Chipmärkning!!??

H

Hypermyzan

Någon som vet om och när man måste chipmärka??
Gärna mer info..
:confused:
 
De enda jag vet som måste(alt. rekommnederas?) chipmärkas är tex fjordingar, som har väldigt lika utseende och färg. Annars är det upp till var och en än så länge. Finns ingen lag eller så om det!

Det pratas om att svenska(?) ponnyer ska behöva chipmärkas längre fram för att kunna slutmätas, Sverige vill ha det så, men andra avelsföreningar i andra länder har protesterat. Fortfarande inget som är beslutat där, vad jag vet.

Jag chipmärkte min ungponny i vintras i vilket fall som helst! Och jag kommer troligtvis att chipmärka mitt föl (hbl) vid ID-beskrivningen. Mindre risk för strul och konstigheter.
 
Om du har en häst/ponny utan härstammning/papper måste du chipmärka eller blodtypa...
jag kommer välja chipmärkning
 
Det finns inget fast pris utan det skiljer lite emellan kontrollanterna, så det är värt att ringa runt och fråga. Lista finns på www.svehast.se. De kan ta mer betalt om det är bråttom, tex om man berättar att hästen ska tävla eller säljas! :confused:

Jag skaffade nyss hästpass och chipmärkte min häst, det kostade totalt 500 kr (250 för passet och 250 för chipet) sedan tar avelsföreningen 500 kr för att utfärda passet. Jag har en skimmelarab så det känns tryggt att hon är chipad, det kommer troligen att bli lag på så småningom ändå så det är lika bra att få det gjort innan priset höjs!
 
Vad jag fattade så stod det tydligen i Tidningen Ridsport att alla hästar ska även vara chippad inom 2006... hoppas på det!
 
Det har ingen talat om för mig att man måste chipmärka om man har ponny med okänd härstamning!

Ska jag vara ärlig tycker jag hela denna grej med hästpass är dåligt utnått till hästägare som inte är aktiva inom tävling/internet. Pratade med en kompis häromdagen som mest använder sin för skogsridning. Hon hade aldrig hört talas om hästpass...
 
Jag betalade bara 100kr för chippningen, men jag vet också att det var extremt lågt pris! Det var i samband med mätning och ev IDbeskrivning, som arrangerades av Hallands Hästavelsförening i vintras, för ponnyer.
 
Tja, då har du bara betalt för själva chipet, den som gjorde det har fått NOLL kr för "beställning och lagerhållning", jobb och pappersexercis runt chipmärkningen. RUSKIGT billigt!

Från och med nästa år krävs chipmärkning för slutmätning av ponnyer.
Russ, fjordingar och kanske Islänningar kräver chipmärkning för nyregistrering. Kommer troligen på shetland också.

"Ostammade" hästar som ska reggas hos ASRP ska antingen DNAtypas eller chippas för att få registreras.
 
Jaså, har beslutet kommit nu då på att man *måste* chippa för att kunna slutmärka? Det står ju så på Ridsportförbundets hemsida, men enligt chipmärkarna är det fortfarande bara ett förslag, som flera andra förbund (bl.a. i England) motsätter sig! Dvs, fortfarande inget bestämt till 100%?

Jodå, jag vet att det var billigt! Hela kalaset med mätning, intyg, chipsmärkning o DNAprov kostade 330kr. Man kunde även få ID-intyg om det behövdes, kostade väl någon hundralapp till då tror jag. Som sagt, mycket prisvärt!
 
jo, det måstre du plus att du måste id-kontrollera som alla andra och oftast göra en åldersbestämmning av veterinär...m.m listan känns lång :smirk:
 
Känns nästan som man får slakta gamla märren innan det blir lag på det *Suck* Hon har inte lång tid kvar men man vill ju inte ta bort henne heller.

Hade man t o m hela 2005 på sig?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 364
Senast: G-uldlock
·
Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
356
Senast: movi
·
  • Artikel
Radannons Hej! Jag är en tjej som fyller 16 år i Maj. Jag letar efter något ställe där jag kan jobba lite extra på helger och lov. Främst i...
Svar
0
· Visningar
519
Senast: Ise
·
Samhälle Jag har för några år sedan åkt förbi Dragongate i Älvkarleby. Men inte stannat. Jag har googlat runt nu men inte hittat någon uppdaterad...
Svar
17
· Visningar
1 151
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp