta skalbaggar och dylikt under mark.
Och jo han behöver täcke... Precis som vissa människor fryser mer än andra.

"Och i en perfekt värld ringer ingen till BRIS"
 
Sv: Chihuahua

Att du inte tog med den sötaste dvärghunden! :eek:

Petit brabancon :D
Petit%20brabancon.jpg
 
Sv: Chihuahua

MercedesBenz skrev:
Jag nämnde ingenting om trend... Jag köpte min innan det var en trend!!!!
Han är ingen docka för mig, den åldern har jag passerat för länge sen. Om du nånsin mött honom kanske du förstått. Och som jag sa innan så kommer chihuahuan ursprungligen från Mexico. De är ökendjur som är vana vid VÄRME inte KYLA!! Deras kroppar är byggda för att klara ett varmt klimat och leta skalbaggar och dylikt under mark.
Och jo han behöver täcke... Precis som vissa människor fryser mer än andra.

"Och i en perfekt värld ringer ingen till BRIS"

Nej , har jag nånsin sagt att du köpte din hund p.g.a trend ? Nej! Jag har inte snackat något om dig så kan vi fortsätta på det vi pratat om tidigare. Fortfarande är chihuahorna vana vid kallt nu eftersom dom är uppfödda här , antagligen ?
Vi har olika åsikter, du gillar att klä din hund och jag tycker det är taskigt eftersom dom inte är vana eller ens behöver det.
Jag har inte sagt något om att det inte kan variera från hund till hund ? Din hund kanske är ovanligt "frussen" vad vet jag ? Som sagt jag har inte träffat din hund, och har inte påstått något om den tidigare heller.

Vadå "Och i en perfekt värld ringer ingen till BRIS" , har inte snackat ngt om någon perfekt värld .
 
Sv: Chihuahua

Är en chihuahua hund skällig?
Tror ni att det funkar att ha en chihuahua i ett studentrum/studentlägenhet??

Min pappa tror att om man köper en hund så kommer den bara att stå och skälla på rummet??

Vad tror ni om detta?

Mycket tacksam för svar då jag gärna vill äga en chihuahua!
 
Sv: Chihuahua

Allt beror ju på hur den fostras...
Min kille skäller om han hör något konstigt annars är han tyst. Min valp som jag har av annan större ras skäller mycket mer.
 
Sv: Chihuahua

Tycker du drar alla hudar lite över en kam. Jag har en jackrussell, jag vill inte ha täcke på honom men jag måste för han fryser om det är kallt och snö.
Det är väldigt individuellt om hunden behöver täcke eller inte, det bor en nakenhund nära mig och den har aldrig täcke på sig och verkar inte frysa. Om mecedes hund fryser utan täcke är det klart att den ska ha ett, precis som att en hund som inte fryser kan vara utan.

Nu menar jag riktiga täcken, inte tröjor och annat som är till för att hunden ska se söt ut, utan kläder som verkligen värmer.
 
Sv: Chihuahua

Chihuahua har väl ingen underull eller har jag fått det om bakfoten?
Det finns ialla fall större hundraser än så som fryser vintertid och låt bli att täcka dom för man fått en fix ide om att dom inte fryser är vad man skulle kunna kalla för djurplåger.
Att dom inte är vana att ha täcke är ingen ursäkt för hundar är inte "vana" att ha halsband eller koppel heller och inte håller hundar på att dressera varandra i naturen heller så då borde dom inte vara "vana". Inte heller hästar borde vi täcka eller rida på med det sättet att tänka på för dom är heller inte "vana" om vi skall vara petiga.
Mina greyhounds klarade det rätt bra så länge temperaturen inte gick under 15 minus. Då frös dom rätt snabbt.
Varför förstår man om man känner på pälsens struktur och tjocklek.
Själv tycker jag det är elakt att vägra ta på en hund täcke när dom fryser.
Jag vet också hundar som inte trivs inomhus under vintern då dom ofta tycker det är för varmt. Dom brukar ha päls för kallare klimat. Pälsstrukturen är annorlunda och dom brukar ha gott med underull.
 
Sv: Chihuahua

Är absolut inte kunnig i rasen! Känner bara en vavva! Han är visserligen väldigt charmig men rättså skällig, ingen vidare löslydnad och kan vara nafsig (på lek)

Fördelen är ju att det är lätt att lyfta upp en ilsk eller envis vavva och gå iväg! Vilket är mycket svårare med tex en envis dobbis!

Ingen hund vill vara ensam mycket! Inte mer än 4 timmar/dag för en vuxen trygg hund tror jag man brukar säga!

Tänk också på att om du väljer en populär studentort där det är svårt att få boende lär det vara mycket mycket svårare om du har hund! Man får ej ha husdjur (som inte bor i bur) i studentrum!

Annars är det ju praktiskt med liten hund på litet område! *le*

Jag tycker personligen att hundar är SÖTA i täcken! Var på pulkarace med klassen härom vecka och vi hade väl säkert tio hundar där av raser från boxer till saluki till tollare osv och de hade täcken allihop. (en parentes som inte hör till tråden men ändå, nästan alla hundar fryser om de är stilla en stund och det är kallt ute)
 
Sv: Chihuahua

Jag har haft Chihuahua sedan 80-talet. Både kort- och långhår.
Tyvärr har ju rasen blivit en moderas och priserna trissas upp eftersom efterfrågan är större än tillgången. Runt 15000 kronor får du nog räkna med att betala för en registrerad valp. Var mycket noga med att hitta en seriös uppfödare och var beredd på att du kan få vänta länge på en valp.

Vavvan är en jättemysig liten hund och jag vill verkligen poängtera att det är en hund! Det finns ingen anledning att gå och bära på dem i tid och otid alltså ;) Det är mycket lätt att skämma bort en liten söt vavvavalp så det är lätt att få ett litet bortskämt monster :angel: Uppfostran med konsekvens är precis lika viktig med en vavva som vilken annan hund som helst.

Vavvan vaktar sitt revir rätt ordentligt vilket innebär att de skäller en hel del. Det ska man vara medveten om.

Jag använder inte en massa kläder på mina små. Har dock ett par täcken. En liten kropp kyls ju ner snabbare. De får dock lätt kramp i tassarna när det är kallt ute.

Rent generellt tycker jag att långhåren är enklare att ha att göra med än korthåren, som är mer envisa och egensinniga.

Det var lite om Chihuahuan....
 
Sv: Chihuahua

De flesta hundar fryser om de är ute när det är kallt och om de är stilla en stund... min beardis med mycket underull och lång päls fryser till och med! så självklart att en del vavvor gör det också, det är bara dumt att säga motsatsen. speciellt för en som inte äger en själv.
 
Sv: Chihuahua

min lilla valp är helt underbar. hon vet verkligen vad hon vill och hon ser oftast till och få det. trots att hon är så liten så ät hon väldigt kaxig. hon är så ung ännu så hon sover mest om dagarna. men när hon är vaken så är det liv i luckan. hon kan skälla ibland men hon slutar oftast när man säger till. jag vet inte hur hon är mot nya människor hon har inte träffat så många än. men av det jag har hört kan dom vara lite misstänksamma mot nytt folk.

men om du köper se till att den har stamtavla och är reggad i SKK. och följer dess regler.

jo ska lägga till. hon hatar att bli lämnad ensam. hon blir jätte förtvivlad.
 
Sv: Chihuahua

Hannyy skrev:
Tycker Så synd om chihuahuorna just nu, det är så många som köper p.g.a att det är trend.
Bara for att det ar en trend sa betyder val inte det att hundarna far det samre. Snarare tvartom. Det ar sa manga som vill ha chihuahuor sa uppfodarna kan vraka och valja mellan koparna. Dessutom om nagon person inser att de inte kan ta hand om sin vavva finns det massvis med kopare som inte bryr sej om ifall hunden ar vuxen eller valp.
 
Senast ändrad:
Sv: Chihuahua

Detta är inget svar på ditt inlägg men måste bara säga; KÄRA NÅN, detta skitsnack om att de inte behöver täcken. Alltså chihuahuan är ett typiskt exempel på en framavlad ras och är INTE anpassad att gå i Svenska vintrar utomhus och har verkligen inte samma päls som tex en labrador. Chihuahuar behöver täcken om de inte ska frysa. Okej, jag tycker det är skitfult och har aldrig gillat täcken på hundar alls, men man kan ju faktiskt köpa diskreta varianter, för inse fakta att den fryser!
Hur skulle det gå med alla FRAMAVLADE fullblod som stod ute om vintrarna? Okej, de har ju lite annorlunda päls och hade kanske kunnat sätta vinterpäls på ett annat sätt, men eller hur har vi täcken på dem? Hur naturligt är det? Men det behövs då djuren är FRAMAVLADE.

Suck...
 
Sv: Chihuahua

Jättesöt chihuahua förresten. Var inne ett tag för några år sedan att skaffa en men fick inte för mina föräldrar (vi har i för sig redan en rhodesian ridgeback och en tysk jaktterrier), men jag ville ha en EGEN hund. Har alltid varit förtjust i miniatyrer av djur. Har alltid haft de minsta fiskarna, hamstrarna, ponnysarna osv. I år blir det en minishettishingst, nästa år vill jag ha en dvärgget. Nu är man ju över 18 så då kan man äntligen uppfylla sina drömmar.

Däremot är chihuahuor lite för dyra för min stil. Köper hellre en billig korsning chihuahua och någon annan lite rundare hund. Tror det skulle vara gulligt. =)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter en mindre kul upplevelse då lille hund försvann i 1,5 dygn i okänd miljö (klättrade ur en hästbox i ett okänt stall i okända...
Svar
4
· Visningar
591
Senast: Piglet82
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 545
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 048
Senast: Tonto
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 022
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp