Chipmärkning

Svaret är alltså nej, det finns ingen lag. men en rekommendation.

Jag har chippat valacken, skulle chippat fölis med om det bara gått (stickrädd in absurdum), men ska se till att få det gjort när hon iaf ska sövas i vår.

För mig var valet att chippa lätt, jag har araber och skimlar dessutom. Sådana går det 13 på dussinet av hos araberna. Sen känns det som en extra trygghet att de kan spåra mig om hästen dyker upp någonstans.

Ungefär samma tankegång som jag med en gul connemara, hemskt eh ovanligt :crazy:

Kostar inte så mkt heller :) Om man nu inte har en flock hästar förstås men man måste ju inte ta alla på en gång.

Nej, men vad som kan vara bra att tänka på att det framöver kommer vara obligatoriskt att en ponny skall vara chippad när den slutmäts.

I den artiklen stod det att from 1 mars 2002 ska alla hästar ha ett pass...

Men min häst har inte något pass, vad gör jag då? Hade inte pass när jag köpte henne..

Nja, det där är inte slutgiltigt bestämt ännu! Det finns uppe som förslag men många har protesterat mot det (bla den engelska ponnyavelsföreningen har jag fått veta). OM det går igenom ska det gälla från 2005 och ponnyer slutmäts när de är 8 år gamla.

Jag passade dock själv på att chippa min ungponny för ett par veckor sedan, när Hallands Avelsförening hade ett "uppsamlingsheat" för IDkontroller, chippning, vaccinering o mätning. De tog bara 100kr för att chippa och så billigt lär man väl inte få till det senare!

Nej men hästar med okänd härstammning eller ej godkänd fader måste blodtypas eller DNA-testas eller chipmärkas om Svenska hästavelsförbundet eller dess medlemsföreningar utför hästpasset.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det något vettigt alternativ till bomull (tussar, pads osv) när man ska badda t.ex huden med någon vätska? Bomullsproduktion är ju...
Svar
5
· Visningar
499
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 818
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din... 2
Svar
22
· Visningar
1 831
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Lite inspirerad av samma fråga under hundforumet. Så ,hur köper man egentligen en häst? Var letar ni? Vad är viktigt? 2
Svar
35
· Visningar
2 066
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 😢
  • GVFÖ 2025
  • Datorproblem

Hund, Katt, Andra Djur