Chinchilla?

iNHALE

Trådstartare
Någon här med chinchilla? Var på smådjursmarknad i morse och föll pladask för dessa små varelser. Var många kompisar som hade såna när jag var barn men inte jag, hade kaniner och marsvin istället. Vågade såklart inte impulsköpa någon trots att säljaren var mycket envis, vill vara förberedd. Ni som har eller har haft, kan inte ni berätta lite om hur de var som husdjur? De är ju flockdjur i det vilda men har läst någonstans att de lätt bråkar ändå?
 
Jag har haft chinchilla! :) En väldigt personlig liten herre som jag övertog efter att mina sysslingar tröttnat. Har även haft ett flertal marsvin och kaniner, men chinchillan var betydligt roligare/mer intressant. Han var tyvärr inte helt lätthanterlig, så han fick mest springa för sig själv lös i mitt rum när vi "umgicks". Om du vill köpa en, snåla inte med storleken och höjden på voljären/buren. Hade ju bara en så jag vet inte hur de är i par, men min uppfattning är att de flesta idag har åtminstone två. Och tänk på att de blir väldigt gamla!
 
Jag har haft chinchilla! :) En väldigt personlig liten herre som jag övertog efter att mina sysslingar tröttnat. Har även haft ett flertal marsvin och kaniner, men chinchillan var betydligt roligare/mer intressant. Han var tyvärr inte helt lätthanterlig, så han fick mest springa för sig själv lös i mitt rum när vi "umgicks". Om du vill köpa en, snåla inte med storleken och höjden på voljären/buren. Hade ju bara en så jag vet inte hur de är i par, men min uppfattning är att de flesta idag har åtminstone två. Och tänk på att de blir väldigt gamla!
Ja det är lag på att man ska ha två iom att de är flockdjur i det vilda. Det är lite det som är charmen med dem, att de blir gamla.
 
Ja det är lag på att man ska ha två iom att de är flockdjur i det vilda. Det är lite det som är charmen med dem, att de blir gamla.

Aha! Vet inte om det var det när jag hade chinchilla, det måste vara säkert 15 år sen. Men som sagt, roliga (och otroligt söta) djur. :)
 
Har en 17-årig chinchilla här hemma. Hon bodde tidigare med en kastrerad hane som tyvärr dog när hon var ca. 4, bodde sedan med en annan hane som dog 13 år gammal för runt 2 år sedan. Bor numera ensam.

Chinchillor är kul, men de jag har haft har inte varit så keliga (men vet att andras chinchillor kan vara riktiga kelgrisar). Buren tar stor plats, men tycker att chinchillor är en fantastisk gnagare för den som vill ha något lite mer spännande än en hamster :)
 
Dom är lätta att hålla i flock, sällan allvarliga bråk utan kan vara lite gruff i början när man sätter ihop dom. Man kan ha rätt stora grupper ihop och kan vara hanar eller honor.
Köp eller bygg en så stor bur som möjligt, gärna minst 150 cm hög, 150 cm lång och minst 50 cm bred. Inred med krypin, många hyllor, grenar att klättra på, sandbad, höskål (fungerar med små blomhinkar i plåt eller keramik blomkrukor, två matskålar och två vattenflaskor. Ofta blir dom keliga och gillar att klättra runt på en. Väldigt trevliga husdjur.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
6 921
Hundavel & Ras En kompis chockade mig imorse när hon ringde o glatt berättade att hon o hennes sambo funderade på att skaffa hund igen. Dom (hon) hade...
Svar
18
· Visningar
3 689
Senast: Minnie
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 188
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp